Warsztaty umiejętności interpersonalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-WUI | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności interpersonalnych | ||
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. EP, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PC, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PS, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PS, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PW, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PW, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. PY, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla I r. SC, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest oswojenie studentów z nowoą sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość akademicka. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakt i pracować nad sposobami komunikowania się. |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zapoznanie z członkami grupy oraz przedstawienie siebie- swoich zainteresowań, upodobań. 2. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Mocne i słabe strony własnych kompetencji komunikacyjnych. 4. Analiza i praca własna nad sposobami komunikowania się. Kształtowanie autorefleksji oraz uważności na siebie i innego człowieka 5. Kontakt z grupą oraz z drugim człowiekiem online- zalety i ograniczenia. 6. Wypracowanie efektywnych sposobów komunikowania się oraz nauki zdalnej. |
||
Literatura: |
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna pojęcia: komunikacja werbalna i niewerbalna; konflikty wewnętrzne i interpersonalne, stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja; role grupowe w relacjach interpersonalnych. Umiejętności Student/-ka nabywa umiejętności formułowania i dotrzymywania kontraktu grupowego. Korzysta z adekwatnych metod nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów interpersonalnych oraz kontaktów w grupie. Analizuje własne postępowanie w kontakcie z drugim człowiekiem, swoje mocne i słabe strony. Rozpoznaje sytuacje konfliktowe, podejmuje próbę ich rozwiązania i dobiera adekwatne metody rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. Kompetencje społeczne Wykazuje się otwartością na nawiązywanie kontaktów przy jednoczesnej obronie własnych i cudzych granic psychologicznych; zachowuje dyskrecję; okazuje zainteresowanie i szacunek dla innych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, burza mózgu, praca w parach, praca indywidualna nad własnym materiałem |
||
Praktyki zawodowe: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka, Michalina Izert, Patrycja Jurkiewicz, Arkadiusz Korycki, Kaja Opasińska, Katarzyna Prot-Klinger, Barbara Ratajska, Małgorzata Stawska, Barbara Weigl, Ewa Weremczuk, Aleksandra Zadrożna, Karolina Zdziechowska-Dzierzgwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot: - realizacja kursowych zadań indywidualnych i grupowych - udział w dyskusji - koncepcje prezentowane w „burzy mózgów” - analiza przypadków umiejętności interpersonalnych wykonywana przez studentów podczas zajęć | |
Pełny opis: |
Integracja w grupie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w kontaktach międzyludzkich. Psychospołeczne konteksty relacji. Założenia i zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. Komunikacja werbalna, niewerbalna, proksemika. Techniki nawiązywania i podtrzymywania komunikacji interpersonalnej. Rola aktywnego słuchania. Rola stereotypów i wzorców kulturowych w kontakcie międzyludzkim. Autoanaliza umiejętności i możliwości własnych w kontakcie interpersonalnym. Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych i ich twórcze przepracowanie. Trening asertywności. Rola wsparcia międzyludzkiego i skuteczne metody współpracy. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Cheri H. (2008), "Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie" , Warszawa, . Świat Książki. Kuś G (2012), Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, Warszawa. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Okoń Z. (2004) "Porozumieć się, znaczy umieć słuchać"- Edukacja i Dialog. Literatura uzupełniająca: Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Rojewska, J. (2000). Grupa bawi się i pracuje. Część I i II. Wrocław: Unus. | |
Uwagi: |
Metody pracy: Wykład wprowadzający. Dialog dydaktyczny. Dyskusja dydaktyczna. Burza mózgów. Zadania indywidualne i grupowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Urszula Brzezińska, Małgorzata Cichoń-Piasecka, Kaja Opasińska, Barbara Ratajska, Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Dyskusja grupowa lub ankieta, w której oceniane są wiedza, konstruktywna aktywność, kreatywność i motywacja w odgrywaniu scenek oraz wypowiedzi ustne. Obserwacja, refleksja i dyskusja grupowa, ew. ankieta, w której analizowane są współpraca, konstruktywnie realizowane zadania w parach oraz zadania grupowe. Obserwacja, refleksja i dyskusja grupowa podczas której analizowane są kultura osobista, gotowość do współpracy w różnorodnym środowisku społecznym, umiejętność nieagresywnego reagowania na cudze poglądy i zachowania, wspieranie uczestników grupy studenckiej. