Relacja terapeutyczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 20-3S-RTE |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Relacja terapeutyczna |
| Jednostka: | Instytut Psychologii |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
| Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
| Literatura: |
Charles J. Gelso, Jeffrey A. Hayes Relacja terapeutyczna Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Lidia Grzesiuk Psychoterapia. Szkoły zjawiska techniki i specyficzne problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza - formułować cele wybranej metody pomocy psychologicznej; - rozpoznawać wpływ własnych (terapeuty) zachowań na jakość relacji terapeutycznej; - rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od rodzaju metody pomocy psychologicznej; - rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od etapu w procesie zmiany; Umiejętności - uzgodnić z pacjentem/klientem wspólne cele terapii/pomocy psychologicznej; - zaprojektować i uzgodnić z pacjentem sposoby osiągania celów terapii; - oceniać krytyczne momenty w relacji terapeutycznej; - przeprowadzić rozmowę z pacjentem o problemach w ich relacji terapeutycznej; Kompetencje społeczne - jest otwarty na rozumienie samego siebie; - jest zdolny do modyfikowania swoich zachowań w relacji; |
| Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Praca pisemna, prace przygotowywane w podgupach |
| Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Prowadzący grup: | Jan Czabała, Magdalena Gawrych, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Prowadzący grup: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos, Maryla Malewicz-Sawicka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
| Prowadzący grup: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
LAB
LAB
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Prowadzący grup: | Jan Czabała, Monika Misiec | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie | |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
|
| Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
|
| Literatura: |
• Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. • Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. • Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Prowadzący grup: | Jan Czabała, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie | |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
|
| Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
|
| Literatura: |
Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. • Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. • Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
LAB
N LAB
LAB
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
| Prowadzący grup: | Jan Czabała, Katarzyna Prot-Klinger | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
