Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-P-PAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Praktyka asystencko-pedagogiczna (30h szkoła, 30h poradnia/szkoła) EFEKTY UCZENIA SIĘ Wiedza Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły i poradni, w której jest odbywana praktyka, w szczególności w zakresie zadań i organizacji pracy oraz współpracy członków zespołu diagnostyczno-terapeutycznego i prowadzonej przez nich dokumentacji (m.in. zajęć korekcyjno-kompensacyjnch) Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom i uczniom w przedszkolu, szkole i poradni oraz i poza nimi. Umiejętności Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji podejmowanych działań (w tym opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych) przez nauczycieli–specjalistów terapii pedagogicznej W charakterze asystenta potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej pod nadzorem opiekuna praktyk, oceniając przy tym przydatność typowych metod i procedur do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, edukacyjnej, diagnostycznej i terapeutycznej prowadzonej w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich Kompetencje społeczne Potrafi skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz innymi nauczycielami- specjalistami terapii pedagogicznej, w celu poszerzania swojej wiedzy. TREŚCI PROGRAMOWE ‒ Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne .Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne ‒ Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela ‒ Zapoznanie z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia. Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami ‒ Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji. Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności ‒ Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się ‒ Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii ‒ Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym ‒ Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii. ‒ Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki). ‒ Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i “asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Zaliczenie na podstawie przedłożonej dokumentacji |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne . Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, zadaniami wynikającymi z działań diagnostyczno-terapeutycznych oraz sposobami ich realizacji. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu diagnostyczno-terapeutycznego wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów i prowadzonej przez nich dokumentacji. Poznanie metod i narzędzi pedagogicznej diagnozy dzieci i młodzieży wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Zapoznanie z rodzajami dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. 2. Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez w/w nauczyciela 3. Zapoznanie się z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka/ucznia. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej oraz diagnozie, a następnie sporządzenie anonimowego opisu funkcjonowania dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Dokonywanie klasyfikacji symptomów zaburzeń określonego dziecka/ucznia, ich rodzaju, stopnia i zakresu; ustalanie źródła i złożoności problemu. Interpretacja wpływu na osiągnięcia szkolne (powodzenia i niepowodzenia) specyfiki funkcjonowania dziecka/ucznia związanej z jego dysfunkcjami lub szczególnymi uzdolnieniami. 4. Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji . Pod kontrolą opiekuna praktyk przeprowadzenie częściowej diagnozy (w tym wywiadu z rodzicami) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności /ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, interpretowanie wyników, projektowanie działań terapeutycznych. 5. Szkoła: obserwacja zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, psychoedukacyjnych prowadzonych przez nauczyciela oraz rozwijających umiejętności uczenia się .Poznanie form działań terapeutycznych w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach zajęć specjalistycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii. 6. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna/szkoła: obserwacja realizowanych przez placówkę zajęć o charakterze diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym, warsztatowym Obserwacja diagnozy dziecka z grupy ryzyka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzonej w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej. W trakcie obserwacji student powinien poznać organizację, przebieg działań diagnostycznych oraz sposób ich dokumentowania. Obserwacja zajęć terapeutycznych (w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych) dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności/ ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Poznanie organizacji pracy terapeutycznej oraz przebiegu procesu terapii. 7. Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych oraz warsztatów dla rodziców - w wymiarze (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki). Asystowanie terapeucie pedagogicznemu w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej praktyki, w tym obserwowanych i “asystowanych” zajęć - ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk. |
|
Literatura: |
Aktualne Rozporządzenia MEN: w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afa6aaccc27784effa3645f8ec0493d8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a3ffaae-3a24-4573-9a0e-0cba96c41023&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela podczas praktyki możliwe jest wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.