Literatura: |
Butcher, J, N., Hooley,J, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 23-40, 55- 84, 143 – 176.
Carlton, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń, Gdańsk: GWP, s. 113- 189.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s. 49 – 80, .49 – 80, 195 – 280, 453 – 472.
Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R (2005). Oficyna wydawnicza „Fundament”
Meyer,R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek – wiele teorii. Gdańsk: GWP, s. 11- 35.
Obuchowska, I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. [w:] S. Sęk (red.) Psychologia kliniczna. T2.(s.25 - 46). Warszawa: PWN.
Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Impuls, s. 91 – 105, 109 – 120.
Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61.
Pyra, M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. [w:] L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin S.A., s. 141- 161.
Rode, D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie Charakterystyka sprawców. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s.123-160.
Schaffer, H.R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s. 38-57.
Sęk, H.(2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 68 – 82.
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.19 – 43, 44 -97
Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78.
Twardowski, A.(1999). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. [w:] J. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. (s.19-51). Warszawa: WSiP.
|
Zakres tematów: |
Wykład 1:
Historyczne i współczesne poglądy na temat zaburzonego zachowania, Psychologia kliniczna a psychopatologia, Określenie dyscyplin: psychologia kliniczna, psychopatologia, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Butcher, J, N., Hooley,J, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 55- 84.
Sęk, H.(2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 68 – 82.
Meyer,R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek – wiele teorii. Gdańsk: GWP, s. 11- 35.
Wykład 2
Przedmiot zainteresowania nauk zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży: zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia psychiczne, osoba dziecka
Schaffer, H.R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s. 38-57.
Butcher, J, N., HooleyJ, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP s.23-40.
Cierpiałkowska,L., Sęk,H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s.49 – 80.
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.19 – 43.
Wykład 3
Teorie wyjaśniające zaburzenia zdrowia psychicznego; przyczyny powstania zaburzeń psychicznych: biologiczne, psychologiczne i społeczne.
Carlton, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń, Gdańsk: GWP, s. 113- 189.
Wykład 4
Diagnoza psychologiczna zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.44 -97.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s. 195 – 280.
Butcher, J, N., HooleyJ, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 143 – 176.
Wykład 5
Dziecko chore somatycznie; Dziecko z chorobami ośrodkowego układu nerwowego Rodzina dziecka chorego i niepełnosprawnego
Twardowski, A.(1999). Rodzina a dziecko niepełnosprawne. [w:] J. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. (s.19-51). Warszawa: WSiP.
Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Impuls, s. 91 – 105, 109 – 120.
Pyra, M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. [w:] L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin S.A., s. 141- 161.
Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78.
Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61.
Wykład 6
Zaburzenia zdrowia psychicznego i rozwojowe w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa; Zaburzenia rozpoczynające się w okresie szkolnym; Problemy zdrowia psychicznego okresu adolescencji.
Obuchowska, I. (2005). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. [w:] S. Sęk (red.) Psychologia kliniczna. T2.(s.25 - 46). Warszawa: PWN.
Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R (2005). Oficyna wydawnicza „Fundament”
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s. 453 – 472.
Wykład 7
Przemoc w rodzinie
Rode, D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie Charakterystyka sprawców. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s.123-160.
|