Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna teoretyczne podstawy psychopedagogicznej diagnoza dziecka w wieku szkolnym

- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w psychopedagogicznej diagnozie dziecka

- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych; zna zasady przeprowadzania wywiadu.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

- Potrafi interpretować dane diagnostyczne

- Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit, Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V.

Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej.

Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób).

Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób).

Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy.

Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole.

Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych.

Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki.

Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA

Omówienie definicji dysleksji.

Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji.

Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania.

Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych.

Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych.

Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego.

Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania.

Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania.

Literatura:

LITERATURA: OBOWIĄZKOWA:

1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska

5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era.

6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA.

7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.

8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP.

2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP.

3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP.

4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN

6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls.

7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP.

8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

- prezentacja multimedialna

- analiza indywidualnych przypadków

- dyskusja dydaktyczna

- praca zdalna

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V.

Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej.

Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób).

Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób).

Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy.

Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole.

Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych.

Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki.

Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA

Omówienie definicji dysleksji.

Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji.

Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania.

Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych.

Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych.

Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego.

Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania.

Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania.

Literatura:

LITERATURA: OBOWIĄZKOWA:

1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia.

2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.

4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska

5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era.

6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA.

7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK.

8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP.

2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP.

3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP.

4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN

6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls.

7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP.

8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

- prezentacja multimedialna

- analiza indywidualnych przypadków

- dyskusja dydaktyczna

- praca zdalna

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)