Metody współpracy z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MWR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody współpracy z rodziną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W04 Zna zakres, zasady i metody współpracy z rodziną ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, PC1_KK_W10 Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną Umiejętności PC1_KS_U03 PC1_KS_U04 Potrafi opracować, przeprowadzić i zinterpretować wywiad z członkami rodziny osoby z niepełnosprawnością intelektualną PC1_KS_U04 Potrafi opracować scenariusz warsztatu z rodzicami PC1_KS_U04 PC1_KK_U10 Umie rozpoznawać i analizować problemy osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin Kompetencje społeczne PC1_KS_K01 Potrafi współpracować w grupie realizując zadania |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kruś, Klaudia Majewska-Bielska, Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: Na ocenę końcową składają się: -ocena z kolokwium (pytania zamknięte, kolokwium odbędzie się w aplikacji Forms). |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny. 2. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. 3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. zajęcia z dnia 17 marca: Studenci (grupa 2) otrzymali na adres mailowy tekst wraz z komentarzem do analizy. Zadaniem studentów jest dokonanie charakterystyki postaw rodzicielskich wynikających z koncepcji Marii Ziemskiej. Zajęcia z dnia 24 marca: Studenci (grupa 2) otrzymali tekst wraz z komentarzem do analizy. Zadaniem studentów jest opracowanie wskazówek do pracy nauczyciela/terapeuty z rodzicami, którzy prezentują postawy: unikającą, nadopiekuńczą, nadmiernie wymagającą i odtrącającą. Przygotowane wskazówki studenci przesyłają do prowadzącego. Zajęcia dla grupy 1 i dla grupy 2 prowadzone są w aplikacji teams. Link do grupy 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abae5a5501ab44b5a99439b7c52d48a52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d151004-daed-4096-8030-3fb3f9b640d1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Zajęcia z dnia 31 marca (grupa 2): Tematyka zajęć: Formy współpracy grupowej. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 7 kwietnia (grupa 2): Tematyka zajęć: Sytuacje trudne w pracy z rodziną. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 14 kwietnia (grupa 2): Tematyka zajęć: Szkolenia i warsztaty dla rodziców. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 21 kwietnia (grupa 2): Tematyka zajęć: Etapy i strategie we współpracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Link do grupy 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abae5a5501ab44b5a99439b7c52d48a52%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d151004-daed-4096-8030-3fb3f9b640d1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia z dnia 28 kwietnia: Tematyka zajęć: Postawy rodziców wobec szkoły i nauczycieli Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 5 maja: Tematyka zajęć: Przemoc w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. Zajęcia z dnia 12 maja: Tematyka zajęć: Środki i metody oddziaływania rodziny. Materiały do zajęć oraz zadania do wykonania zostały umieszczone w plikach grupy. 5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia. 6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela 7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy. 8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. 9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców. |
|
Literatura: |
Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ. -Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP -Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII) -Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP -Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX -Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” -Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” -Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW .-Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. -Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do kolokwium: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 EDUKACJA NA ODLEGŁOŚĆ Prowadząca zajęcia: mgr Klaudia Majewska (grupa 1) Sposób pracy na odległość w ramach realizacji przedmiotu: Drogą mailową zostały przesłane zaplanowane na zajęcia materiały (artykuły, karty pracy wraz z instrukcjami, linki do zasobów internetowych). Kontakt ze studentami realizowany jest poprzez pocztę elektroniczną APS. Utworzona została dodatkowo grupa dyskusyjna na portalu społecznościowym dostępna pod linkiem https://www.facebook.com/groups/KlaudiaMajewskaAPS/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Beata Rajter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia: Na ocenę końcową składają się: -aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, -ocena pracy pisemnej, -ocena z kolokwium - podczas realizowania zajęć w formie zdalnej 25.04., 07.06., 21.06.2020r osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny. 2. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. 3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie. 4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. 5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia. 6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela 7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy. 8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. 