Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-ETY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 2 sem. FT, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. Deontologizm i utylitaryzm. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki. Zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw. Zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw. Zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej. Umiejętności Student/ka umie wskazać konsekwencje rozwoju współczesnej nauki i techniki dla perspektywy życia ludzkiego na Ziemi. Umie dokonać analizy krytycznej przeczytanej przez siebie książki naukowej nt. wybranego/wybranych problemów etycznych. Potrafi zinterpretować stosunki społeczne w ich różnych wymiarach: od relacji: ja – grupa, ja – wspólnota, do relacji ja – ludzkość. Rozpoznaje etyczny wymiar problemów globalnych. Kompetencje społeczne Student/ka wyraża oceny moralne wskazanych zjawisk współczesności i rozumie znaczenie tych ocen dla życia społecznego. Reprezentuje postawę otwartą na krytyczny namysł nad sobą wśród innych i stosunek do drugiego człowieka. Podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia etyki Etyka opisowo-wyjaśniająca: a. socjologia moralności b. psychologia moralności c. historia moralności Etyka normatywna: systemy wartości kodeksy moralne, wzory osobowe. Metaetyka Etyka praktyczna, stosowana: Etyka zawodowa, bioetyka, etyka środowiskowa, etyka polityki, etyka biznesu, etyka rodziny, historia etyki, wybrani myśliciele. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia (edukacja zdalna, zajęcia odbywają się na platformie MS Teams): - egzamin w formie pisemnej lub ustnej przeprowadzony na uczelni lub za pośrednictwem aplikacji MS Teams bądź MS Forms (szczegółowe wytyczne w opisie konkretnych grup zajęciowych) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia (edukacja zdalna): - edukacja zdalna prowadzona synchronicznie, zgodnie z planem zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams; - ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach za pośrednictwem platformy MS Teams; - wykład: wykład wraz z udostępnioną w trakcie zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams prezentacją Power Point; - szczegółowe wytyczne w opisie konkretnych grup zajęciowych nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 godz. (15 godz. wykład + 15 godz. ćwiczenia) przygotowanie się do zajęć: 20 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 10 godz. sumaryczna liczba godzin: 60 godz. = 2 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Jarosław Janowski, Łukasz Rąb, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin będzie służył pomiarowi w przypadku kryterium wiedzy, aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku efektów umiejętności, postawy . |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia etyki Etyka opisowo-wyjaśniająca: a. socjologia moralności b. psychologia moralności c. historia moralności Etyka normatywna: systemy wartości kodeksy moralne, wzory osobowe. Metaetyka Etyka praktyczna, stosowana: Etyka zawodowa, bioetyka, etyka środowiskowa, etyka polityki, etyka biznesu, etyka rodziny, historia etyki, wybrani myśliciele. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line - 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury - 15 h - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia etyki Etyka opisowo-wyjaśniająca: a. socjologia moralności b. psychologia moralności c. historia moralności Etyka normatywna: systemy wartości kodeksy moralne, wzory osobowe. Metaetyka Etyka praktyczna, stosowana: Etyka zawodowa, bioetyka, etyka środowiskowa, etyka polityki, etyka biznesu, etyka rodziny, historia etyki, wybrani myśliciele. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line - 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury - 15 h - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin będzie służył pomiarowi w przypadku kryterium wiedzy. aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku efektów umiejętności, postawy . |
|
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia etyki Etyka opisowo-wyjaśniająca: a. socjologia moralności b. psychologia moralności c. historia moralności Etyka normatywna: systemy wartości kodeksy moralne, wzory osobowe. Metaetyka Etyka praktyczna, stosowana: Etyka zawodowa, bioetyka, etyka środowiskowa, etyka polityki, etyka biznesu, etyka rodziny, historia etyki, wybrani myśliciele. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line - 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury - 15 h - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Łukasz Rąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm, konsekwencjalizm. Główne koncepcje etyki normatywnej. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Deontologizm i utylitaryzm. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Łukasz Rąb, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Jan Grzybowski, Karolina Jasser-Borowska, Mateusz Kucz, Iwona Stachowska, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Kluczowe postacie historii etyki: Arystoteles, Immanuel Kant, John Stuart Mill, Deontologizm, konsekwencjalizm, etyka cnoty. Główne koncepcje etyki normatywnej. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line - 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury - 15 h - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska, Włodzimierz Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin będzie służył pomiarowi w przypadku kryterium wiedzy. aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku efektów umiejętności, postawy . |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Kluczowe postacie historii etyki: Arystoteles, Immanuel Kant, John Stuart Mill, Deontologizm, konsekwencjalizm, etyka cnoty. Główne koncepcje etyki normatywnej. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - 30 h - obecność na zajęciach, w tym udział w zajęciach on line - 10 h - przygotowanie do zajęć, lektura literatury - 15 h - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Kluczowe postacie historii etyki: Arystoteles, Immanuel Kant, John Stuart Mill, Deontologizm, konsekwencjalizm, etyka cnoty. Główne koncepcje etyki normatywnej. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rąb | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Łukasz Rąb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Egzamin w przypadku wykładu oraz aktywność, analiza tekstów, prezentacje w przypadku ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie. 2. Kluczowe postacie historii etyki: Arystoteles, Immanuel Kant, John Stuart Mill, Deontologizm, konsekwencjalizm, etyka cnoty. Główne koncepcje etyki normatywnej. 3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie. 4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje. 5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze. 6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych. |
|
Literatura: |
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53. 4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty). 5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77. 6. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć 25 Wartość sumaryczna: 55 godzin Liczba punktów ECTS - 2 Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja., praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.