Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS]
Semestr zimowy 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 7
Przedmiot: | Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Bartoszak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: • Szustrowa, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW • Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym; Kontrakty; Pytania i inne instrumenty konwersatoryjne, Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego; Diagnosta jako instrument własnej pracy. • Kobylińska, D. (2009) Wywiad psychologiczny na potrzeby wspierania rozwoju osobowości. W: K. Stemplewska- Żakowicz, K. Krejtz (red.) Wywiad Psychologiczny 3. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa, str. 271-290 Literatura dodatkowa: • Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. • Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Opór i praca z oporem; Rozróżnienie klasyfikacja i badania). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. 2. Techniki aktywnego słuchania – budowanie właściwej relacji komunikacyjnej z drugą osobą. 3. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia). 4. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, itp). 5. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu). 6. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą/ sytuacji ekspozycji społecznej. 7. Grupowa analiza wywiadów. Udzielanie informacji zwrotnej – omówienie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Formy pracy: - indywidualna; - praca w parach; - praca w grupach kilkuosobowych Metody pracy: - dyskusja moderowana; - rozmowa psychologiczna/wywiad - analiza; - odgrywanie ról; - case studies (analiza); - burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca zaliczeniowa: Przeprowadzenie wywiadu oraz jego transkrypcja. Autoanaliza swobody komunikowania się, stosowanych technik i metod, efektywność komunikacji. Podczas zajęć: umiejętność oceny różnych sytuacji komunikacyjnych, prowadzenia efektywnych rozmów, budujących relację zaufania i profesjonalizmu psychologicznego w kontakcie z drugą osobą. Obecność na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa dla II DMPY 4A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.