Umiejętności psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-UPS | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności psychologiczne | ||
Jednostka: | Instytut Psychologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PY, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. PY, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. PY, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja). 2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia). 3. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, ewentualnie. wprowadzanych pomocy). 4. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu). 5. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą i sytuacji ekspozycji społecznej. 6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna pojęcia obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu psychologicznego. Zna zasady przeprowadzenia rozmowy, wywiadu oraz obserwacji psychologicznej. Zna możliwości i ograniczenia swobodnych metod diagnostycznych. Umiejętności Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, pozyskiwania i przetwarzania informacji werbalnych i niewerbalnych w bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem lub grupą ludzi. Ma pogłębione umiejętności racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkiego zachowania. Potrafi przeprowadzić rozmowę lub wywiad psychologiczny dopasowany do charakterystyki psychologicznej respondenta. Kompetencje społeczne Student/-ka posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Jest świadomy/-a własnej mowy werbalnej i niewerbalnej, własnej ekspresji oraz predyspozycji osobowościowych koniecznych w kontakcie z drugim człowiekiem. Podczas kontaktu psychologicznego z drugim człowiekiem postępuje zgodnie z zasadami etycznymi, jest wrażliwy/-a na reakcję drugiej osoby, dba o jej komfort psychiczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Filip Rola, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Podstawy efektywnej komunikacja interpersonalnej. 2. Typowe błędy komunikacyjne 3. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobą/osobami o różnej charakterystyce psychologicznej. 4. Zasady przeprowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy, wywiadu. 4. Planowanie wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, ew. pomocy). Ćwiczenie umiejętności rozmowy 5. Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą oraz sytuacji ekspozycji społecznej. 6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych. | |
Literatura: |
Obowiązkowa: • Szustrowa, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW. (tekst dostępny również jako reprint w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz i K. Krejtza : Wywiad psychologiczny, tom I, Warszawa. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) • Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym; Kontrakty; Pytania i inne instrumenty konwersatoryjne, Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego; Diagnosta jako instrument własnej pracy. Dodatkowa: • Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. • Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Opór i praca z oporem; Instrumenty konwersacyjne. Rozróżnienie klasyfikacja i badania) | |
Uwagi: |
Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowej. Dodatkowo część zadań dotyczących realizacji ćwiczeń i prac pisemnych jest zlecana do samodzielnego wykonania w domu a następnie konsultowana i oceniana poprzez korespondencje elektroniczną pocztą służbową lub podczas wideorozmowy. Istnieje także możliwość bezpośredniego i niezwłocznego omawiania indywidualnych kwestii i załatwiania spraw w godzinach konsultacji poprzez pocztę służbową. Nakład pracy studenta: Aktywny udział w zajęciach: 30 h Czytanie literatury: 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej 20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Reguły efektywnej komunikacji interpersonalnej. Typowe błędy komunikacyjne. Różne sposoby reakcji na wypowiedź drugiej osoby (parafrazowanie, ocena, wsparcie, rozumienie, badanie, interpretacja). 2. Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z osobami o różnej charakterystyce psychologicznej (ćwiczenia). 3. Analiza zasad prowadzania obserwacji psychologicznej, rozmowy psychologicznej, wywiadu. Planowanie tematyki i struktury własnego wywiadu (określenie celu, tematyki, rodzaju pytań, ewentualnie. wprowadzanych pomocy). 4. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy (faza początkowa: nawiązanie kontaktu, kontrakt; faza główna: proces zdobywania informacji, dynamika podejmowanych tematów; faza końcowa: obniżenie napięcia, ew. informacje zwrotne, podziękowanie, rozwiązanie kontraktu). 5. Samodzielne zaplanowanie i przeprowadzenie wywiadu psychologicznego (rozmowy psychologicznej). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu z rozmówcą i sytuacji ekspozycji społecznej. 6. Grupowa analiza wywiadów. Przekazywanie informacji zwrotnych. | |
Literatura: |
Szustrowa, T. (red.) (1991). Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego (tekst dostępny jest też, jako aneks, w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz „Wywiad psychologiczny”, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. WAiP | |
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się poprzez aplikację MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych, Irena Jelonkiewicz-Sterianos, Filip Rola, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Edyta Idczak-Paceś | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.