Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku szkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna teoretyczne podstawy psychopedagogicznej diagnoza dziecka w wieku szkolnym - Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w psychopedagogicznej diagnozie dziecka - Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych; zna zasady przeprowadzania wywiadu. UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi opracować arkusze obserwacyjne - Potrafi interpretować dane diagnostyczne - Potrafi opracować model diagnozy konkretnego przypadku. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Jest świadomy zasad etycznych obowiązujących w diagnozie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit, Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób). Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób). Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy. Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole. Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych. Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA Omówienie definicji dysleksji. Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji. Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych. Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych. Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych. Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania. Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania. |
|
Literatura: |
LITERATURA: OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era. 6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. 7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna - praca zdalna Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
Omówienie pojęć: uczeń ze zwykłymi, nadmiernymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny trudności. Specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się według klasyfikacji: ICD-10 i DSM-V. Dojrzałość do uczenia się matematyki-aspekty. Podstawy diagnozy działalności matematycznej. Dojrzałość do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych - dziecięce liczenie (omówienie prób). Rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w szkole (omówienie prób). Klasyfikacja, orientacja przestrzenna – sposób diagnozy. Inne narzędzia do diagnozy kompetencji matematycznych stosowane w szkole. Narzędzia do diagnozy wiadomości matematycznych. Opracowanie fragmentu narzędzia do rozpoznania trudności w uczeniu się matematyki. Omówienie pojęć: uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania, według klasyfikacji ICD-10, DSM-V. Kryteria diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się wg APA Omówienie definicji dysleksji. Dysleksja na tle innych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Model przyczynowy dysleksji. Główne patomechanizmy dysleksji. Model postępowa diagnostycznego w przypadku dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Charakterystyka zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych. Omówienie narzędzi do diagnozy funkcji percepcyjno-motorycznych. Opracowanie prób do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych. Diagnoza symptomów zaburzeń specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania wieku wczesnoszkolnego. Pedagogiczne postępowanie diagnostyczne - diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu w szkole - ocena poziomu czytania i pisania. Opracowanie prób diagnostycznych do oceny umiejętności czytania i pisania. |
|
Literatura: |
LITERATURA: OBOWIĄZKOWA: 1. Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. 2. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. 3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.). (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa: Edukacja polska 5. Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski. Warszawa: Nowa Era. 6. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: HARMONIA. 7. Mickiewicz, J. (2001). Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Toruń: TNOiK. 8. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: Impuls. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. 2. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. 3. Krasowicz-Kupis G. (red.). (2006).Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: GWP. 4. Domagała, A., Mirecka, U. (2010). Grafomotoryka u dzieci w wieku 7-13 lat. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 5. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN 6. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. 7. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. 8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: - prezentacja multimedialna - analiza indywidualnych przypadków - dyskusja dydaktyczna - praca zdalna Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.