Wybrane metody terapii zachowań problemowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WMTa |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna typy (kategorie) zachowań trudnych w różnych grupach klinicznych - Ma uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn zachowań problemowych występujących w różnych grupach klinicznych - Zna metody oddziaływań stosowane względem zachowań problemowych. UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi wymienić uwarunkowania zachowań problemowych w różnych grupach klinicznych z uwzględnieniem wiedzy na temat procesów przetwarzania bodźców sensorycznych - Potrafi zaplanować działania terapeutyczne z perspektywy integracji sensorycznej - Nawiązuje współpracę ze środowiskiem dziecka przejawiającego zachowania problemowe - Potrafi współdziałać z innymi specjalistami w celu ustalenia planu wspierania dziecka w jego rozwoju. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych działań terapeutycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje 2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych 3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych 4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną 5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością 7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych |
|
Literatura: |
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP. Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.