Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola psychologa w procesie edukacji - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-3S-RP2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rola psychologa w procesie edukacji - 2
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule zajęć oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie stawiane są przed psychologiem w związku z pracą w sektorze oświaty i edukacji.

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z wyzwaniami w pracy psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE. Będą mieli także praktyczną okazję do doskonalenia swojego warsztatu psychologicznego odnośnie właściwego czytania i rozumienia opinii psychologiczno-pedagogicznych.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule zajęć oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie stawiane są przed psychologiem w związku z pracą w sektorze oświaty i edukacji.

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj. klimat szkoły, migracja, uzdolnienia i prokrastynacja, etc. oraz problematykę z nimi związaną. Zostaną zapoznani z pracą psychologa w kontekście pracy z uczniem o SPE i wyzwań, jakie przed nim stoją; będą mieli okazję opracować poszczególne ścieżki działań, w konkretnych analizach przypadków.

Doskonaląc swój warsztat psychologiczny, zadaniem studentów będzie analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz nauka i ćwiczenie umiejętności sporządzania własnych opinii, wraz z rekomendacjami do dalszych działań. Wiedza o zewnętrznych, dostępnych instytucjach pomocowych, uzupełni zakres omawianej tematyki.

Tematyka zajęć:

1. Klimat szkoły – zakres pojęcia i jego konotacje. Klimat szkoły a agresja i przemoc.

2. Budowanie narzędzia do pomiaru klimatu szkoły. Przegląd dostępnych narzędzi polskich i zagranicznych.

3. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (analiza przypadków), np. uczeń cudzoziemski, uczeń zdolny.

4. Analiza przypadku – opracowanie planu pomocy dziecku i zaplanowanie zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły.

5. Profilaktyka i interwencja w szkole a oddziaływania psychologa.

6. Diagnoza psychologiczna – jak czytać i rozumieć opinie psychologiczno-pedagogiczne?

7. Współpraca z wybranymi instytucjami zewnętrznymi.

8. Podsumowanie zajęć, wnioski.

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: 1) opracowania prezentacji na podstawie literatury 2) opracowania dwóch prac pisemnych na zadany temat, jak i aktywnego udziału w zajęciach poprzez aplikacje: MS Teams, MS Forms i Edmodo

Literatura:

DeWit, D.J., Karioja, K. i in. (2002). Sense of school membership: A mediating mechanism linking student perception of school culture with academic and behavioral functioning (Baseline data report of the school culture project), Toronto: Centre for Addiction and Mental Health.

Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych.

Okulicz-Kuzaryn, (2011). K. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Warszawa, ORE

Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja 4 (120), 22-38.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna formy skutecznych oddziaływań mających na celu kształtowanie prawidłowych relacji społecznych oraz zapobieganie zjawiskom patologicznym (agresja, dyskryminacja).

Zna założenia i cele bajkoterapii.

Zna kilka rodzajów opowieści terapeutycznych i edukacyjnych i wyjaśnić różnice między nimi i wymienić rozmaite rodzaje narracji obecne w kulturze i życiu każdego człowieka.

Zna rozmaite obszary zastosowania opowieści edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z osobami dorosłymi.

Umiejętności

Umie zaplanować i przeprowadzić działania o charakterze profilaktycznym i korygującym (w tym socjoterapeutyczne).

Umie rozpoznać problemy w relacjach funkcjonowaniu człowieka związane z funkcjonowaniem społecznym.

Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści.

Umie tworzyć proste opowieści edukacyjne na zadany temat.

Umie inspirować innych i pomagać im w tworzeniu własnych opowieści.

Kompetencje społeczne

Rozumie rolę oddziaływań edukacyjnych w rozwoju psychicznym człowieka na różnych etapach życia.

