Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji polonistycznej 10-0S-MPO
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2014/2015

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

1. Kolokwium pisemne rekonstruujące wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym.

Przykładowe zagadnienia do analizy pisemnej:

A.Edukacja polonistyczna w zintegrowanym systemie kształcenia w kl. I-III

B.Metodyka początkowej nauki czytania i pisania

C.Trudna sztuka ortografii – jak uczyć efektywnie i ciekawie

D.Kształcenie sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym

E.Praca z tekstem literackim w kl. I-III

2. Praca zaliczeniowa sprawdzająca poziom wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się pismem elementarzowym(zeszyt z kaligrafią).

3.Test kompetencyjny z zakresu poprawności i kultury języka oraz ortografii (dyktando).

Umiejętności

1.Ocena na podstawie prowadzonego na zajęciach dyskursu w grupach zadaniowych – analiza zaprezentowanych materiałów pohospitacyjnych.

2. Ocena na podstawie opracowanych pisemnie konspektów zajęć zintegrowanych na zadany temat i w zakresie wybranych treści nauczania wskazanych przez prowadzącego.

Kompetencje społeczne

Ocena na podstawie obserwacji sposobu komunikowania się z uczestnikami dyskursu, umiejętności nawiązywania kontaktu z grupą, poprawności w posługiwaniu się językiem polskim

Zakres tematów:

METODY KSZTAŁCENIA

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych,metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

TREŚCI PROGRAMOWE

Treści

1.Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat systemu edukacji. Formy realizacji idei integracji na poszczególnych etapach edukacji szkolnej. Integracja a korelacja. Ujęcie holistyczne w edukacji. Nauczanie zintegrowane w klasach młodszych.

2.Rola edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Wpływ edukacji polonistycznej na rozwój intelektualny, emocjonalny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Cele edukacji polonistycznej a funkcje języka.

3.Podstawa programowa, programy, podręczniki, rozkłady materiału. Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych – budowa konspektu, cele kształcenia, operacjonalizacja celów.

4.Początkowa nauka czytania. Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny. Analiza słuchowo – wzrokowa wyrazów. Metody stosowane w początkowej nauce czytania. Metody wprowadzania litery drukowanej. Przegląd elementarzy. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

5.Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Metody wprowadzania litery drukowanej. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

6.Nauczanie ortografii. Metody i środki dydaktyczne stosowane w nauczaniu ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

7.Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

8.Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

9.Tok metodycznego postępowania przy wprowadzaniu podstawowych form wypowiedzi. Ćwiczenia redakcyjne wybranych form – opowiadanie , opis. Praca nad swobodnym tekstem Freineta.

10.Podstawy kształcenia literackiego w klasach początkowych. Praca z tekstem literackim w kl. I-III. Rodzaje ćwiczeń związanych z lekturą. Drama w edukacji wczesnoszkolnej. Techniki dramowe. Przykładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem lektury.

11.Kolokwium zaliczeniowe.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 15:20 - 16:55, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1208
Małgorzata Cichoń-Piasecka 29/ szczegóły
2 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1208
Małgorzata Cichoń-Piasecka 24/ szczegóły
3 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek z aulami C, sala 3413
Iwona Konieczna 15/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)