Psychopatologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-PRU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Student w ramach przedmiotu zalicza ćwiczenia i pisze egzamin pisemny z wykładu. Treści realizowane na ćwiczeniach i wykładzinie dostępne są w zakładkach poszczególnych grup. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dane historyczne dotyczące zainteresowania się problemami zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży; Określenie dyscyplin: psychologia kliniczna, psychopatologia, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży; Przedmiot zainteresowania nauk zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży: zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia psychiczne, osoba dziecka; Teorie wyjaśniające zaburzenia zdrowia psychicznego; przyczyny powstania zaburzeń psychicznych: biologiczne, psychologiczne i społeczne; Diagnoza psychologiczna zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; Rodzina dziecka chorego i niepełnosprawnego; Zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Zaburzenia rozpoczynające się w okresie szkolnym (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Problemy zdrowia psychicznego okresu adolescencji (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka) Dziecko chore somatycznie; Dziecko z chorobami ośrodkowego układu nerwowego; Przemoc w rodzinie; Uzależnienia chemiczne i niechemiczne wśród dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodziezy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN 3. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 4. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 5. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN 6. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 7.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 8. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier 9. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL 10. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 110. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. 12. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. 2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4. 3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. 4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ. Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL Kołakowski, A. (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot, GWP. Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Charakteryzuje modele patologii rozwoju. - Wskazuje kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych. - Opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym. Umiejętności - Posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych. - Potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju człowieka. Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju i jej znaczenia w realizacji zadań pedagogicznych. - Wykazuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie wiedzy psychologicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- wykład kursoryczny, - dyskusja -studia przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dorota Danielewicz, Dominika Wiśniewska, Agnieszka Wojnar, Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się online, z wykorzystaniem aplikacji Teams, linki znajdą Państwo w zakładkach poszczególnych prowadzących. Szanowni Państwo, dostęp elektroniczny do podręczników akademickich macie Państwo zapewniony za pomocą kont bibliotecznych na platformie Libra. ibuk Zachęcam do korzystania. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dane historyczne dotyczące zainteresowania się problemami zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży; Określenie dyscyplin: psychologia kliniczna, psychopatologia, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży; Przedmiot zainteresowania nauk zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży: zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia psychiczne, osoba dziecka; Teorie wyjaśniające zaburzenia zdrowia psychicznego; przyczyny powstania zaburzeń psychicznych: biologiczne, psychologiczne i społeczne; Diagnoza psychologiczna zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; Rodzina dziecka chorego i niepełnosprawnego; Zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Zaburzenia rozpoczynające się w okresie szkolnym (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Problemy zdrowia psychicznego okresu adolescencji (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka) Dziecko chore somatycznie; Dziecko z chorobami ośrodkowego układu nerwowego; Przemoc w rodzinie; Uzależnienia chemiczne i niechemiczne wśród dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Butcher, J, N., Hooley,J, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 23-40, 55- 84. 143 – 176 Carlton, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń, Gdańsk: GWP, s. 113- 189. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s. s.49 – 80.195 – 280, 453 – 472. Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R (2005). Oficyna wydawnicza „Fundament” Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Impuls, s. 91 – 105, 109 – 120. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Pyra, M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. [w:] L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin S.A., s. 141- 161. Rode, D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie Charakterystyka sprawców. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s.123-160. Schaffer, H.R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s. 38-57. Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.19 – 43, 44 -97. Sęk, H.(2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 68 – 82. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. Twardowski, A.(1999). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. [w:] J. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. (s.19-51). Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca: Meyer,R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek – wiele teorii. Gdańsk: GWP, s. 11- 35. Obuchowska, I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. [w:] S. Sęk (red.) Psychologia kliniczna. T2.(s.25 - 46). Warszawa: PWN. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław: Elsevier. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywały się będą z wykorzystaniem aplikacji Teams. Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a986b4a781aa6441da02a9af41aa553b8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7c8f20fd-34d0-419e-96c4-8043d975cf4c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćw II DUPE-PSD Zajęcia odbywają się online z wykorzystaniem aplikacji Teams link do zajeć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a60af90d833b04651b71b45a70e5f2829%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0c8e8df4-175a-45f1-822f-038b7b152cee&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćw II DUPE-PKM Zajęcia odbywają się online z wykorzystaniem aplikacji Teams link do zajeć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a830434ac76514695b9de6f9be2ca952a%40thread.tacv2/conversations?groupId=425368a2-f4ff-4c01-abb4-bfbb153f8089&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćw II DUPE-EZG Zajęcia realizujemy w formie zdalnej z użyciem platformy MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af557fbccc7c042ca905148b8a58b4d90%40thread.tacv2/conversations?groupId=13617c5b-2923-4045-b2d9-f00b6e5ae4bc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr ćw II DUPE-PZL Zajęcia odbywają się online z wykorzystaniem aplikacji Teams link do zajeć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afd5348696190498ca990490010ff6efc%40thread.tacv2/conversations?groupId=6e48dabd-fabd-4543-96b2-a4923b0bb36b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Dane historyczne dotyczące zainteresowania się problemami zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży; Określenie dyscyplin: psychologia kliniczna, psychopatologia, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży; Przedmiot zainteresowania nauk zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży: zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia psychiczne, osoba dziecka; Teorie wyjaśniające zaburzenia zdrowia psychicznego; przyczyny powstania zaburzeń psychicznych: biologiczne, psychologiczne i społeczne; Diagnoza psychologiczna zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; Rodzina dziecka chorego i niepełnosprawnego; Zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Zaburzenia rozpoczynające się w okresie szkolnym (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka); Problemy zdrowia psychicznego okresu adolescencji (pogłębiona i szczegółowa charakterystyka) Dziecko chore somatycznie; Dziecko z chorobami ośrodkowego układu nerwowego; Przemoc w rodzinie; Uzależnienia chemiczne i niechemiczne wśród dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodziezy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN 2. