Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka interwencji kryzysowej [10-2S-MIK] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka interwencji kryzysowej [10-2S-MIK]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 3305
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Grażyna Hennel
Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA

- James R., Gilliland B. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

- Badura - Madej Wanda (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. (Seria Biblioteka Pracownika Socjalnego) Warszawa, Interart.

- Herman Judith Lewis (1998). Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

- Kubacka-Jasiecka Dorota, Mudryń Krzysztof (red.) (2003). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek.

- Leviton Sharon C., Greenstone James L. (2004). Interwencja Kryzysowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Pilecka B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego.

20.03.2020 Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie:

Analiza tekstów dotyczących interwencji kryzysowej:

http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/63-terapia-uzalenienia-i-wspouzalenienia/316-interwencja-kryzysowa.html

https://fdds.pl/o-nas/

Film szkoleniowy z udziałem prof.L.Mellibrudy nt radzenia sobie z lękiem:

http://www.psychologia.edu.pl/filmy-wideo.html

Film edukacyjny (PARPA) Zranione Dusze

Geldard K., Skuteczne Interwencje w Pracy z Młodymi Ludźmi z grup ryzyka

Seweryńska A.M., Uczeń z Rodziny Dysfunkcyjnej

Zakres tematów:

1. Pojecie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej.

2. Cechy kryzysu psychologicznego

3. Rodzaje kryzysów psychologicznych

4. Teorie kryzysu psychologicznego

5. Stres traumatyczny (PTSD)

6. Interwencja kryzysowa

7. System pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego

8. Ośrodek interwencji kryzysowej jako placówka wspierająca

9. Kryzys suicydalny

10. Kryzys związany z gwałtem

11. Kryzys związany z żałoba po stracie osób bliskich

12. Stres onkologiczny

13. Kryzys związany z przemocą w rodzinie

14. Kryzys psychologiczny związany z klęską żywiołową

ĆWICZENIA

1. Wprowadzenie do przedmiotu

2. Objawy kryzysu psycvhologicznego – analiza przykładów i doświadczeń własnych

3. Analiza potencjału osoby w stanie kryzysu psychologicznego. Teoria resilience. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w stanie kryzysu psychologicznego

4. 6-etapowy model interwencji kryzysowej

5. Diagnozowanie syndromu PTSD

6. Pierwszy kontakt z osobą w stanie kryzysu psychologicznego - warsztat

7. Sposoby radzenia sobie z „trudnymi klientami” - warsztat.

8. Ośrodek interwencji kryzysowej

9. Specyfika pomocy osobie w kryzysie suicydalnym

10. Specyfika pomocy osobie zgwałconej

11. Specyfika pomocy osobie w sytuacji żałoby po stracie

12. Specyfika pomocy osobie w stresie onkologicznym

13. Specyfika pomocy osobie doświadczającej przemocy w rodzinie

14. Specyfika pomocy w sytuacji klęski żywiołowej

15. Analiza projektów pomocy osobie w kryzysie psychologicznym

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu na ćwiczeniach nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania:

- przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia,

- opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej.

Terminy realizacji zgodnie z przyjętym na początku semestru harmonogramem, nie później niż do 10.06.2020

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, prezentacje multimedialne i analogowe, praca z tekstem źródłowym.

Informacje na temat sposobu realizacji ćwiczeń w okresie edukacji zdalnej.

Metody pracy na odległość:

- kontakt ze studentami odbywał się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- Praca zespołowa - prezentacja wybranego systemu wsparcia osoby w kryzysie psychologicznym.

- Wykonanie planu interwencji i pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego

20.03.2020. Na podstawie wskazanych i dostępnych źródeł (specjalistyczne strony www i portale internetowe, cyfrowe zasoby biblioteczne) studenci opiszą podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej w sytuacjach wyszczególnionych w sylabusie, oraz stworzą plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego.

Z merytorycznym wsparciem wykładowcy, studenci pracują nad tematami wynikającymi z treści przedmiotu, przydzielonymi każdej osobie na początku semestru (prezentacja).

Uwagi:

gr ćwiczeniowa II DZPC-PSE

Uwagi:

Nakład pracy studenta, liczba punktów ECTS

Liczba godzin zajęciowych - 30 - 2 punkty

Przygotowanie do egzaminu - 1 punkt

Prezentacje na zajęciach i projekt pomocy osobie w kryzysie - 1 punkt

Łącznie - 4 punkty.

Realizacja zajęć (Ćwiczenia) w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania poprzez pocztę w domenie aps.lub, w razie potrzeby, telefonicznie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)