Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS] Semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25
sala 3630
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Bartoszak
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

• Szustrowa, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW

• Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym; Kontrakty; Pytania i inne instrumenty konwersatoryjne, Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego; Diagnosta jako instrument własnej pracy.

• Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290

Literatura dodatkowa:

• Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

• Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Opór i praca z oporem; Rozróżnienie klasyfikacja i badania).

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne.

2. Techniki aktywnego słuchania – budowanie właściwej relacji komunikacyjnej z drugą osobą.

3. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia).

4. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, itp).

5. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu).

6. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą/ sytuacji ekspozycji społecznej.

7. Grupowa analiza wywiadów. Udzielanie informacji zwrotnej – omówienie.

Metody dydaktyczne:

Formy pracy:

- indywidualna;

- praca w parach;

- praca w grupach kilkuosobowych

Metody pracy:

- dyskusja moderowana;

- rozmowa psychologiczna/wywiad - analiza;

- odgrywanie ról;

- case studies (analiza);

- burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa: Przeprowadzenie wywiadu oraz jego transkrypcja. Autoanaliza swobody komunikowania się, stosowanych technik i metod, efektywność komunikacji.

Podczas zajęć: umiejętność oceny różnych sytuacji komunikacyjnych, prowadzenia efektywnych rozmów, budujących relację zaufania i profesjonalizmu psychologicznego w kontakcie z drugą osobą.

Obecność na zajęciach.

Uwagi:

grupa warsztatowa dla II DMPY 4A

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)