Metodyka interwencji kryzysowej [10-2S-MIK]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka interwencji kryzysowej [10-2S-MIK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Hennel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA - James R., Gilliland B. (2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. - Kubacka-Jasiecka D. (2010). Interwencja kryzysowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - Badura - Madej Wanda (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. (Seria Biblioteka Pracownika Socjalnego) Warszawa, Interart. - Herman Judith Lewis (1998). Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi Gdańsk, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne. - Kubacka-Jasiecka Dorota, Mudryń Krzysztof (red.) (2003). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna: nowe ujęcia i możliwości. Toruń, Wydaw. Adam Marszałek. - Leviton Sharon C., Greenstone James L. (2004). Interwencja Kryzysowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Pilecka B. (2004). Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego. 20.03.2020 Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Analiza tekstów dotyczących interwencji kryzysowej: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/63-terapia-uzalenienia-i-wspouzalenienia/316-interwencja-kryzysowa.html https://fdds.pl/o-nas/ Film szkoleniowy z udziałem prof.L.Mellibrudy nt radzenia sobie z lękiem: http://www.psychologia.edu.pl/filmy-wideo.html Film edukacyjny (PARPA) Zranione Dusze Geldard K., Skuteczne Interwencje w Pracy z Młodymi Ludźmi z grup ryzyka Seweryńska A.M., Uczeń z Rodziny Dysfunkcyjnej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojecie kryzysu psychologicznego, przebieg reakcji kryzysowej. 2. Cechy kryzysu psychologicznego 3. Rodzaje kryzysów psychologicznych 4. Teorie kryzysu psychologicznego 5. Stres traumatyczny (PTSD) 6. Interwencja kryzysowa 7. System pomocy osobom w stanie kryzysu psychologicznego 8. Ośrodek interwencji kryzysowej jako placówka wspierająca 9. Kryzys suicydalny 10. Kryzys związany z gwałtem 11. Kryzys związany z żałoba po stracie osób bliskich 12. Stres onkologiczny 13. Kryzys związany z przemocą w rodzinie 14. Kryzys psychologiczny związany z klęską żywiołową ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Objawy kryzysu psycvhologicznego – analiza przykładów i doświadczeń własnych 3. Analiza potencjału osoby w stanie kryzysu psychologicznego. Teoria resilience. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w stanie kryzysu psychologicznego 4. 6-etapowy model interwencji kryzysowej 5. Diagnozowanie syndromu PTSD 6. Pierwszy kontakt z osobą w stanie kryzysu psychologicznego - warsztat 7. Sposoby radzenia sobie z „trudnymi klientami” - warsztat. 8. Ośrodek interwencji kryzysowej 9. Specyfika pomocy osobie w kryzysie suicydalnym 10. Specyfika pomocy osobie zgwałconej 11. Specyfika pomocy osobie w sytuacji żałoby po stracie 12. Specyfika pomocy osobie w stresie onkologicznym 13. Specyfika pomocy osobie doświadczającej przemocy w rodzinie 14. Specyfika pomocy w sytuacji klęski żywiołowej 15. Analiza projektów pomocy osobie w kryzysie psychologicznym W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu na ćwiczeniach nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: - przygotowanie prezentacji zgodnie z harmonogramem przyjętym rozpoczęciem realizacji zdalnej procesu kształcenia, - opracowanie planu interwencji i pomocy osobie w sytuacji kryzysowej. Terminy realizacji zgodnie z przyjętym na początku semestru harmonogramem, nie później niż do 10.06.2020 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące, prezentacje multimedialne i analogowe, praca z tekstem źródłowym. Informacje na temat sposobu realizacji ćwiczeń w okresie edukacji zdalnej. Metody pracy na odległość: - kontakt ze studentami odbywał się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: - Praca zespołowa - prezentacja wybranego systemu wsparcia osoby w kryzysie psychologicznym. - Wykonanie planu interwencji i pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego 20.03.2020. Na podstawie wskazanych i dostępnych źródeł (specjalistyczne strony www i portale internetowe, cyfrowe zasoby biblioteczne) studenci opiszą podstawowe zasady prowadzenia interwencji kryzysowej w sytuacjach wyszczególnionych w sylabusie, oraz stworzą plan pomocy osobie w stanie kryzysu psychologicznego. Z merytorycznym wsparciem wykładowcy, studenci pracują nad tematami wynikającymi z treści przedmiotu, przydzielonymi każdej osobie na początku semestru (prezentacja). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPC-PSE Uwagi: Nakład pracy studenta, liczba punktów ECTS Liczba godzin zajęciowych - 30 - 2 punkty Przygotowanie do egzaminu - 1 punkt Prezentacje na zajęciach i projekt pomocy osobie w kryzysie - 1 punkt Łącznie - 4 punkty. Realizacja zajęć (Ćwiczenia) w trybie zdalnym z uwagi na brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów asynchronicznych z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania poprzez pocztę w domenie aps.lub, w razie potrzeby, telefonicznie. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.