Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Semestr letni 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 43 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ajdukiewicz, T.; Zagadnienia i kierunki filozofii; W-wa: Aletheia; 2003; Blocker, H.G, Starling, Ch., L., Filozofia japońska, Kraków: Wyd. UJ 2008; JeeLoo, L, 2022, Wprowadzenie do filozofii chińskiej, Wyd. UJ,: Miś, A.; Filozofia współczesna. Głowne nurty; W-wa: Scholar; 2006; Radhakrishnan, S., Filozofia indyjska. Meandry kultury, Wyd. vis a vis Etiuda, 2015; Piątek, Z., Ekofilozofia, Kraków: Wyd. UJ, 2008; Stanosz, B.; Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów; W-wa: PWN; 2004 Tatarkiewicz, S., Historia filozofii, t. 1, 2, 3, 1998, W-wa:PWN Literatura uzupełniająca: Reale,G; Historia filozofii starożytnej t.1,2; Lublin: KUL; 2012 Kuderowicz, Z.; Filozofia nowożytnej Europy; W-wa: PWN; 1989; Fragmenty wybranych dzieł źródłowych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i zadania filozofii. Pochodzenie terminu filozofia. Podstawowe działy filozofii - metafizyka, epistemologia, etyka, estetyka, logika. Filozofia a wiedza potoczna oraz wiedza naukowa. Najważniejsze nurty myślowe w historii filozofii. 2. Podstawowe nurty starożytnej myśli filozoficznej: wczesnoprzyrodniczy racjonalizm grecki – przedstawiciele, główny przedmiot dociekań, proponowane rozwiązania; 3. Podstawowe nurty starożytnej myśli filozoficznej: grecki racjonalizm humanistyczny -przedstawiciele, główny przedmiot dociekań, proponowane rozwiązania. 4. Wybrane nurty średniowiecznej myśli filozoficznej: prąd panteistyczny, scholastyka i mistyka chrześcijańska; augustynizm, empiryzm i tomizm średniowieczny 5. Z zagadnień filozofii nowożytnej: kartezjański system filozoficzny, hobbsowski naturalizm, spinozjański monizm 6. Z zagadnień filozofii nowożytnej: empiryzm, sensualizm i pozytywizm osiemnastowieczny, kantowski krytycyzm transcendentalny 7. Elementy filozofii współczesnej: egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 9. Filozofia w perspektywie interdyscyplinarnej: wybrane zagadnienia neurofilozofii, neuroetyki i neuroestetyki. 10. Filozofia w perspektywie interdyscyplinarnej: ekofilozofia, ekologia głęboka - założenia i kierunki dociekań. 11. Filozofia Wschodu - wybrane zagadnienia filozofii japońskiej. 12. Filozofia Wschodu - wybrane zagadnienia filozofii chińskiej. 13. Filozofia Wschodu - wybrane zagadnienia filozofii hinduskiej. 14. Polskie szkoły filozoficzne. 15. Podsumowanie treści wykładów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Prelekcje wraz z prezentacjami najważniejszych treści w Power point (prezentacje z rozszerzonymi treściami przesyłane są do użytku słuchaczy po wykładzie ). 2. Wskazywanie egzemplifikacji filozoficznych pojęć z zakresu wybranej problematyki w codziennym funkcjonowaniu i myśleniu człowieka oraz jego sferze społecznej i politycznej. 3. Prezentacje filmowe - fragmenty wykładów światowej sławy myślicieli i badaczy w odniesieniu do dyskutowanych kwestii. 4. Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin końcowy w postaci odpowiedzi ustnej. Każdy słuchacz otrzyma trzy losowo wybrane pytania dotyczące problematyki przedstawionej na wykładach (zagadnienia ukierunkowujące do przygotowania się słuchacze otrzymują po każdym wykładzie). Otrzymanie oceny bdb jest możliwe w przypadku udzielenia odpowiedzi na wszystkie trzy pytania wykorzystującej wiedzę przedstawioną na wykładzie (utrwaloną w treści prezentacji zamieszczonych w teams) oraz wskazaną do każdego wykładu literaturę. Ocena dobra zakłada pełną wypowiedź na min. dwa pytania zawierająca treści przedstawione na wykładzie (utrwalone w treści prezentacji w teams), ocena dostateczna zakłada wyczerpującą wypowiedź na min, jedno pytanie na warunkach j.w. i wypowiedź na dowolny temat w zakresie podejmowanych na wykładzie. 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. 3. Zaliczenie ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa II DZRE Wszelkie pytania etc. proszę kierować osobiście w dniach i godzinach dyżuru dla studentów. udział w zajęciach - 45 h opracowanie lektur - 15 h przygotowanie do egzaminu - 15 h razem - 105 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.