Literatura: |
Antonovsky, A.(2005) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zwariować. Warszawa: IPiN,s.10-70.
Baran – Furga, H., Steinbarth – Chmielewska, K. (). Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież. [w:] T.Wolańczyk, J. Komander, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. (s.248 – 310), Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Borecka - Biernat, D. Agresja – Dlaczego Dzieci Ranią i Jak Możemy Temu Przeciwdziałać? Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja Dla Bezpieczeństwa, 1 (22), s.283 -337.
Borucka, A., Ostaszewski K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego.12(2 Pt 1), 587–597.
Borucka, A., Pisarska, A. (2012). Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Butcher, J, N., HooleyJ, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 85 – 103; 105 – 110,112 – 120; 120 – 139; 177-197;
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s.453 - 471
Drat - Ruszczak., K, Drążkowska – Zielińska. (2005). Podręcznik pomagania. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS, s. 95-100;123-132, 115- 120, 103 – 113.
Grzegorzewska, I. (2015). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży ujęcie kliniczno –rozwojowe. Polskie Forum Psychologiczne.20,4,484- 498.
Junik, W. (2014). Czynniki chroniące polską młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych/problemowych w świetle wybranych badań [w:]. J. Jarczyńska (red.) Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia. (s. 163 – 184). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R (2005). Oficyna wydawnicza „Fundament”, s. 83-99; 101- 114.
Kołakowski, A. (2005). Zaburzenia zachowania. [w:] T. Wolańczyk, J. Komander, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. (s.238 – 258), Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kwarta, P., Grzelińska, J., Pietras, T. (2012). Postraumatyczny rozwój u dzieci i młodzieży – pespektywy badawcze. Postępy Psychiatrii i Neurologii.21(3), 293-297.
Lelonek-Kuleta, B. (2014). Uzależnienia behawioralne – podstawy teoretyczne [w:]. J. Jarczyńska (red.) Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia. (s. 15 – 32). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, s.13-42.
Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Impuls, s.131 – 139.
Pilecka, W., Fryt,J. (2011). Teoria dziecięcej odporności psychicznej. [w:] W. Pilecka (red.) Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: Wydawnictwo UJ, s.48 – 67.
Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo –behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat, s.33-80.
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s.109- 142, 146 – 162; 162- 179.
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.138 – 177, 103 – 113; 113 - 116.
Sęk, H., Pasikowski. T.(2001). Zdrowie-stres-zasoby. O znaczeniu poczucia koherencji dla zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Humaniora, s.13- 56, 101-126.
Stycharczyk, D., Clough, P.(2017). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia Rozwoju. Gdańsk: GWP, s.35-49;123-131;185-201.
|
Zakres tematów: |
1. Źródła psychopatologii: biologiczne, psychologiczne i społeczne
Butcher, J, N., HooleyJ, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, 85 – 103; 120 – 139; 177-197;
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka, s.138 - 177
2. Źródła psychopatologii tkwiące w dziecku, jego rodzinie i środowisku (DC03R)
Zagadnienia: aspekty rozwojowe w wyjaśnianiu mechanizmów i przyczyn zaburzeń, opis dziecka radzącego sobie i przejawiającego trudności w rozwoju, udział poszczególnych czynników w rozwoju psychopatologii – perspektywa psychopatologii rozwojowej, rodzina jako miejsce wspierania rozwoju dziecka vs patologizacji rozwoju, środowisko: jako miejsce wspierania rozwoju dziecka vs patologizacji rozwoju
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN, s.453 - 471
Schaffer, H. R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s.109- 142.
Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R (2005). Oficyna wydawnicza „Fundament”, s. 83-99; 101- 114.
3. Psychopatologia w ujęciu: psychodynamicznym, systemowym
Mechanizmy psychopatologii w wybranych nurtach psychologicznych
Drat - Ruszczak., K, Drążkowska – Zielińska. (2005). Podręcznik pomagania. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS, s. 95-100;123-132.
