Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-P-PAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Praktyka asystencko-pedagogiczna (30h szkoła, 30h poradnia/szkoła)

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Wiedza

Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły i poradni, w której jest odbywana praktyka, w szczególności w zakresie zadań i organizacji pracy oraz współpracy członków zespołu diagnostyczno-terapeutycznego i prowadzonej przez nich dokumentacji (m.in. zajęć korekcyjno-kompensacyjnch)

Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom i uczniom w przedszkolu, szkole i poradni oraz i poza nimi.

Umiejętności

Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji podejmowanych działań (w tym opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych) przez nauczycieli–specjalistów terapii pedagogicznej

W charakterze asystenta potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej pod nadzorem opiekuna praktyk, oceniając przy tym przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich

Kompetencje społeczne

Potrafi skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.

Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz innymi nauczycielami- specjalistami terapii pedagogicznej, w celu poszerzania swojej wiedzy.

TREŚCI PROGRAMOWE

‒ Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne .Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne

‒ Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela

‒ Zapoznanie z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami

‒ Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji. Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności

‒ Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się

‒ Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii

‒ Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym

‒ Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.

‒ Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki).

‒ Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i “asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Zaliczenie na podstawie przedłożonej dokumentacji

Pełny opis:

1. Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne .

Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

2. Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela

3. Zapoznanie się z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia

Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami.

4. Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji .

Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności /ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, interpretowanie wyników, projektowanie działań terapeutycznych.

5. Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się

.Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.

6. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym

Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii.

7. Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki).

Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i “asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.

Literatura:

Aktualne Rozporządzenia MEN:

w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej

w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci

w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afa6aaccc27784effa3645f8ec0493d8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a3ffaae-3a24-4573-9a0e-0cba96c41023&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie

Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW

z dnia 2 grudnia 2020 r.

zmieniające rozporządzenie w

sprawie standardu kształcenia

przygotowującego do wykonywania

zawodu nauczyciela podczas praktyki możliwe jest wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 60

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)