Superwizja w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-SUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Superwizja w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych); Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy socjalnej? 1.1. Przegląd znaczeń pojęcia superwizji. 1.2. Definiowanie superwizji pracy socjalnej. 1.3. Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej. 1.4. Europejski kontekst rozwoju superwizji. 1.5. Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce. 1.6. Korzyści płynące z superwizji. 1.7. Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej. 1.8. Superwizja jako ochrona pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. 2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji. 2.1. Problemy i sytuacje problemowe. 2.2. Procedura rozwiązywania problemów. 2.3. Heurystyki rozwiązywania problemów. 3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji. 4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych. 5. Kwestie etyczne w superwizji. 6. Warunki organizacji superwizji w placówce pomocy społecznej – sesja superwizyjna. 7. Prawne regulacje prowadzenia superwizji pracy socjalnej w Polsce. |
Literatura: |
Literatura: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), (2011), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. Stewart J. (red.) (2014), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka rozumie kulturowe uwarunkowania procesów porozumiewania się interpersonalnego jako podstawy pracy socjalnej. Posiada wiedzę na temat psychoedukacyjnych problemów występujących w praktyce pracy socjalnej. Wie, na czym polega superwizja jako metoda ochrony pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. Wie, jakie funkcje może realizować superwizja w pracy socjalnej. Umiejętności Student/-ka potrafi rozpoznać potrzebę skorzystania z superwizji u siebie oraz u kolegów. Kompetencje społeczne Student/-ka jest krytyczny/-a wobec swojego funkcjonowania w zawodzie i otwarty na korzystanie z superwizji. |
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. Na ćwiczeniach ocenie podlega: frekwencja, aktywność, przygotowanie i wykonanie zadań pogłębiających samoświadomość studenta; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych); Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: Treści programowe: I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Rozwój superwizji w Polsce 1.4. Modele i typy superwizji II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego III. Superwizja w pracy socjalnej: praktyka, trening i wsparcie IV. Teoretyczne podstawy superwizji – koncepcje, modele, rodzaje i formy 4.1. Wokół koncepcji superwizji 4.2. Superwizja w życiu zawodowym: różne poziomu procesu 4.3. Modele i orientacje: 4.3.1. Funkcjonalne typy superwizji 4.3.2. Różne modele superwizji 4.3.3. Modele scenariuszowe 4.3.4. Superwizja kliniczna 4.4. Systemowe spojrzenie na superwizję V. Problemy zawodowe w obszarze superwizji 5.1. Heurystyki i procedura rozwiązywania problemów 5.2. Rozwiązywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce VIII. W stronę standardów superwizji WARSZTATY: I. Wprowadzenie do pracy superwizora. 1.1. Umiejętności pracownika socjalnego w kontekście pracy socjalnej 1.2. Samoświadomość jako podstawa analizy pracy pracownika socjalnego w obszarze superwizji. II. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 2.1. Definicja pojęcia 2.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się 2.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się III. Style relacji 3.1. Fundamenty relacji 3.2. Dawanie i uzyskiwanie informacji zwrotnej 3.3. Praca z procesami nieświadomymi IV. Konflikt i jego rozwiązanie w relacjach superwizyjnych 4.1. Pojęcie znaczeniowe „konfliktu” 4.2. Typy konfliktów 4.3. Mocne i słabe strony konfliktu 4.4. Superwizja w sytuacjach konfliktowych V. Rozwiazywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 6.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 6.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Formy organizacji superwizji 7.1. Sesja superwizyjna 7.2. Elementy procesu superwizyjnego VIII. Prowadzenie sesji superwizyjnej |
|
Literatura: |
Literatura: Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), (2011), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011 Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. Stewart J. (red.) (2014), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład monograficzny, problemowy, pokaz; Ćwiczenia: dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); praca indywidualna; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin (15 godzin wykład; 15 godzin ćwiczenia) przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godzin praca w grupach - 10 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin Punkty ECTS - 3 ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. Na ćwiczeniach ocenie podlega: frekwencja, aktywność, przygotowanie i wykonanie zadań pogłębiających samoświadomość studenta; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: dyskusje moderowane, pisemne kolokwium sprawdzające wiedzę (20 pytań, w tym 10 pytań zamkniętych i 10 pytań otwartych); Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); Kompetencje: aktywizujące formy pracy na zajęciach (burze mózgów, wykonywanie zadań w małych grupach 2-3 osobowych w trakcie zajęć; praca indywidualna - pogłębienie samoświadomości); |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: Treści programowe: I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 1.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” 1.2. Europejski kontekst rozwoju superwizji 1.3. Rozwój superwizji w Polsce 1.4. Modele i typy superwizji II. Koncepcje superwizji w zawodach pomocowych 2.1. Superwizja – metoda zarządzania czy profesjonalnego rozwoju pracowników? 2.2. Menedżeryzm a profesjonalizm w świadczeniu usług socjalnych 2.3. Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji 2.4. Superwizja w rozwiązywaniu konfliktów 2.5. Superwizja wobec stresu i wypalenia zawodowego III. Superwizja w pracy socjalnej: praktyka, trening i wsparcie IV. Teoretyczne podstawy superwizji – koncepcje, modele, rodzaje i formy 4.1. Wokół koncepcji superwizji 4.2. Superwizja w życiu zawodowym: różne poziomu procesu 4.3. Modele i orientacje: 4.3.1. Funkcjonalne typy superwizji 4.3.2. Różne modele superwizji 4.3.3. Modele scenariuszowe 4.3.4. Superwizja kliniczna 4.4. Systemowe spojrzenie na superwizję V. Problemy zawodowe w obszarze superwizji 5.1. Heurystyki i procedura rozwiązywania problemów 5.2. Rozwiązywanie problemów w procesie superwizji VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 5.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 5.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce VIII. W stronę standardów superwizji WARSZTATY: I. Wprowadzenie do pracy superwizora. 1.1. Umiejętności pracownika socjalnego w kontekście pracy socjalnej 1.2. Samoświadomość jako podstawa analizy pracy pracownika socjalnego w obszarze superwizji. II. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji 2.1. Definicja pojęcia 2.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się 2.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się III. Style relacji 3.1. Fundamenty relacji 3.2. Dawanie i uzyskiwanie informacji zwrotnej 3.3. Praca z procesami nieświadomymi IV. Analiza transakcyjna V. Informacja zwrotna VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej 6.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron 6.2. Dylematy etyczne w superwizji. VII. Formy organizacji superwizji 7.1. Sesja superwizyjna 7.2. Elementy procesu superwizyjnego VIII. Prowadzenie sesji superwizyjnej. GROW w superwizji indywidualnej. |
|
Literatura: |
Literatura: Berne E. W co grają ludzie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014, Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020. Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004. Goldsmith J., Clone K., (2001), Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001. Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf Leśniak-Berek E., (2015), Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015. Stewart J. (red.) (2014), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład monograficzny, problemowy, pokaz; Ćwiczenia: dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca w grupach); praca indywidualna; NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 30 godzin (15 godzin wykład; 15 godzin ćwiczenia) przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godzin praca w grupach - 10 godzin przygotowanie zadania – 10 godzin Punkty ECTS - 3 ZALICZENIE: zaliczenie z oceną, na którą składają się pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów oraz ocena za aktywność na zajęciach. Na ćwiczeniach ocenie podlega: frekwencja, aktywność, przygotowanie i wykonanie zadań pogłębiających samoświadomość studenta; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.