Rola psychologa w procesie edukacji - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-RP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rola psychologa w procesie edukacji - 2 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule zajęć oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie stawiane są przed psychologiem w związku z pracą w sektorze oświaty i edukacji. Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z wyzwaniami w pracy psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE. Będą mieli także praktyczną okazję do doskonalenia swojego warsztatu psychologicznego odnośnie właściwego czytania i rozumienia opinii psychologiczno-pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule zajęć oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie stawiane są przed psychologiem w związku z pracą w sektorze oświaty i edukacji. Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc. oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków. Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań. Wiedza o zewnętrznych, dostępnych instytucjach pomocowych, uzupełni zakres omawianej tematyki. Tematyka zajęć: 1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc. 2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi polskich i zagranicznych. 3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny. 4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy dziecku i zaplanowanie zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły. 5. Profilaktyka i interwencja w szkole a oddziaływania psychologa. 6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne? 7. Współpraca z wybranymi instytucjami zewnętrznymi. 8. Podsumowanie zajęć, wnioski. Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: 1) opracowania prezentacji na podstawie literatury 2) opracowania dwóch prac pisemnych na zadany temat, jak i aktywnego udziału w zajęciach poprzez aplikacje: MS Teams, MS Forms i Edmodo |
Literatura: |
DeWit, D.J., Karioja, K. i in. (2002). Sense of school membership: A mediating mechanism linking student perception of school culture with academic and behavioral functioning (Baseline data report of the school culture project), Toronto: Centre for Addiction and Mental Health. Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych relacji społecznych oraz zapobieganie zjawiskom patologicznym (agresja, dyskryminacja). Zna założenia i cele bajkoterapii. Zna kilka rodzajów opowieści terapeutycznych i edukacyjnych i wyjaśnić różnice między nimi i wymienić rozmaite rodzaje narracji obecne w kulturze i życiu każdego człowieka. Zna rozmaite obszary zastosowania opowieści edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z osobami dorosłymi. Umiejętności Umie zaplanować i przeprowadzić działania o charakterze profilaktycznym i korygującym (w tym socjoterapeutyczne). Umie rozpoznać problemy w relacjach funkcjonowaniu człowieka związane z funkcjonowaniem społecznym. Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści. Umie tworzyć proste opowieści edukacyjne na zadany temat. Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści. Kompetencje społeczne Rozumie rolę oddziaływań edukacyjnych w rozwoju psychicznym człowieka na różnych etapach życia. Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, praca online (webinaria) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach (1 nieobecności) praca podczas zajęć przygotowanie projektów zespołowych |
|
Pełny opis: |
Psycholog w edukacji, nie tylko w szkole Psycholog w edukacji – metody pracy z różnych zakątków świata Wsparcie psychologiczne osób z niepełnosprawnością i SPE w procesie edukacji Orientacja seksualna, seksualność i wsparcie psychologa w systemie edukacji Socjoterapia w pracy psychologa Praca psychologa w szkole i placówkach edukacyjnych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa • Dragan, W. (2020). Orientacja seksualna – źródła i konteksty. Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Wydawnictwo PWN. • Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Okulicz-Kuzaryn, K. (2011). Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Ośrodek rozwoju Edukacji • Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Literatura uzupełniająca • Bieńko, M., Izdebski, Z., Wąż, K. (2016). Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów. Wydawnictwo Difin. • Grudziewska, E. (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Wydawnictwo Difin. • Katra, G., Sokołowska, E. (2009). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - wykład konwersatoryjny - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - gra dydaktyczna - projekt grupowy - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS): Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie się do zajęć - 30h Przygotowanie się do zaliczenia - 25h W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21ee23b5125449469e18d005861a2195%40thread.tacv2/conversations?groupId=c881413c-cb85-41a9-a60b-63227d1ce4ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartoszak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji. Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. 1 Opinie, orzeczenia – jako ważne dokumenty, analiza treści oraz terminologia psychologiczno-pedagogiczna. 2. Zaburzenia osobowości - omówienie, udzielane wsparcie psychologiczne. 3. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - zagrożenia i oddziaływania pomocowe. 4. Działania profilaktyczne w środowisku szkolnym/analiza szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, wnioski. 5. Mutyzm wybiórczy - terminologia, model wsparcia dla dziecka i rodziny. 6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe (preorientacja/orientacja zawodowa) - omówienie, w tym: spotkanie studentów z doradcą zawodowym (PPP). 7. Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania oraz zagrożenia – omówienie oraz podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Johnson M., Wintgens A. (2019) Mutyzm Wybiórczy. Kompendium wiedzy. Harmonia Universalis. 2. Kearney, C. (2010). Helping children with selective mutism and their parents. New York, NY: Oxford University Press. Literatura uzupełniająca: Cohan SL., Chavira DA., Stein MB. Practitioner review: Psychosocial interventions for children with selective mutism: a critical evaluation of the literature from 1990-2005. J Child Psychol Psychiatry 2006 Nov;47(11):1085-97. Czabała, Cz. (2013) Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Drogosz-Zabłocka Elżbieta (2008) (Red.) Szkolny doradca zawodowy (Materiały KOWEZiU) Sharkey L., Mc Nicholas F., Barry E., Begley M., Ahern S. Group therapy for selective mutism—a parents’ and children’s treatment group. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2008;39(4):538–545. doi: 10.1016/j.jbtep.2007.12.002 |
|
Uwagi: |
Zaliczenie przedmiotu: - obecność na zajęciach akademickich; - aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie); - kolokwium zaliczeniowe; - praca pisemna o tematyce „Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania i zagrożenia” (przegląd literatury przedmiotu oraz samodzielne formułowanie wniosków). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bartoszak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.