Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE]
Semestr letni 2019/2020
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Relacja terapeutyczna [20-3S-RTE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2013). Kat miłości. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Formułowanie celów i układanie planu terapii, pierwsza sesja: oczekiwania klienta i terapeuty Relacja terapeutyczna, sojusz terapeutyczny – trudności, zjawisko oporu Osoba pacjenta – zjawisko przeniesienia i jego sygnały Osoba terapeuty – zjawisko przeciwprzeniesienia i jego funkcje Relacja terapeutyczna w różnych orientacjach terapeutycznych /pod. systemowe/ Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii – nawiązywanie kontaktu. Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem / wg ICD-10/ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
omawianie, dyskusja (ogólna lub w małych grupach) nad tematami kolejnych zajęć oraz ćwiczenia warsztatowe umożliwiające doświadczenie psychologiczne wybranych aspektów relacji terapeutycznej (sceny symulowane, odgrywanie ról) W okresie zawieszenia zajęć (od 12.03.20) kontakt mailowy (mail grupowy studentów psychologii + indywidualne maile studentów) i realizacja kolejnych zadań przesyłanych grupie warsztatowej np.18.03- stworzenie sylwetki pacjenta, ułożenie planu terapeutycznego i podanie ewentualnych zagrożeń dla relacji terapeutycznej; 24.03- na podstawie przesłanej lektury (Koetler, Skuteczny terapeuta) omówienie trudności z utrzymaniem sojuszu terapeutycznego;31.03.- polecenie obejrzenia filmu dokumentalnego "Nawet nie wiesz, jak bardzo Cie kocham" - analiza wypowiedzi terapeuty podtrzymujących sojusz terapeutyczny, 14.04 - analiza wypowiedzi obu pacjentek wskazujących na reakcje przeniesieniowe, 22.04. - ułożenie rozmowy z "własnym" pacjentem prezentującym reakcje przeniesieniową, 29.04 - analiza materiału filmowego "Ojciec i syn" (dostępny w Ninatece, podano dostęp) i możliwych reakcji przeciwprzeniesieniowych, 6 maja przedstawiam plan na najbliższe zajęcia: - dzisiaj wysyłam ostatnie zadanie 7 (załącznik) - realizacja do 13 maja - 20 maja spotykamy się w aplikacji Teams w zaplanowanym czasie tzn. o 13.30 i druga grupa o 15.20 - temat "Relacja terapeutyczna w podejściu systemowym" - będzie to moja opowieść - 27 maja "Relacja terapeutyczna według Yaloma" - w parach wybierzecie dowolny rozdział z książek Yaloma i opowiecie o swoich refleksjach i przemyśleniach - 3 czerwca - "Zagrożenia dla relacji terapeutycznej u pacjentów z różnym rozpoznaniem" - interesują nas 3 grupy zaburzeń z ICD 10: F20, F30, F40, przedstawicie swoje pomysły takich zagrożeń do dyskusji /ustalimy to na spotkaniu/ - 10 czerwca - "100 pytań" - - odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze) - aktywność na zajęciach: stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji - przygotowanie zadań domowych / w zespołach dwuosobowych/ - przedstawienie pracy pisemnej zaliczającej warsztaty - od 19.03 dwuosobowe zespoły przesyłają opracowania pisemne omawianych tematów - od 20.05 spotkania w aplikacji Teams - wykonane zadania będą podstawą zaliczenia przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa V DMPY-PKL 1a Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 40 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.