Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-LAS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logopedyczne aspekty trudności szkolnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej (w aspekcie trudności logopedycznych). - Zna funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego (mózgowe mechanizmy mowy) w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się. - Zna i rozumie działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się. Umiejętności: - Potrafi analizować i definiować pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej (w aspekcie trudności logopedycznych). - Potrafi określać psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych i logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się. - Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się. Kompetencje społeczne: - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych. - Wykazuje gotowość do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny. Obecność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa - wyjaśnienia terminologiczne. Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia. Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka. Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej - wybrane zagadnienia. |
|
Literatura: |
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a318b97db03da4671bf9eb26f32c4c088%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccc4c6ca-274c-4e39-9df3-14f70459a4aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe np. wykład 25 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny. Obecność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści: Mowa - wyjaśnienia terminologiczne. Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia. Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka. Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy. Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne. Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej - wybrane zagadnienia. |
|
Literatura: |
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład interaktywny. Godziny kontaktowe np. wykład 25 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska, Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Przygotowanie i symulacja ćwiczenia logopedycznego |
|
Pełny opis: |
- Mowa - wyjaśnienia terminologiczne. ‒ Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka. ‒ Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia. ‒ Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy. ‒ Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. ‒ Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. ‒ Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne. ‒ Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. ‒ Trudności szkolne u dzieci z uszkodzonym słuchem oraz afazją dziecięcą. |
|
Literatura: |
1.Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. 2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład: 15h Przygotowanie się do zajęć: 30h Przygotowanie się do symulacji - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte) |
|
Pełny opis: |
- Mowa - wyjaśnienia terminologiczne. - Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka. - Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia. - Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy. Normy rozwoju mowy u dzieci. - Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne. - Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. - Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne. - Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej. - Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy. - Działania z zakresu profilaktyki i wspierania rozwoju mowy w pracy terapeuty pedagogicznej. |
|
Literatura: |
1. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. 2. Domagała, A., Mirecka, U. (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (s. 87-109, 303-326, 328-351, 757-785). 3. Milewski, S., Kuczkowski, J., Kaczorowska-Bray, K. (2018). Biologiczne podstawy logopedii. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia. 4. Nerło, M. (2017). Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci. W: A. Mikler-Chwastek (red.) Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania u małych dzieci. Warszawa: Difin. 5. Domagała, A., Mirecka, U. (2025). Postępowanie logopedyczne w przypadku dysleksji rozwojowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład: 25h Przygotowanie się do zajęć: 20h Lektura materiałów źródłowych: 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.