Seminarium dyplomowe magisterskie - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe magisterskie - 1 |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie projektu badawczego i etapy badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi. Rodzaje i typy badań. Rama pojęciowa badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, pomiar i rodzaje skal pomiarowych. Metody gromadzenia i analizy danych. Narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych. Specyfika badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych. Podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społeczno-polityczny kontekst badań społecznych, prezentacja wyników badań w przestrzeni publicznej. Pojęcie plagiatu w pracy badawczej. Opracowanie wyników i raport z badań. Sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych. Warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji. Odbiorcy badań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie strukturę procesu badawczego w kontekście przyjętej strategii badań (strategie ilościowe, jakościowe i mieszane); pojęcie projektu badawczego i etapów badań, kryteria wyboru strategii badawczej, cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i związki między zmiennymi, konceptualizacja, operacjonalizacja zmiennych, zasady tworzenia ram pojęciowych badania, strategie i techniki doboru próby badawczej, definiowanie przypadku badawczego, specyfikę badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzaje i typy badań: opisowe, diagnostyczne, wyjaśniające, weryfikacyjne, projektujące, porównawcze, eksperymentalne i quasi-eksperymentalne, sondażowe, metody indeksacji, pomiar i rodzaje skal pomiarowych, oraz badania: ewaluacyjne, panelowe, socjometryczne, porównawcze, terenowe, etnograficzne, performatywne, biograficzne; netnografia, metody gromadzenia i analizy danych (rodzaje i sposoby wykorzystania obserwacji, typy wywiadów badawczych, analiza: dokumentów, treści, tekstowa, konwersacyjna, dyskursu i audiowizualna); narzędzia badawcze – konstruowanie kwestionariuszy, skal pomiarowych i testów pedagogicznych, arkuszy obserwacji, narzędzi socjometrycznych; zasady tworzenia scenariuszy badawczych i dyspozycji do badań jakościowych. Zna i rozumie zasady przetwarzania i krytycznej analizy danych w kontekście przyjętej strategii badań i rodzaju danych; weryfikację i selekcję danych, kodowanie, klasyfikację, kwantyfikację i kategoryzację danych; podstawy analizy statystycznej (statystyka opisowa, rozkłady częstości, miary tendencji centralnej i rozproszenia, analiza jedno- i dwuczynnikowa, korelacje między zmiennymi, wnioskowanie statystyczne i testowanie hipotez, analizy porównawcze); selekcję i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analiza relacji między nimi, tworzenie winiet, sieci, matryc i map pojęciowych; programy komputerowe wspierające analizę danych ilościowych i jakościowych. Zna i rozumie zasady opracowywania wyników i raportu z badań; sposoby prezentacji wyników badań, zasady przygotowania i opracowania różnych rodzajów tekstów naukowych; warsztat pisarski, style i gatunki, język i sposób narracji. Zna i rozumie sposoby wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce społecznej i pedagogicznej, cele badawcze i typy badań w kontekście możliwości ich praktycznego zastosowania, sposoby praktycznego wykorzystania badań (analiza i diagnoza sytuacji, analiza problemów społecznych i pedagogicznych, określanie potrzeb i planowanie działań interwencyjnych, ewaluacja osiągnięć); krytyczno-emancypacyjny i transformacyjny potencjał badań naukowych. Zna i rozumie etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych; podstawowe zasady przeprowadzania badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego, zaangażowanie uczestników badań, społeczno-polityczny kontekst badan społecznych, sposoby prezentacji wyników badań w przestrzeni publicznej; pojęcie plagiatu w pracy badawczej. Umiejętności Student/-ka potrafi zebrać dane adekwatne dla postawionego problemu badawczego. Potrafi przeprowadzić poprawnie analizę danych. Potrafi opracować raport z wyników badań. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników swoich badań. Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej. Jest gotowy/gotowa do rzetelnego sprawozdania wyników badań zawartych w pracy dyplomowej. Jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad rzetelności intelektualnej i reguł własności intelektualnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 84 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Aneta Jegier, Małgorzata Makiewicz, Anna Mikler-Chwastek, Agnieszka Olechowska, Ligia Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł, Małgorzata Kierzkowska, Marta Krasuska-Betiuk, Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 84 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Aneta Jegier, Adamina Korwin-Szymanowska, Monika Kupiec, Ewa Lewandowska, Małgorzata Makiewicz, Edyta Nowosielska, Agnieszka Olechowska, Ligia Tuszyńska, Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO SEM
SEM
SEM
SEM
N SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Natalia Bednarska, Jan Jelinek, Adamina Korwin-Szymanowska, Monika Kupiec, Anna Mikler-Chwastek, Barbara Pietrzak, Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 108 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Natalia Bednarska, Aneta Jegier, Marta Krasuska-Betiuk, Monika Kupiec, Anna Mikler-Chwastek, Edyta Nowosielska, Agnieszka Olechowska, Agnieszka Pawlak, Maria Pielichowska, Barbara Pietrzak, Marta Poruszek, Beata Rola, Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N SEM
SEM
SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Anna Falkowska, Agnieszka Gąstoł, Adamina Korwin-Szymanowska, Monika Kupiec, Katarzyna Łukaszewska, Małgorzata Makiewicz, Maria Staworzyńska-Grządziel, Ligia Tuszyńska, Małgorzata Zambrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.