Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1]
Semestr zimowy 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 161 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Ciążela | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012. 2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008 3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003, 4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000 5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impus., Kraków 1996 5 L. Tuszyńska,Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.Toruń 2018 6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003. 7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki. - Uzasadnienie dyscyplinarności naukowej. - Subdyscypliny pedagogiki. - Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych. - Paradygmaty pedagogiczne, rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki - myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne, mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne, praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki, spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje, struktura nauk pedagogicznych, redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice, humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki. - Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym - rozwój biologiczny i psychiczny, socjalizacja, kulturacja, polityzacja, temporalny aspekt refleksji nad edukacją, edukacja jako wychowanie dla przyszłości, perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw. - Edukacja a społeczeństwo industrialne i postindustrialne - edukacja w świetle teorii postindustrializmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu, konsumpcjonizm a edukacja, globalizacja jako wyzwanie dla edukacji, edukacja a ochrona środowiska, edukacja a wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju, edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji i dialogu sokratejskiego |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin końcowy z treści wykładów i ćwiczeń. Pytania opisowe . dwa z treści wykłady i dwa z ćwiczeń. Możliwość wyboru w każdej grupie dwu z trzech pytań. Stopień znajomości materiału. Ocena stanowi średnią z ocen odpowiedzi na wybrane pytania. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I DMPC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.