Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-TGG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia pedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię dotyczącą omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

- Zna założenia teoretyczne i specyfikę pracy omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące terapii pedagogicznej

- Opisuje etapy pracy terapeutycznej oraz wymienia zasady programowania działań diagnostycznych i terapeutycznych

- Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wybranymi metodami pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit, Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego

• gotowość szkolna i jej pomiar

• osiągnięcia szkolne i jej pomiar

• niepowodzenia szkolne

• dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne

• kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną

• metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

• metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym

• metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych

• preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy)

Literatura:

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985

Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999

Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010

Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005

Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007

Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007

Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006

Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007

Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005

Uwagi:

Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego

• gotowość szkolna i jej pomiar

• osiągnięcia szkolne i jej pomiar

• niepowodzenia szkolne

• dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne

• kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną

• metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

• metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym

• metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych

• preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy)

Literatura:

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985

Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999

Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010

Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005

Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007

Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007

Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006

Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007

Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005

Uwagi:

Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne.

Pełny opis:

• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego

• gotowość szkolna i jej pomiar

• osiągnięcia szkolne i jej pomiar

1. Niepowodzenia szkolne.

2. Dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne.

3. Kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną.

4. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne.

5. Metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym.

6. Metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych.

7. Preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy).

Literatura:

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985

Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999

Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010

Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005

Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007

Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007

Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006

Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007

Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005

Uwagi:

Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)