Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WMTa
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane metody terapii zachowań problemowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna typy (kategorie) zachowań trudnych w różnych grupach klinicznych

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn zachowań problemowych występujących w różnych grupach klinicznych

- Zna metody oddziaływań stosowane względem zachowań problemowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi wymienić uwarunkowania zachowań problemowych w różnych grupach klinicznych z uwzględnieniem wiedzy na temat procesów przetwarzania bodźców sensorycznych

- Potrafi zaplanować działania terapeutyczne z perspektywy integracji sensorycznej

- Nawiązuje współpracę ze środowiskiem dziecka przejawiającego zachowania problemowe

- Potrafi współdziałać z innymi specjalistami w celu ustalenia planu wspierania dziecka w jego rozwoju.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Ma przekonanie o wartości i potrzebie podejmowanych działań terapeutycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny.

Pełny opis:

1. Zachowania trudne – definicja i rodzaje

2. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania zachowań trudnych

3. Metody obserwacji i pomiaru zachowań trudnych

4. Profil osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną

5. Zachowania problemowe w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

6. Procedury postępowania w przypadku ataku agresji lub autoagresji osoby z niepełnosprawnością

7. Wybrane metody terapii zachowań problemowych

Literatura:

Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowania analizy zachowania. Gdańsk GWP.

Kielin J., Klimek-Markowicz K. (2013). Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Sopot: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2013). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Stallard, P. (2006). Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieży. Poznań: Zysk i S-ka

Rakowska, J.M. (2006). Terapia behawioralno-poznawcza. W Grzesiuk. L (red). Psychoterapia. Teorie. Warszawa. Eneteia

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)