Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju PE-2F-PRU
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.

2. Cierpiałkowska L. (2011). Psychopatologia. Warszawa: wyd. Scholar.

3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

4. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk Referennce (2015). Wrocław: Edra Urban & Partner.

5. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL

Literatura uzupełniająca:

1. Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red. 2012). Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

2. Cierpiałkowska, L., Sęk, H., (red.). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

3. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

4. Kendall P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

5. Krasowicz-Kulpis G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

6. Namysłowska I., Sumik A. (2006). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

7. Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P., (red.). (2010). Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Charakteryzuje modele patologii rozwoju.

- Wskazuje kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych.

- Opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym.

Umiejętności

- Posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych.

- Potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju człowieka.

Kompetencje społeczne

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju i jej znaczenia w realizacji zadań pedagogicznych.

- Wykazuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie wiedzy psychologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu obejmującego materiał omówiony na zajęciach oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych. Sprawdzianma charakter pisemny (test jednokrotnego wyboru). wymagane opanowanie przynajmiej 60 % materiału

Zakres tematów:

Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (uniwersalne, wspólne, indywidualne). Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Określenie psychologii klinicznej i psychopatologii jak dyscypliny oraz definicja podstawowych pojęć: norma, normalność, zdrowie, dobrostan. Kryteria normy i patologii, systemy klasyfikacji zaburzeń (ICD-11, DSM-5, DC:0-3 R, DC-LD, ICF – 2001, ICF-CY – 2007.). Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. Zapoznanie z trudnościami i odmiennościami procesów rozwojowych u niepełnosprawnych dzieci i dorosłych. Podstawy klinicznej diagnozy i terapii psychologicznej.

Metody dydaktyczne:

wykład kursowy, prezentacja multimedialna, film, analiza przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 1115/1116
Anna Hryniewicka 45/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)