Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Rola psychologa w procesie edukacji - 2 20-3S-RP2
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Rola psychologa w procesie edukacji - 2 20-3S-RP2
Zajęcia Semestr letni 2021/2022 (2021L) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 3634
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Bartoszak
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Johnson M., Wintgens A. (2019) Mutyzm Wybiórczy. Kompendium wiedzy. Harmonia Universalis.

2. Kearney, C. (2010). Helping children with selective mutism and their parents. New York, NY: Oxford University Press.

Literatura uzupełniająca:

1. Cohan SL., Chavira DA., Stein MB. Practitioner review: Psychosocial interventions for children with selective mutism: a critical evaluation of the literature from 1990-2005. J Child Psychol Psychiatry 2006 Nov;47(11):1085-97.

2. Czabała, Cz. (2013) Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Drogosz-Zabłocka Elżbieta (2008) (Red.) Szkolny doradca zawodowy (Materiały KOWEZiU)

4. Sharkey L., Mc Nicholas F., Barry E., Begley M., Ahern S. Group therapy for selective mutism—a parents’ and children’s treatment group. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2008;39(4):538–545. doi: 10.1016/j.jbtep.2007.12.002

Zakres tematów:

Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji.

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj.

1. Opinie, orzeczenia – jako ważne dokumenty, analiza treści oraz terminologia psychologiczno-pedagogiczna.

2. Zaburzenia osobowości - omówienie, udzielane wsparcie psychologiczne.

3. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - zagrożenia i oddziaływania pomocowe.

4. Działania profilaktyczne w środowisku szkolnym/analiza szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, wnioski.

5. Mutyzm wybiórczy - terminologia, model wsparcia dla dziecka i rodziny.

6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe (preorientacja/orientacja zawodowa) - omówienie, w tym: spotkanie studentów z doradcą zawodowym (PPP).

7. Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania oraz zagrożenia – omówienie oraz podsumowanie zajęć

Metody dydaktyczne:

- mini-wykład;

- analiza dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej;

- analiza programów wychowawczo-profilaktycznych;

- dyskusja moderowana;

- burza mózgów;

- analiza materiału filmowego;

- analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych

Forma zajęć:

- praca indywidualna vs grupowa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- obecność na zajęciach akademickich;

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie);

- kolokwium zaliczeniowe;

- praca pisemna o tematyce „Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania i zagrożenia” (przegląd literatury przedmiotu oraz samodzielne formułowanie wniosków).

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.