Badawczy projekt specjalnościowy - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-PS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badawczy projekt specjalnościowy - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych; charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe; potrafi wymienić podstawowe metody badań pedagogicznych; techniki badań pedagogicznych; uczy się jak samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się poprawnością metodologiczną. |
Pełny opis: |
Problematyka projektu konkretyzuje się w trakcie pierwszych spotkań ze studentami. Propozycje tematów pochodzą od studentów, zaś prowadzący moderuje dyskusję ukazując możliwości, zasadność i konsekwencje podjętej (i ostatecznie zatwierdzonej) problematyki. Dalszy etap to sprecyzowanie miejsca, instytucji, środowisk i osób badanych oraz dobór odpowiedniej metodologii badań. Następny etap to przeprowadzenie badań, które dostarczą danych, informacji będących przedmiotem prezentacji i analizy (zostaną one zawarte w raporcie). |
Literatura: |
Wybór literatury wchodzi w zakres zadań, jakie realizują wykonawcy projektu. Są to przede wszystkim pozycje literatury dotyczące metodologii badań społecznych, raporty z badań powiązane z podjętą problematyką (ze szczególnym zwróceniem uwagi na procedurę i narzędzia badawcze) a także inne, mające charakter teoretyczny publikacje odnoszące się do realizowanego projektu. Pomocne mogą także być bazy danych statystycznych dostępne w Internecie (GUS, Eurostat, Education at a Glance). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego) Umiejętności Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze. Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych. Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziom u swojej wiedzy z zakresu metodologii badań nauk społecznych, rozumie potrzebę wiedzy i umiejętności rozwoju w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
1). Podstawą zaliczenia przedmiotu (na ocenę po 2 semestrze) jest pisemny raport, który zawiera: - krótkie wprowadzenie teoretyczne problematyki - założenia metodologiczne podjętych badań (przedmiot i cel badań, główne pytania/problemy badawcze, procedura badawcza) - prezentacja i analiza wyników badań (tekst + tabele, wykresy) - wnioski z badań. 2). Cały raport nie powinien przekraczać 20 stron. 3). Ocena raportu przypisana jest wszystkim wykonawcom projektu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Barbara Marcinkowska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe. Prace na ocenę: (1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz; (2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego. |
|
Pełny opis: |
Procedura badawcza w pedagogice specjalnej Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza (możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach z zakresu specjalności/ możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych/łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach). Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu). Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. Przygotowanie narzędzi badawczych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2008). Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik, Agnieszka Konieczna, Iwona Konieczna, Bernadetta Kosewska, Kamil Miszewski, Sławomir Śniatkowski, Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik, Agnieszka Konieczna, Iwona Konieczna, Ewa Kulesza, Marianna Marek-Ruka, Kamil Miszewski, Katarzyna Smolińska, Sławomir Śniatkowski, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Magdalena Stankowska, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik, Hubert Iwanicki, Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Kamil Miszewski, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak, Katarzyna Wereszka, Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik, Hubert Iwanicki, Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Magdalena Stankowska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak, Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU dr Grażyny Walczak https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9a71335407245b2b46d3ce5d7cb4bc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8545d616-8517-4d76-b394-6610d15f26ae&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński, Urszula Gosk-Sobańska, Joanna Moleda, Dorota Porembska, Irena Pospiszyl, Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować podstawowe terminy metodologii badań pedagogicznych; charakteryzuje strategie ilościowe oraz jakościowe; potrafi wymienić podstawowe metody badań pedagogicznych; techniki badań pedagogicznych; uczy się jak samodzielnie przygotować projekt badawczy cechujący się poprawnością metodologiczną. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza (możliwości zastosowania metodologii jakościowej i ilościowej w badaniach z zakresu specjalności/ możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych/łączenie perspektyw jakościowej i ilościowej w badaniach). - Obszary badań w zakresie studiowanej specjalności (analiza literatury przedmiotu). - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. - Planowanie i organizacja badań. - Przygotowanie narzędzi badawczych (dobór lub opracowanie). - Analiza wyników badań, opis i wyjaśnianie. - Wnioski i prezentacja graficzna. |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009. Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przeprowadzenie badań - 20 godz. Przygotowanie prezentacji - 10 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Anna Nowicka-Skóra, Rafał Piwowarski, Dorota Porembska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Konieczna, Ewa Kulesza, Anna Nowicka-Skóra, Małgorzata Paplińska, Rafał Piwowarski, Dorota Porembska, Sławomir Śniatkowski, Grażyna Walczak, Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: -ocena pracy indywidualnej lub grupowej: opracowanie projektu badawczego, realizacja i prezentacja wyników -aktywność w trakcie ćwiczeń (analiza przykładów, dyskusje problemowe) |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe treści programowe: W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z problematyką badań pedagogicznych, wybranymi aspektami konceptualizacji i operacjonalizacji badań pedagogicznych. W trakcie zajęć prowadzonych metodą projektów uczą się tworzyć w praktyce projekty badawcze na wybranych przykładach. W fazie konceptualizacji formułują tematy projektów, precyzują cele badań, problemy i hipotezy. W fazie operacjonalizacji zapoznają się z klasyfikacją metod badawczych, dobierają metody i tworzą narzędzia badań pedagogicznych. Finalnie tworzą własne projekty badań na zaliczenie przedmiotu. |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN Pilch T., Bauman T. red., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Warszawa 2009. Urbaniak-Zając D., E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie do zajęć - 10 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 10 godz. Sposób pomiaru efektów kształcenia - zaliczenie ustne ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.