Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-RPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - charakteryzuje funkcjonowanie dziecka - poznawcze, emocjonalne, społeczne – w okresie przedszkolnym i szkolnym (w tym znajomość zadań rozwojowych dotyczących komunikacji i rozwoju językowego dla każdego wieku) - zna podstawowe pojęcia psychologii wychowawczej (np. wychowanie, proces wychowawczy, socjalizacja oraz edukacja, kształcenie, nauczanie). UMIEJĘTNOŚCI: - stosuje wiedzę dotyczącą prawidłowości psychologicznych do analizy różnych aspektów pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz wychowawcami (rodzicami, nauczycielami) - formułuje wnioski praktyczne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (pytania zamknięte) |
|
Pełny opis: |
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (pytania zamknięte) |
|
Pełny opis: |
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (pytania zamknięte) |
|
Pełny opis: |
1. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. 2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. 3. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszanowanie godności dziecka. 4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Obowiązek szkolny. Samodzielność i niesamodzielność dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Uspołecznienie dziecka, dziecko w grupie rówieśniczej. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty między dziećmi. 5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Kształtowanie odporności emocjonalnej. 6. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. 7. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. 8. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci. |
|
Literatura: |
Gruszczyk-Kolczyńska, E./Zielińska, E. (2012). Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Kraków: Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola. Janiszewska, B. (2011). Mam 6 lat i idę do szkoły. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Seventh Sea. Karbowniczek, J./Kwaśniewska, M./ Surma, B. (2011). Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków: Wydawnictwo WAM. Klus-Stańska, D./Szczepska-Pustkowska, M. (red.). Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania / red. nauk. [et al.]. . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Klus-Stańska, D./Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis. Klim-Klimaszewska, A. (2011). Pedagogika przedszkolna: nowa podstawa programowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica. Kowalik, S. (red.). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kruszko, K. (2010). Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Pamuła, M. (2009). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kruś | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.