Potrafi współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja moderowana, analiza przypadku, prezentacja, praca pisemna, praca online (webinaria)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Iwona Omelańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach (1 nieobecności)

praca podczas zajęć

przygotowanie projektów zespołowych

Pełny opis:

Psycholog w edukacji, nie tylko w szkole

Psycholog w edukacji – metody pracy z różnych zakątków świata

Wsparcie psychologiczne osób z niepełnosprawnością i SPE w procesie edukacji

Orientacja seksualna, seksualność i wsparcie psychologa w systemie edukacji

Socjoterapia w pracy psychologa

Praca psychologa w szkole i placówkach edukacyjnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa

• Dragan, W. (2020). Orientacja seksualna – źródła i konteksty. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

• Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Wydawnictwo PWN.

• Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

• Okulicz-Kuzaryn, K. (2011). Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. Ośrodek rozwoju Edukacji

• Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Literatura uzupełniająca

• Bieńko, M., Izdebski, Z., Wąż, K. (2016). Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów. Wydawnictwo Difin.

• Grudziewska, E. (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Wydawnictwo Difin.

• Katra, G., Sokołowska, E. (2009). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole.

Uwagi:

WIEDZA:

- wykład konwersatoryjny

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- gra dydaktyczna

- projekt grupowy

- działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA (3 ECTS):

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 30h

Przygotowanie się do zaliczenia - 25h

W roku akademickim 2020/2021 zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21ee23b5125449469e18d005861a2195%40thread.tacv2/conversations?groupId=c881413c-cb85-41a9-a60b-63227d1ce4ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Część zajęć, w której będą uczestniczyli zaproszeni Goście będzie mogła odbywać się za pośrednictwem innych komunikatorów/aplikacji, tj., Skype lub zoom lub Google meet. Linki do spotkań zostaną przesłane odpowiednio wcześniej do studentów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszak
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu kontynuację pierwszego bloku przedmiotu o tożsamym tytule oraz pogłębienie wiedzy odnośnie zadań (i jednocześnie wyzwań), jakie związane są z pracą psychologa w sektorze oświaty i edukacji.

Studenci będą mieli okazję poznać zagadnienia, tj.

1 Opinie, orzeczenia – jako ważne dokumenty, analiza treści oraz terminologia psychologiczno-pedagogiczna.

2. Zaburzenia osobowości - omówienie, udzielane wsparcie psychologiczne.

3. Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - zagrożenia i oddziaływania pomocowe.

4. Działania profilaktyczne w środowisku szkolnym/analiza szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, wnioski.

5. Mutyzm wybiórczy - terminologia, model wsparcia dla dziecka i rodziny.

6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe (preorientacja/orientacja zawodowa) - omówienie, w tym: spotkanie studentów z doradcą zawodowym (PPP).

7. Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania oraz zagrożenia – omówienie oraz podsumowanie zajęć

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Johnson M., Wintgens A. (2019) Mutyzm Wybiórczy. Kompendium wiedzy. Harmonia Universalis.

2. Kearney, C. (2010). Helping children with selective mutism and their parents. New York, NY: Oxford University Press.

Literatura uzupełniająca:

Cohan SL., Chavira DA., Stein MB. Practitioner review: Psychosocial interventions for children with selective mutism: a critical evaluation of the literature from 1990-2005. J Child Psychol Psychiatry 2006 Nov;47(11):1085-97.

Czabała, Cz. (2013) Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Drogosz-Zabłocka Elżbieta (2008) (Red.) Szkolny doradca zawodowy (Materiały KOWEZiU)

Sharkey L., Mc Nicholas F., Barry E., Begley M., Ahern S. Group therapy for selective mutism—a parents’ and children’s treatment group. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2008;39(4):538–545. doi: 10.1016/j.jbtep.2007.12.002

Uwagi:

Zaliczenie przedmiotu:

- obecność na zajęciach akademickich;

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie);

- kolokwium zaliczeniowe;

- praca pisemna o tematyce „Trudności w pracy psychologa w sektorze edukacji – wyzwania i zagrożenia” (przegląd literatury przedmiotu oraz samodzielne formułowanie wniosków).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bartoszak
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)