Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej [10-0S-MPO] Semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji polonistycznej [10-0S-MPO]
Zajęcia: Semestr letni 2014/2015 [2014L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Iwona Konieczna
Literatura:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Zakres tematów:

Analiza podstawy programowej w zakresie edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej

Klasyfikacja i formułowanie celów nauczania w edukacji polonistycznej

Materiał nauczania i środki dydaktyczne w nauczaniu języka ojczystego w edukacji wczesnoszkolnej

Nauczyciel a kształcenie języka ojczystego w nauczaniu wczesnoszkolnym (przygotowanie merytoryczne i metodyczne)

Cele kształcenia polonistycznego a funkcje języka

Metody nauki czytania i pisania

Syntetyczne metody nauki czytania,

Metody alfabetyczne

Metody fonetyczne

Metody sylabowe

Metody analityczne

Metody analityczno – syntetyczne

Metody globalne

Metoda Glena Domana

Metoda Marii Montessori

Metoda Celestyna Freineta

Gotowość i aspekty procesu czytania i pisania

Etapy wprowadzania litery

Praca z tekstem literackim

Uwagi:

ćwiczeniowa dla II roku DZ-PC, PTL-PW

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

pogadanka

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do zajęć - 10

liczba godzin hospitacji - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania otwarte, zadanie praktyczne na kolokwium końcowym

- scenariusze zajęć

- protokoły z hospitacji

3. KOMPETENCJE

-kolokwium pisemne: pytania otwarte

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)