Rola psychologa w procesie edukacji - 2 [20-3S-RP2]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rola psychologa w procesie edukacji - 2 [20-3S-RP2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Bartoszak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Johnson M., Wintgens A. (2019) Mutyzm Wybiórczy. Kompendium wiedzy. Harmonia Universalis. 2. Kearney, C. (2010). Helping children with selective mutism and their parents. New York, NY: Oxford University Press. Literatura uzupełniająca: 1. Cohan SL., Chavira DA., Stein MB. Practitioner review: Psychosocial interventions for children with selective mutism: a critical evaluation of the literature from 1990-2005. J Child Psychol Psychiatry 2006 Nov;47(11):1085-97. 2. Czabała, Cz. (2013) Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Drogosz-Zabłocka Elżbieta (2008) (Red.) Szkolny doradca zawodowy (Materiały KOWEZiU) 4. Sharkey L., Mc Nicholas F., Barry E., Begley M., Ahern S. Group therapy for selective mutism—a parents’ and children’s treatment group. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2008;39(4):538–545. doi: 10.1016/j.jbtep.2007.12.002 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji. Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. 1. Opinie, orzeczenia – jako ważne dokumenty, analiza treści oraz terminologia psychologiczno-pedagogiczna. 2. Zaburzenia osobowości - omówienie, udzielane wsparcie psychologiczne. 3. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - zagrożenia i oddziaływania pomocowe. 4. Działania profilaktyczne w środowisku szkolnym/analiza szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, wnioski. 5. Mutyzm wybiórczy - terminologia, model wsparcia dla dziecka i rodziny. 6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe (preorientacja/orientacja zawodowa) - omówienie, w tym: spotkanie studentów z doradcą zawodowym (PPP). 7. Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania oraz zagrożenia – omówienie oraz podsumowanie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- mini-wykład; - analiza dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej; - analiza programów wychowawczo-profilaktycznych; - dyskusja moderowana; - burza mózgów; - analiza materiału filmowego; - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych Forma zajęć: - praca indywidualna vs grupowa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - obecność na zajęciach akademickich; - aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie); - kolokwium zaliczeniowe; - praca pisemna o tematyce „Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania i zagrożenia” (przegląd literatury przedmiotu oraz samodzielne formułowanie wniosków). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla IV DMY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.