Subdyscypliny pedagogiki specjalnej [PC-5F-SPS]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Subdyscypliny pedagogiki specjalnej [PC-5F-SPS] | ||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 218 | ||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Diana Aksamit, Danuta Emiluta-Rozya, Urszula Gosk-Sobańska, Hubert Iwanicki, Agnieszka Konieczna, Małgorzata Paplińska, Marta Pągowska, Radosław Piotrowicz, Bernadeta Szczupał, Katarzyna Wereszka | ||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". Dykcik, W. (red.). (2010). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Emiluta-Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w:] E.Lewandowska-Tarasiuk E., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wydawanictwo Pani Twardowska Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa, Wydawnictwo APS. Styczek I. (1979), Logopedia. Warszawa, PWN, s. 25-29 Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP Literatura uzupełniająca: Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, NOVUM, Płock 2001 Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Od.06.05. wykłady prowadzone są w formie zdalnej: - 06.05.2020r. Pedagogika leczniczo-terapeutyczna – Definicja pedagogiki leczniczej. Związek praktyki i teorii pedagogiki leczniczej. Przystosowanie do sytuacji choroby i niepełnosprawności ruchowej. Zasady pracy z dzieckiem przewlekle chorym i niepełnosprawnym ruchowo. Nowe obszary pedagogiki leczniczej (pedagogika osób z zaburzeniami psychicznymi, tanatopedagogika) Wykładowca - dr hab. A.Konieczna, prof. APS Pedagogika lecznicza: wykład na platformie Teams qqv2xs6 Do samodzielnego opracowania: Ewa Góralczyk DZIECKO PRZEWLEKLE CHORE. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa 2009. Seria "One są wśród nas", s. 10-21, 30-32; dostępne on-line http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=164&from=pubstats ------------------------------------------------- - 13.05. 2020r. - Logopedia - Przedmiot logopedii ( komunikacja językowa, język a mowa, mowa a wymowa). Opóźniony a zaburzony rozwój mowy. Nabyte zaburzenia mowy. Zadania logopedii i wynikające z nich specjalizacje w logopedii (w powiązaniu z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej, psychologii i medycyny). Kryteria przyjęć na specjalność logopedia. Wykładowca - dr D. Emiluta-Rozya Wykład będzie wygłoszony w aplikacji Microsoft Teams oraz zastała przesłana studentom prezentacja wykładu i materiałów w formie pdf: Emiluta-Rozya D. (2016) Kąpiel słowna jako metoda terapii i profilaktyki logopedycznej [w:] E.Lewandowska-Tarasiuk E., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wyd. Pani Twardowska (tylko treści dot. zadań logopedii). Dodatkowa iteratura do samodzielnego zapoznania się: Styczek I. (1979), Logopedia. PWN, s. 25-29. ------------------------------------------ - 20.05.2020r. - Surdopedagogika – Osoba z wadą słuchu; definicje, klasyfikacje w perspektywie medycznej i społecznej, funkcjonowanie (charakterystyka). Sposoby werbalnej i niewerbalnej komunikacji osób z wadą słuchu. Środki techniczne wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu. System edukacji przedszkolnej i szkolnej dzieci i młodzież z uszkodzonym narządu słuchu w Polsce. Wykładowca - dr K. Wereszka Wykład będzie wygłoszony w aplikacji Microsoft Teams (termin zgodny z grafikiem). ------------------------------------------ - 27.05.2020r. Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) - Cele, zadania, przedmiot terapii pedagogicznej (pedagogiki korekcyjnej). Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (krótka charakterystyka). Zadania terapeuty pedagogicznego. Wykładowca prowadzący - dr U. Gosk Wykład będzie wygłoszony w aplikacji Microsoft Teams (termin zgodny z grafikiem). -------------------------------------------- - 03.06. 2020r. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną. Cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Współczesne koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej. Psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Orientacja w aspektach historycznych edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce i na świecie. Społeczna percepcja oraz wykluczenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wykładowca - dr D. Aksamit Wykład będzie wygłoszony w aplikacji Microsoft Teams (termin zgodny z grafikiem). ----------------------------- - 10.06.2020r. Podsumowanie cyklu wykładów i prezentacji specjalności; ustalenia dotyczące egzaminu. Prowadzący - dr hab. B. Szczupał, prof. APS Wykład będzie wygłoszony w aplikacji Microsoft Teams (termin zgodny z grafikiem). |
||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning, wykład na platformie Teams: Link do zespołu na platformie Teams (link do zespołu został przesłany całej grupie na USOSmail) oraz dodatkowo na maile 11 grup). W czasie stanu zagrożenia epidemicznego studentom udostępnione zostaną prezentacje multimedialne wraz z notatkami i (ewentualnie) skany podręczników wykonane przez pracowników Biblioteki APS, możliwe będą również konsultacje indywidualne za pomocą narzędzi elektronicznych (email), Microsoft Teams, |
||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na wykładzie test jednokrotnego wyboru obejmujący swym zakresem tematykę wszystkich wykładów - platforma Forms w dn. 15.06. o godz. 10.00.Linki do testów zostaną udostępnione na dzień przed egzaminem na indywidualne adresy USOSmail osób biorących udział w zajęciach. |
||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr wykładowa I DMPC W czasie stanu zagrożenia epidemicznego wykłady zaplanowane w dniach: 18.03.; 25.03.; 01.04.; 08.04.; 15.04.;22.04. zostały przeniesione i odbędą się w formie zdalnej w następujących terminach: 06.05.; 13.05.; 20.05.; 27.05.; 03.06.; 10.06. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.