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do procesu grupowego. Tworzenie sytuacji bezpieczeństwa. Dzielenie się informacjami o sobie, ćwiczenie uważnego słuchania i zapamiętywania informacji o innych. Zajęcia te mają na celu wstępne zintegrowanie grupy studentów pierwszego roku i zwiększenie ich wzajemnej wiedzy o sobie. Zajęcia zawierają formowanie i podejmowanie kontraktu grupowego 2. Komunikacja interpersonalna. Aspekty werbalne i niewerbalne. Zajęcia opierają się na ćwiczeniu poprawnych sposobów komunikacji międzyludzkiej i identyfikowaniu błędów i barier komunikacyjnych. Zostaną zaprezentowane różne metody komunikowania się niewerbalnego i werbalnego. Uczestnicy będą mogli je przećwiczyć w trakcie zajęć. 3. Stereotypy a uprzedzenia i dyskryminacja. W trakcie zajęć przedstawiona zostanie rola stereotypów w życiu człowieka, a także sposób w jaki stereotypy i ew. uprzedzenia wpływają na percepcję i zachowanie. Zanalizujemy sytuację bycia ofiarą oraz autorem uprzedzeń, a także konsekwencje dyskryminacji. 4.Indywidualny styl zarządzania konfliktem. Podczas tych zajęć uczestnicy zanalizują różne sposoby rozwiązywania konfliktów. Dowiedzą się również o roli konfliktów w rozwoju jednostki i grupy. Wprowadzona zostanie problematyka nieagresywnego i konstruktywnego udzielania informacji zwrotnych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jamrożek, B., Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Poznań: Wydawnictwo eMPi2 Steward, J. (2000) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Branka, M., Cieślikowska, D. (2010) Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decjusz Oyster, C. K. (2000). Grupy. Dlaczego ludzie tworzą i wybierają grupy? Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Michalina Izert, Maria Jankowska, Arkadiusz Korycki, Lidia Zabłocka-Żytka, Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Archanowicz-Kudelska, Magdalena Bartoszak, Marta Bodecka, Krzysztof Grala, Jacek Gralewski, Aleksandra Jastrzębowska - Jasińska, Patrycja Jurkiewicz, Adrian Kabat, Agnieszka Kolek, Arkadiusz Korycki, Maksymilian Pawłowski, Barbara Ratajska, Ewa Weremczuk, Aleksandra Zadrożna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest oswojenie studentów z nowoą sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość akademicka. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakt i pracować nad sposobami komunikowania się. Podczas zajęć studenci indywidualnie oraz grupowo będą wzmacniać i kształtować m.in. umiejętności interpersonalne. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zapoznanie z członkami grupy oraz przedstawienie siebie- swoich zainteresowań, upodobań. 2. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Mocne i słabe strony własnych kompetencji komunikacyjnych. 4. Analiza i praca własna nad sposobami komunikowania się. Kształtowanie autorefleksji oraz uważności na siebie i innego człowieka 5. Kontakt z grupą oraz z drugim człowiekiem online- zalety i ograniczenia. 6. Wypracowanie efektywnych sposobów komunikowania się oraz nauki zdalnej. | |
Literatura: |
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. | |
Uwagi: |
warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS. Linki do grup są umieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Chotkowska, Arkadiusz Korycki, Lidia Zabłocka-Żytka, Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Marta Bodecka, Katarzyna Chotkowska, Aleksandra Jastrzębowska - Jasińska, Adrian Kabat, Arkadiusz Korycki, Weronika Molińska, Maksymilian Pawłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest oswojenie studentów z nowoą sytuacją, jaką jest studiowanie i rzeczywistość akademicka. Podczas zajęć studenci mają szansę, by przyjrzeć się sobie i innym w nowej sytuacji, nawiązać kontakt i pracować nad sposobami komunikowania się. Podczas zajęć studenci indywidualnie oraz grupowo będą wzmacniać i kształtować m.in. umiejętności interpersonalne. | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zapoznanie z członkami grupy oraz przedstawienie siebie- swoich zainteresowań, upodobań. 2. Dzielenie się informacjami o sobie w bezpiecznych warunkach. Sformułowanie kontraktu grupowego. 3. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie. Typowe błędy komunikacyjne. Mocne i słabe strony własnych kompetencji komunikacyjnych. 4. Analiza i praca własna nad sposobami komunikowania się. Kształtowanie autorefleksji oraz uważności na siebie i innego człowieka 5. Kontakt z grupą oraz z drugim człowiekiem online- zalety i ograniczenia. 6. Wypracowanie efektywnych sposobów komunikowania się oraz nauki zdalnej. | |
Literatura: |
Jamrożek, B i Sobczak, J. (2000). Komunikacja interpersonalna. Wydawnictwo Empi. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejetnosci pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo APS. | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe –aktywny udział w warsztacie - 15 g Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 g warsztaty w tym semestrze realizowane będą poprzez platformę TEAMS. Linki do grup są umieszczone w sylabusach dla poszczególnych grup. Informacja dla gr. warsztatowa I ZM/PY -1a prowadzonej przez mgr Jastrzębowską- Jasińską: Został stworzony dla grupy zespół. Studenci proszeni są o dołączanie poprzez link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5537a1576104cb28705c90f88cd54d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=25cfa50e-d52a-4c76-8224-1d577d5460c9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu dla grupy mgr Katarzyny Chotkowskiej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0960eaaf3f834fd3a6ee7a7b4c98684a%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5d1f790-07f4-48c3-9bc3-9f1d6e2bc150&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.