Relacja terapeutyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-RTE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relacja terapeutyczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla V r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
Literatura: |
Charles J. Gelso, Jeffrey A. Hayes Relacja terapeutyczna Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Lidia Grzesiuk Psychoterapia. Szkoły zjawiska techniki i specyficzne problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - formułować cele wybranej metody pomocy psychologicznej; - rozpoznawać wpływ własnych (terapeuty) zachowań na jakość relacji terapeutycznej; - rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od rodzaju metody pomocy psychologicznej; - rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od etapu w procesie zmiany; Umiejętności - uzgodnić z pacjentem/klientem wspólne cele terapii/pomocy psychologicznej; - zaprojektować i uzgodnić z pacjentem sposoby osiągania celów terapii; - oceniać krytyczne momenty w relacji terapeutycznej; - przeprowadzić rozmowę z pacjentem o problemach w ich relacji terapeutycznej; Kompetencje społeczne - jest otwarty na rozumienie samego siebie; - jest zdolny do modyfikowania swoich zachowań w relacji; |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Praca pisemna, prace przygotowywane w podgupach |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia warsztatowe umożliwiające doświadczenie psychologiczne wybranych aspektów relacji terapeutycznej.Ocena umiejętności podczas wykonywania zadań, przygotowanie zadań domowych, przedstawienie pracy pisemnej |
|
Pełny opis: |
Omówienie znaczenia i właściwości związku terapeutycznego pomiędzy pacjentem a terapeutą sprzyjającego osiąganiu celów terapeutycznych oraz budowaniu satysfakcji pacjentów. Kształtowanie/ doskonalenie umiejętności formułowania celów terapii dostosowanych do potrzeb pacjentów. Kształtowana/ doskonalona umiejętność zawierania kontraktu terapeutycznego. Kształtowana/ doskonalona umiejętność rozpoznawania różnego rodzaju czynników wpływających na jakość relacji. Kształtowana/ doskonalona umiejętności różnicowania zachowań terapeutycznych dostosowanych do formy pomocy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ, Warszawa – podrozdziały dotyczące relacji. Yalom I. (2008) Psychoterapia egzystencjalna, IPZ, Warszawa, s.412-425. Czabała J.C. (2010) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN Warszawa, rozdz. 7, 12 i 13. Literatura uzupełniająca: Norcross J.C., Guy J.D. (2007) Leaving it at the office. A guided psychotherapist self-care, The Guilford Press, NY. |
|
Uwagi: |
Warsztat; praca w diadzie; dyskusja; studium przypadku; praca w grupach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Prot-Klinger | |
Prowadzący grup: | Maryla Malewicz-Sawicka, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
|
Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
|
Literatura: |
Charles J. Gelso, Jeffrey A. Hayes Relacja terapeutyczna Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Lidia Grzesiuk Psychoterapia. Szkoły zjawiska techniki i specyficzne problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Magdalena Gawrych, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos, Maryla Malewicz-Sawicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Monika Misiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
|
Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
|
Literatura: |
• Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. • Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. • Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Irena Jelonkiewicz-Sterianos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie zrozumienia roli i różnych aspektów relacji terapeutycznej. Studenci analizują wspólnie z prowadzącym różnice w relacji terapeutycznej w różnych podejściach psychoterapeutycznych. Badają kryzysy w relacji terapeutycznej rozróżniając wpływ terapeuty i pacjenta. |
|
Pełny opis: |
1. Relacja terapeutyczna - definicja, części składowe, różnice w zależności od podejścia terapeutycznego 2. Relacja terapeutyczna w psychoanalizie 3. Relacja terapeutyczna w terapii humanistycznej 4. Relacja terapeutyczna w terapii behawioralno-poznawczej 5. Relacja terapeutyczna w terapii systemowej i terapii par 6. Kontrakt terapeutyczny, a relacja terapeutyczna 7. Opór a relacja terapeutyczna |
|
Literatura: |
Gelso, Ch., J., Hayes,J., A. (2004). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: GWP. • Heaton, J. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk: GWP, rozdział 3. • Kottler, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP • Kottler, J. (2004). Opór w psychoterapii. Gdańsk: GWP • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (1994).(red. Bogdan de Barbaro), Kraków: Collegium Medicum UJ • Yalom, I. (2010). Dar terapii. Warszawa: IPZ. • Yalom, I. (2011) Mama i sens życia. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. • Yalom, I. (2013). Kat miłości ,Warszawa: Wyd. Czarna Owca /lub inna wybrana samodzielnie/. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała, Katarzyna Prot-Klinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.