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 3. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 4. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN 5. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP. 6.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL. 7. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier 8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL 9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP. 10. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL. 11. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka. 2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4. 3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS. 4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ. Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL Kołakowski, A. (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot, GWP. Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Pojęcie normy i patologii w psychologii klinicznej. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego (rozległe zaburzenia rozwojowe: niepełnosprawność intelektualna i autyzm; zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, specyficzne trudności w uczeniu się). Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. Zapoznanie z trudnościami i odmiennościami procesów rozwojowych u niepełnosprawnych dzieci i dorosłych. Podstawy klinicznej diagnozy i terapii psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. 2. Cierpiałkowska L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T.2 i 3. Warszawa: PWN. 4. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner. 5. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL Literatura uzupełniająca: 1. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 2. Namysłowska W., Sumik A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. 3. Pisula E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: GWN. (Rozdz. 4). 4. Sęk H. (2005). Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej. [w:] H. Sęk (red.).: Psychologia kliniczna. T.1. Warszaw: PWN (Rozdz. 3). |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka, Magdalena Kruk-Rogucka, Barbara Ratajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychologii klinicznej, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapii. Treści ogólne przedmiotu: Dotyczą zadań psychologii klinicznej, normy i patologii klinicznej, psychologicznej diagnozy zaburzeń psychicznych, ich klasyfikacji oraz promocji zdrowia i prewencji psychopatologii. |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (geneza, klasyfikacja,, charakterystyka objawów, rozpoznawanie zaburzeń). 2. Niepełnosprawność intelektualna (przyczyny, diagnoza, charakterystyka funkcjonowania o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej, zespól Downa). 3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (przyczyny, kryteria diagnostyczne ADHD, rozwój społeczny i formy pomocy dziecku z ADHD). 4. Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, objawy, przyczyny, diagnoza, postępowanie terapeutyczne). 5. Depresja (przyczyny, objawy, skutki, formy leczenia i terapii). 6. Zaburzenia odżywiania (funkcja jedzenia i masy ciała, czynniki ryzyka, jadłowstręt psychiczny – typy, przyczyny, konsekwencje, bulimia, otyłość). 7. Uzależnienia (rodzaje, przyczyny, objawy, konsekwencje i formy leczenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. 2. Cierpiałkowska L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. 4. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner. 5. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL Literatura uzupełniająca: 1. Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red. 2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., (red.). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 3. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. 4. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kulpis G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Namysłowska I., Sumik A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL 7. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P., (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
metody pracy: prezentacja i analiza studium przypadków, film, praca zespołowa nad przygotowaniem i prezentacją wybranych zagadnień. nakład pracy: 75 godz. - 15 ćw., przygotowanie do zajęć - 15 godz., referat 15 godz., czytanie literaturyi przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Dorota Danielewicz, Anna Hryniewicka, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów kierunków pedagogicznych z podstawowymi pojęciami i problemami psychopatologiii rozwoju, klasyfikacją zaburzeń rozwojowych, ich objawami, etiologią, psychologicznymi mechanizmami leżącymi u ich podłoża oraz metodami diagnozy i terapi zaburzeń rozwoju, promocji zdrowia i prewencji psychopatologii.. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Określenie psychopatologii jak dyscypliny oraz podstawowych pojęć: norma, normalność, zdrowie, dobrostan. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (uniwersalne, wspólne, indywidualne). Kryteria normy i patologii, systemy klasyfikacji zaburzeń (ICD-11, DSM-5, DC:0-3 R, DC-LD, ICF – 2001, ICF-CY – 2007.). Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju. 2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (geneza, klasyfikacja,, charakterystyka objawów, rozpoznawanie zaburzeń). 3. Niepełnosprawność intelektualna (przyczyny, diagnoza, charakterystyka funkcjonowania o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej, zespól Downa). 4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi (przyczyny, kryteria diagnostyczne ADHD, rozwój społeczny i formy pomocy dziecku z ADHD). 5. Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, objawy, przyczyny, diagnoza, postępowanie terapeutyczne). 6. Depresja (przyczyny, objawy, skutki, formy leczenia i terapii). 7. Zaburzenia odżywiania (funkcja jedzenia i masy ciała, czynniki ryzyka, jadłowstręt psychiczny – typy, przyczyny, konsekwencje, bulimia, otyłość). 8. Uzależnienia (rodzaje, przyczyny, objawy, konsekwencje i formy leczenia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. 2. Cierpiałkowska L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar. 3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. 4. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner. 5. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL Literatura uzupełniająca: 1. Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red. 2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. 2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., (red.). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 3. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN. 4. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 5. Krasowicz-Kulpis G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Namysłowska I., Sumik A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL 7. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P., (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
metody pracy: prezentacja i analiza studium przypadków, film, praca zespołowa nad przygotowaniem i prezentacją wybranych zagadnień. nakład pracy: 75 godz. - 15 ćw., przygotowanie do zajęć - 15 godz., referat 15 godz., czytanie literaturyi przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.