Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Berne E. W co grają ludzie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
Łuczyńska M., Olech A., (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html
Szmagalski J. (red.), (2011) Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Warszawa, IRSS
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Gilbert M. C., Evans K., (2004), Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
Henderson P., Holloway J., Millar A., (2014), Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Wydawnictwo CRZL, Warszawa 2014.; file:///C:/Users/KATARZ~1/AppData/Local/Temp/28_Superwizja.pdf
Mańkowska B., (2020), Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wydawnictwo Wolwers Kluwer, Warszawa 2020.
Stewart J. (red.) (2014), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Student/-ka rozumie kulturowe uwarunkowania procesów porozumiewania się interpersonalnego jako podstawy pracy socjalnej.
Posiada wiedzę na temat psychoedukacyjnych problemów występujących w praktyce pracy socjalnej.
Wie, na czym polega superwizja jako metoda ochrony pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym.
Wie, jakie funkcje może realizować superwizja w pracy socjalnej.
Umiejętności:
Student/-ka potrafi rozpoznać potrzebę skorzystania z superwizji u siebie oraz u kolegów.
Kompetencje społeczne:
Student/-ka jest krytyczny/-a wobec swojego funkcjonowania w zawodzie i otwarty na korzystanie z superwizji.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną, warunkiem zaliczenia jest:
(1) obecność na zajęciach (85%)
(2) aktywność na zajęciach
(3) praca w grupie
(4) poprawne wykonanie ćwiczeń i zadań podczas zajęć
Warunkiem zaliczenia wykładów jest: frekwencja oraz pozytywna ocena z testu zaliczeniowego z wykładów.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: frekwencja oraz ocena za aktywność na zajęciach, przygotowanie i wykonanie zadań pogłębiających samoświadomość studenta;
|
Zakres tematów: |
I. Wprowadzenie do pracy superwizora.
1.1. Umiejętności pracownika socjalnego w kontekście pracy socjalnej. Które z wymaganych umiejętności pracownika socjalnego posiadam?
1.2. Samoświadomość jako podstawa analizy pracy pracownika socjalnego w obszarze superwizji. Jaki jest jest stan mojej samoświadomości?
II. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji
2.1. Definicja pojęcia
2.2. Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się
2.3. Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się
III. Style relacji
3.1. Fundamenty relacji
3.2. Dawanie i uzyskiwanie informacji zwrotnej
3.3. Praca z procesami nieświadomymi
IV. Analiza transakcyjna
V. Informacja zwrotna
VI. Wprowadzenie do etyki superwizyjnej
6.1. Obszar etyczny superwizja: kontraktowanie, legalność, potrzeby zaangażowanych stron
6.2. Dylematy etyczne w superwizji.
VII. Formy organizacji superwizji
7.1. Sesja superwizyjna
7.2. Elementy procesu superwizyjnego
VIII. Prowadzenie sesji superwizyjnej
|