Terapia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-TGG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna poszerzoną i usystematyzowaną terminologię dotyczącą omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania i pisania - Zna założenia teoretyczne i specyfikę pracy omawianych metod pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia. UMIEJĘTNOŚCI: - Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące terapii pedagogicznej - Opisuje etapy pracy terapeutycznej oraz wymienia zasady programowania działań diagnostycznych i terapeutycznych - Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wybranymi metodami pracy z uczniem z trudnościami w opanowaniu umiejętności czytania, pisania i liczenia. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Utożsamia się z wartościami i celami doboru metod terapii do potrzeb ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit, Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego • gotowość szkolna i jej pomiar • osiągnięcia szkolne i jej pomiar • niepowodzenia szkolne • dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne • kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne • metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym • metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych • preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy) |
|
Literatura: |
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985 Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999 Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010 Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005 Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007 Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007 Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006 Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007 Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego • gotowość szkolna i jej pomiar • osiągnięcia szkolne i jej pomiar • niepowodzenia szkolne • dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne • kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne • metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym • metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych • preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy) |
|
Literatura: |
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985 Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999 Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010 Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005 Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007 Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007 Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006 Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007 Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
• podstawowe pojęcia z zakresu terapii pedagogicznej i procesu terapeutycznego • gotowość szkolna i jej pomiar • osiągnięcia szkolne i jej pomiar 1. Niepowodzenia szkolne. 2. Dysleksja i inne zaburzenia rozwoju poznawczego w wieku szkolnym –diagnoza i stosowane podejścia terapeutyczne. 3. Kinezjologia edukacyjna Dennisona jako metoda wspomagająca integrację sensoryczną. 4. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. 5. Metoda 18 struktur wyrazowych –usprawnianie procesów czytania i pisania we wczesnym wieku szkolnym. 6. Metoda dobrego startu (wersja Marty Bogdanowicz)- adaptacja w ostatnim roku przedszkola do wymagań szkolnych. 7. Preferencje sensoryczne w uczeniu się ( wzrokowcy, słuchowcy , kinestetycy). |
|
Literatura: |
Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985 Brejnak W, Zabłocki K., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1999 Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010 Flis R., Praca w klasie integracyjnej 1-3, Kraków 2005 Dennison P,G., Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, Warszawa 2003 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 2007 Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Kraków 2007 Kujawa E., Kurzyna M., Metoda 18 struktur w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 2006 Skorek E M., Terapia pedagogiczna , t 1 i 2, Kraków 2007 Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: Praca z tekstem, dyskusja, elementy dramy, wykład problemowy, burza mózgów Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.