Literatura: |
1. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków 2012.
2. T. Hejnicka –Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wyd. Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008
3. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 2003,
4. Pedagogika Leksykon PWN, Red. B. Milerski, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2000
5. Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impus., Kraków 1996
5 L. Tuszyńska,Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.Toruń 2018
6. B. Suchodolski, Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje, tł. I. Wojnar, TWWP, Warszawa 2003.
7. R. Kwaśnica, Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław 2007
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Zna genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej. Ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań pedagogiki z innymi dyscyplinami, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o założeniach określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny w perspektywie pedagogicznej aktualnych zjawisk społecznych i tendencji kulturowych, w tym możliwości i zagrożeń dla jednostkowych i społecznych form rozwoju człowieka.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, w oparciu różne dziedzinowe źródła wiedzy, wyjaśniające jednostkowe i społeczne aspekty rozwoju człowieka.
Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne oraz umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki i nauk z nią powiązanych, dąży w tym zakresie do rozwoju osobistego i zawodowego.
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy zawodowej w roli pedagoga.
|
Zakres tematów: |
- Miejsce pedagogiki ogólnej w strukturze pedagogiki.
- Uzasadnienie dyscyplinarności naukowej.
- Subdyscypliny pedagogiki.
- Umocowanie pedagogiki wśród nauk społecznych i humanistycznych.
- Paradygmaty pedagogiczne, rodzaje myślenia o wychowaniu a naukowy charakter pedagogiki - myślenie potoczne, intuicyjne, mityczne magiczne, mistyczne, religijne, techniczne filozoficzne, praktycystyczne, moralistyczne, estetyczne ideologiczne. Metodologiczne podstawy pedagogiki, spór agnostycznego i realistycznego podejścia do nauki jako przesłanka współczesnych dyskusji o pedagogice i jego konsekwencje, struktura nauk pedagogicznych, redukcjonizm i antyredukcjonizn w pedagogice, humanistyczne podejście do uprawiania pedagogiki.
- Podstawowe wymiary refleksji nad edukacją w ujęciu statycznym - rozwój biologiczny i psychiczny, socjalizacja, kulturacja, polityzacja, temporalny aspekt refleksji nad edukacją, edukacja jako wychowanie dla przyszłości, perspektywa adaptacyjna i perspektywa kreacyjna. Możliwość syntezy obu perspektyw.
- Edukacja a społeczeństwo industrialne i postindustrialne - edukacja w świetle teorii postindustrializmu a edukacja w świetle filozofii postmodernizmu, konsumpcjonizm a edukacja, globalizacja jako wyzwanie dla edukacji, edukacja a ochrona środowiska, edukacja a wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju, edukacja drogą ku alternatywnej cywilizacji humanistycznej.
|