Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE] Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2019L] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:30 - 15:05
sala 3634
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Irena Jelonkiewicz-Sterianos
Literatura:

Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP.

• Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3.

• Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP

• Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP

• Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ

• Yalom, I. (2013). Kat miłości. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Zakres tematów:

Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty

Relacja terapeutyczna, sojusz terapeutyczny – trudności, zjawisko oporu

Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały

Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje

Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/

Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii – nawiązywanie kontaktu.

Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem / wg ICD-10/

Metody dydaktyczne:

omawianie, dyskusja (ogólna lub w małych grupach) nad tematami kolejnych zajęć oraz ćwiczenia warsztatowe umożliwiające doświadczenie psychologiczne wybranych aspektów relacji terapeutycznej (sceny symulowane, odgrywanie ról)

W okresie zawieszenia zajęć (od 12.03.20) kontakt mailowy (mail grupowy studentów psychologii + indywidualne maile studentów) i realizacja kolejnych zadań przesyłanych grupie warsztatowej np.18.03- stworzenie sylwetki pacjenta, ułożenie planu terapeutycznego i podanie ewentualnych zagrożeń dla relacji terapeutycznej; 24.03- na podstawie przesłanej lektury (Koetler, Skuteczny terapeuta) omówienie trudności z utrzymaniem sojuszu terapeutycznego;31.03.- polecenie obejrzenia filmu dokumentalnego "Nawet nie wiesz, jak bardzo Cie kocham" - analiza wypowiedzi terapeuty podtrzymujących sojusz terapeutyczny, 14.04 - analiza wypowiedzi obu pacjentek wskazujących na reakcje przeniesieniowe, 22.04. - ułożenie rozmowy z "własnym" pacjentem prezentującym reakcje przeniesieniową, 29.04 - analiza materiału filmowego "Ojciec i syn" (dostępny w Ninatece, podano dostęp) i możliwych reakcji przeciwprzeniesieniowych,

6 maja przedstawiam plan na najbliższe zajęcia:

- dzisiaj wysyłam ostatnie zadanie 7 (załącznik) - realizacja do 13 maja

- 20 maja spotykamy się w aplikacji Teams w zaplanowanym czasie tzn. o 13.30 i druga grupa o 15.20 - temat "Relacja terapeutyczna w podejściu systemowym" - będzie to moja opowieść

- 27 maja "Relacja terapeutyczna według Yaloma" - w parach wybierzecie dowolny rozdział z książek Yaloma i opowiecie o swoich refleksjach i przemyśleniach

- 3 czerwca - "Zagrożenia dla relacji terapeutycznej u pacjentów z różnym rozpoznaniem" - interesują nas 3 grupy zaburzeń z ICD 10: F20, F30, F40, przedstawicie swoje pomysły takich zagrożeń do dyskusji /ustalimy to na spotkaniu/

- 10 czerwca - "100 pytań" - - odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki zajęć

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze)

- aktywność na zajęciach: stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji

- przygotowanie zadań domowych / w zespołach dwuosobowych/

- przedstawienie pracy pisemnej zaliczającej warsztaty

- od 19.03 dwuosobowe zespoły przesyłają opracowania pisemne omawianych tematów

- od 20.05 spotkania w aplikacji Teams

- wykonane zadania będą podstawą zaliczenia przedmiotu

Uwagi:

gr ćwiczeniowa V DMPY-PKL 1a

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 40

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)