Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-KPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.

- Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).

- Konstruowanie IPET dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

• analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU);

• zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

• opracowanie IPET.

- Konstruowanie IPET dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

• analiza dokumentacji (orzeczenia, WOPFU);

• zdefiniowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;

• opracowanie IPET.

- Zasady konstruowania scenariuszy zajęć rewalidacyjnych.

- Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną:

• sformułowanie celów;

• dobór metod terapeutycznych;

• dobór środków;

• stosowanie zasad.

- Opracowywanie scenariuszy zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną:

• sformułowanie celów;

• dobór metod terapeutycznych;

• dobór środków;

• stosowanie zasad.

- Ewaluacja IPET:

• cele;

• zasady;

• sposoby.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna teoretyczne założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Zna akty prawne dotyczące konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Umiejętności

Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

Potrafi dokonać ewaluacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego

Kompetencje społeczne

Przestrzega zasad etyki zawodowej, dostrzega i formułuje dylematy moralne związane z własną rolą zawodową i rolą innych specjalistów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu- bloku specjalnościowego

2. Analiza opracowanych na podstawie diagnozy funkcjonalnej programów wspomagania rozwoju

Celem zajęć jest zintegrowanie treści specjalnościowych za kresu diagnozy, metod wspomagania rozwoju oraz mechanizmów uczenia się dzieci za burzeniami rozwojowymi

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań ( opracowania 4 IPET), realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu specjalności przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka

2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych

3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie

4. Zasady konstruowania programów

5. Proces ewaluacji

6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych

Literatura:

1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka

2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych

3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie

4. Zasady konstruowania programów

5. Proces ewaluacji

6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 18

Przygotowanie się do zajęć - 30

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98

Liczba punktów ECTS - 3

Zaliczenie pisemne z bloku specjalnościowego

ocena programów wspomagania rozwoju

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć.

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a810b4d812c444465a8dd224d7ee967e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=5960de0c-e175-4920-a073-ff60c8b8284a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu- bloku specjalnościowego

2. Analiza opracowanych na podstawie diagnozy funkcjonalnej programów wspomagania rozwoju

Celem zajęć jest zintegrowanie treści specjalnościowych za kresu diagnozy, metod wspomagania rozwoju oraz mechanizmów uczenia się dzieci za burzeniami rozwojowymi

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań ( opracowania 4 IPET), realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu specjalności przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka

2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych

3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie

4. Zasady konstruowania programów

5. Proces ewaluacji

6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 18

Przygotowanie się do zajęć - 30

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98

Liczba punktów ECTS - 3

Zaliczenie pisemne z bloku specjalnościowego

ocena programów wspomagania rozwoju

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams zgodnie z planem zajęć.

KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl lub radek.piotrowicz@gmail.com

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-ERIw1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec5b76fda344bdb9ae98fb643965d6d%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa8c0a22-0b71-487d-b450-f774cc9ac684&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-ERIw2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad73f78c46dcd403286afb1626f463bb3%40thread.tacv2/conversations?groupId=01ec746d-151a-482b-b63a-1388d25a7dc3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu- bloku specjalnościowego

2. Analiza opracowanych na podstawie diagnozy funkcjonalnej programów wspomagania rozwoju

Celem zajęć jest zintegrowanie treści specjalnościowych za kresu diagnozy, metod wspomagania rozwoju oraz mechanizmów uczenia się dzieci za burzeniami rozwojowymi.

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonanych zadań ( opracowania 4 IPET), realizowanych zajęć on-line oraz zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu specjalności przeprowadzonego w kontakcie bezpośrednim lub za pomocą aplikacji Teams

Pełny opis:

1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka

2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych

3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie

4. Zasady konstruowania programów

5. Proces ewaluacji

6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych

Literatura:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 18

Przygotowanie się do zajęć - 30

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98

Liczba punktów ECTS - 3

LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abENkjmYrMnppXXPDO0DacipLHXPf36JCkvCIbK8MvX01%40thread.tacv2/conversations?groupId=78c2a058-8a0f-43d8-a436-3f1828dfafb2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Ouzguid
Prowadzący grup: Katarzyna Ouzguid
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAshHFx_OlG7jIHrYB2__5IVSTOAYNO5ZHhoa37Wd4-o1%40thread.tacv2/conversations?groupId=440d7ebe-b183-4b40-b58e-c8619baa8f47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu- bloku specjalnościowego

2. Analiza opracowanych na podstawie diagnozy funkcjonalnej programów wspomagania rozwoju

Celem zajęć jest zintegrowanie treści specjalnościowych za kresu diagnozy, metod wspomagania rozwoju oraz mechanizmów uczenia się dzieci za burzeniami rozwojowymi.

Pełny opis:

1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka

2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych

3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie

4. Zasady konstruowania programów

5. Proces ewaluacji

6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych

Literatura:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15

Przygotowanie się do zajęć - 30

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 95

Liczba punktów ECTS - 3

kontakt: kkrus@aps.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: pozytywnie

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Opracowanie na podstawie danych IPETu

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE

-WOPFU a konstruowanie IPET

-Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET )

-Określanie celów długo i krótkoterminowych

-Warunki realizacji celów / zasady, zadania, metody, środki, miejsce czas/

-Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby

-Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć

-IPET a scenariusz zajęć

-Opracowywanie scenariuszy zajęć

-Dokumentacja zajęć

-Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii

-Cechy dobrego programu

Literatura:

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS.

Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

Śmiechowska-Petrovskij,E.( 2017). Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW.

Walczak, G.( 2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS

Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami

Uwagi:

Metody kształcenia

Analiza literatury

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Projektowanie – opracowanie IPET

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Mariusz Maciątek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: pozytywnie

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Opracowanie na podstawie danych IPETu

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE

-WOPFU a konstruowanie IPET

-Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET )

-Określanie celów długo i krótkoterminowych

-Warunki realizacji celów / zasady, zadania, metody, środki, miejsce czas/

-Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby

-Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć

-IPET a scenariusz zajęć

-Opracowywanie scenariuszy zajęć

-Dokumentacja zajęć

-Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii

-Cechy dobrego programu

Literatura:

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS.

Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

Śmiechowska-Petrovskij,E.( 2017). Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW.

Walczak, G.( 2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS

Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami

Uwagi:

Metody kształcenia

Analiza literatury

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Projektowanie – opracowanie IPET

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS:

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)