Butcher, J, N., HooleyJ, H., Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, s. 105 – 110;
Seligman, M.E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2001). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s.103 – 113; 113 - 116.
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, s.13-42.
4. Psychopatologia w ujęciu: humanistycznym, poznawczo-behawioralnym
Mechanizmy psychopatologii w wybranych nurtach psychologicznych
Drat-Ruszczak., K, Drążkowska –Zielińska. (2005). Podręcznik pomagania. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Academica Wydawnoctwo SWPS, s.115- 120, 103 – 113.
Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo –behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat, s.33-80.
Butcher, J, N., Hooley, J, H.,Mineka, S. (2000). Psychologia zaburzeń DSM5. Gdańsk: GWP, s. 112 – 120.
5. Przyczyny uzależnień behawioralnych i od substancji psychoaktywnych
Czynniki sprzyjające uzależnieniu, czynniki chroniące przez uzależnieniem. Definicja uzależnienia
Baran – Furga, H., Steinbarth – Chmielewska, K. (). Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież. [w:] T.Wolańczyk, J. Komander, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. (s.248 – 310), Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Lelonek-Kuleta, B. (2014). Uzależnienia behawioralne – podstawy teoretyczne [w:]. J. Jarczyńska (red.) Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia. (s. 15 – 32). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Junik, W. (2014). Czynniki chroniące polską młodzież przed podejmowaniem zachowań ryzykownych/problemowych w świetle wybranych badań [w:]. J. Jarczyńska (red.) Uzależnienia behawioralne i zachowania problemowe młodzieży. Teoria, diagnoza, profilaktyka, terapia. (s. 163 – 184). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
6. Źródła agresji
Definicja emocji, agresji, socjalizacja emocji, źródła agresji, rodzaje agresji, wpływ agresji na rozwój dziecka, sprawca agresji, ofiara agresji
Schaffer, H.R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, s.146 – 162; 162- 179.
Grzegorzewska, I. (2015). Zachowania agresywne dzieci i młodzieży ujęcie kliniczno –rozwojowe. Polskie Forum Psychologiczne.20,4,484- 498.
Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: Impuls, s.131 – 139.
Kołakowski, A. (2005). Zaburzenia zachowania. [w:] T. Wolańczyk, J. Komander, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. (s.238 – 258), Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Borecka - Biernat, D. Agresja – Dlaczego Dzieci Ranią i Jak Możemy Temu Przeciwdziałać? Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja Dla Bezpieczeństwa, 1 (22), s.283 -337.
7. Czym są zasoby? Zjawiska: odporność psychiczna, koherencji, resylienci i wzrostu postraumatycznego
Zagadnienia: definicja podstawowych pojęć: odporność psychiczna, koherencja, resyliencja, wzrost postraumatyczny, warunki rozwoju zasobów: temperamentalne, poznawcze, środowiskowe, możliwości wzmacniania zasobów dziecka
Stycharczyk, D., Clough, P.(2017). Odporność psychiczna. Strategie i Narzędzia Rozwoju. Gdańsk: GWP, s.35-49;123-131;185-201.
Antonovsky, A.(2005) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zwariować. Warszawa: IPiN,s.10-70.
Sęk, H., Pasikowski. T.(2001). Zdrowie-stres-zasoby. O znaczeniu poczucia koherencji dla zdrowia. Poznań: Wydawnictwo Humaniora, s.13- 56, 101-126.
Pilecka, W., Fryt,J. (2011). Teoria dziecięcej odporności psychicznej. [w:] W. Pilecka (red.) Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: Wydawnictwo UJ, s.48 – 67.
Borucka, A., Ostaszewski K. (2008). Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego.12(2 Pt 1), 587–597.
Borucka, A., Pisarska, A. (2012). Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Kwarta, P., Grzelińska, J., Pietras, T. (2012). Postraumatyczny rozwój u dzieci i młodzieży – pespektywy badawcze. Postępy Psychiatrii i Neurologii.21(3), 293-297.
|