9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców. TEMATYKA: Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny. Cykl życia rodziny i różnice w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością. Wymiary współpracy z rodziną (diagnoza, opracowywanie IPET i realizacja zaleceń IPET, ewaluacja, rozwijanie kompetencji rodzicielskich). formy współpracy z rodziną. Sposób realizacji: - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom w dniu 25.04.2020r.: prezentacja multimedialna z komentarzami. (Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Metody współpracy z rodziną Time: Apr 25, 2020 01:00 PM Warsaw Join Zoom Meeting https://us04web.zoom.us/j/75447417547?pwd=UDRzeG5qbWhlQ2FhOXB3VTljSE1iQT09 Meeting ID: 754 4741 7547 Password: 005004) - dodatkowo materiały w dokumencie PDF oraz Word do analizy własnej zostaną przesłane 25.04.2020r. na adres mailowy grupy, przewodniczący grupy zostanie poproszony o potwierdzenie otrzymania wiadomości - materiały: cykl życia rodziny, materiały własnego opracowania dotyczące wymiarów współpracy z rodziną na poszczególnych etapach życia dziecka/podczas realizacji różnych zajęć (edukacyjnych, terapeutycznych) Praca własna studenta: - praca pisemna w podziale na grupy dotycząca różnic w cyklu życia rodziny z dzieckiem zdrowym oraz z dzieckiem z niepełnosprawnością/wymiarów współpracy z rodziną - przesłanie prac do prowadzącego (w wyznaczonym terminie), po analizie prowadzący przesyła studentom informację zwrotną. TEMATYKA: Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Sposób realizacji: - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom w dniu 25.04.2020r.: prezentacja multimedialna z komentarzami. (Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Metody współpracy z rodziną Time: Apr 25, 2020 01:00 PM Warsaw Join Zoom Meeting https://us04web.zoom.us/j/75447417547?pwd=UDRzeG5qbWhlQ2FhOXB3VTljSE1iQT09 Meeting ID: 754 4741 7547 Password: 005004) - materiały w dokumencie PDF do analizy własnej zostaną przesłane 25.04.2020r. na adres mailowy grupy, przewodniczący grupy zostanie poproszony o potwierdzenie otrzymania wiadomości - materiały: Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP, Konwencja o prawach dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, Ustawa o karcie dużej rodziny, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o świadczeniach zdrowotnych. Praca własna studenta: - opracowanie w podziale na grupy tabeli uwzględniającej miejsce rodziny/rodzica w polskim prawie (poszczególnych aktach prawnych). - przesłanie prac do prowadzącego (w wyznaczonym terminie), po analizie prowadzący przesyła studentom informację zwrotną. TEMATYKA: 3. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie; 4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych; 5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia. Sposób realizacji: - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Teams w dniu 07.06.2020r. (prezentacja multimedialna z komentarzami autora/prowadzącego) oraz za pośrednictwem grupowej oraz indywidualnej korespondencji mailowej, podczas spotkania on-line zostanie również opracowana tabela podsumowująca indywidualne i grupowe formy współpracy z rodziną. - materiały (PDF, Word) do analizy własnej zostaną przesłane 07.06.2020r. na adres mailowy grupy, przewodniczący grupy zostanie poproszony o potwierdzenie otrzymania wiadomości. - materiały: opisy postaw rodzicielskich wg.M.Ziemskiej, instrukcje wypełnienia kwestionariusza postaw rodzicielskich. Praca własna studenta: - wypełnienie Kwestionariusza Postaw Rodzicielskich M.Ziemskiej i pisemna interpretacja wyników - przesłanie prac do prowadzącego (w wyznaczonym terminie), po analizie prowadzący przesyła studentom informację zwrotną. Tematyka: 6. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy nauczyciela 7. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy. 8. Praca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego. 9. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców. Sposób realizacji: - zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Teams w dniu 21.06.2020r. (prezentacja multimedialna z komentarzami autora/prowadzącego) oraz za pośrednictwem grupowej oraz indywidualnej korespondencji mailowej, podczas spotkania on-line zostanie również opracowany "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego. - materiały (PDF, Word) do analizy własnej zostaną przesłane 21.06.2020r. na adres mailowy grupy, przewodniczący grupy zostanie poproszony o potwierdzenie otrzymania wiadomości. Praca własna studenta: - opracowanie w podziale na grupy scenariuszy zajęć dla rodziców. - przesłanie prac do prowadzącego (w wyznaczonym terminie), po analizie prowadzący przesyła studentom informację zwrotną. |
|
Literatura: |
Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ. -Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP -Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII) -Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP -Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX -Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” -Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek” -Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW .-Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. -Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do kolokwium: 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Zajęcia 25.04., 07.06, 21.06. 2020r. będą realizowane w formie zdalnej (on-line) poprzez aplikacje ZOOM/Teams oraz udostępnianie studentom materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne będą odbywać się za pośrednictwem poczty elektronicznej w godzinach zajęć oraz dodatkowo w terminach uzgodnionych indywidualnie ze studentami. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.