Literatura: |
Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, tłum. Daniela Gromska, Kraków 1956.
2. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.
3. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.
4. Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak Kraków 2007.
5. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
6. J. Hołówka, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981.
7. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 1998.
8. A. Jodłowska, Pedagogika sokratejska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.
9. T. Kotarbiński, Zasady etyki niezależnej, w: Kierunki filozofii współczesnej, część IV, Filozofia polska, red. J. Pawlak, UMK Toruń 1989.
10. M. Ossowska, Motywy postępowania, Książka i Wiedza, Warszawa 1949.
11. M. Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 1985.
12. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003.
13. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
14. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.
15. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Toruń 1995.
16. Wartości i antywartości w kontekście przeobrażeń kultury współczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe pojęcia z zakresu etyki.
Zna kluczowe dylematy etyczne związane z życiem współczesnych społeczeństw.
Zna wybrane nurty współczesnej etyki, w tym etyki stosowanej.
Umiejętności
Student/-ka umie wskazać konsekwencje rozwoju współczesnej nauki i techniki dla perspektywy życia ludzkiego na Ziemi.
Umie dokonać analizy krytycznej przeczytanej przez siebie książki naukowej na temat problemów etycznych.
Potrafi zinterpretować stosunki społeczne w ich różnych wymiarach: od relacji: ja – grupa, ja – wspólnota do relacji ja – ludzkość.
Rozpoznaje etyczny wymiar problemów globalnych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka wyraża oceny moralne wskazanych zjawisk współczesności i rozumie znaczenie tych ocen dla życia społecznego.
Reprezentuje postawę otwartą na krytyczny namysł nad sobą wśród innych i stosunek do drugiego człowieka oraz potrafi rozwiązywać dylematy moralne w praktyce.
Podejmuje krytyczny namysł nad działalnością swoją i innych ludzi oraz ich etycznymi konsekwencjami.
Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.
|
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Etyka i moralność - pojęcia i rozróżnienia, istota etyki, jej geneza i miejsce w życiu społecznym - znaczenie debaty etycznej w dzisiejszym świecie.
2. Deontologizm i utylitaryzm.
3. Kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny. Problem zdefiniowania miejsca człowieka w świecie.
4. Odpowiedzialność człowieka za przyrodę jako konsekwencja wzrostu skali aktywności człowieka. Odpowiedzialność jako pojęcie etyczne - warunki uznania odpowiedzialności, kontrowersje.
5. Etyka postępu technologicznego. Przemiany w postrzeganiu świata spowodowane przez nauki przyrodnicze.
6. Etyczne wymiary globalizacji i współczesnych przemian kulturowych i cywilizacyjnych.
|