Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logopedyczne aspekty trudności szkolnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-LAS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logopedyczne aspekty trudności szkolnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej (w aspekcie trudności logopedycznych).

- Zna funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego (mózgowe mechanizmy mowy) w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się.

- Zna i rozumie działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się.

Umiejętności:

- Potrafi analizować i definiować pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej (w aspekcie trudności logopedycznych).

- Potrafi określać psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych i logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się.

- Potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się.

Kompetencje społeczne:

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych.

- Wykazuje gotowość do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny.

Obecność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści:

Mowa - wyjaśnienia terminologiczne.

Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia.

Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka.

Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy.

Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.

Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne.

Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.

Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej - wybrane zagadnienia.

Literatura:

Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a318b97db03da4671bf9eb26f32c4c088%40thread.tacv2/conversations?groupId=ccc4c6ca-274c-4e39-9df3-14f70459a4aa&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Godziny kontaktowe np. wykład 25

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny.

Obecność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści:

Mowa - wyjaśnienia terminologiczne.

Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia.

Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka.

Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy.

Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.

Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne.

Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.

Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej - wybrane zagadnienia.

Literatura:

Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład interaktywny.

Godziny kontaktowe np. wykład 25

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu 5

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska, Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

Przygotowanie i symulacja ćwiczenia logopedycznego

Pełny opis:

- Mowa - wyjaśnienia terminologiczne.

‒ Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka.

‒ Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia.

‒ Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy.

‒ Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.

‒ Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

‒ Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne.

‒ Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.

‒ Trudności szkolne u dzieci z uszkodzonym słuchem oraz afazją dziecięcą.

Literatura:

1.Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

2. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Pietras, I.: Reinterpretacja błędów w piśmie. (2003). W: Komunikowanie się we współczesnym świecie. Red. B. Kaczmarek i K. Markiewicz. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15h

Przygotowanie się do zajęć: 30h

Przygotowanie się do symulacji - 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte)

Pełny opis:

- Mowa - wyjaśnienia terminologiczne.

- Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka.

- Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia.

- Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy. Normy rozwoju mowy u dzieci.

- Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.

- Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.

- Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne.

- Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.

- Trudności szkolne u dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy.

- Działania z zakresu profilaktyki i wspierania rozwoju mowy w pracy terapeuty pedagogicznej.

Literatura:

1. Jedlińska, A., Lipiec, D., Maliszewska-Barej, K. (2022). Zrozumieć dziecko z ryzykiem dysleksji. Trudności w nauce czytania i pisania. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

2. Domagała, A., Mirecka, U. (2017). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia (s. 87-109, 303-326, 328-351, 757-785).

3. Milewski, S., Kuczkowski, J., Kaczorowska-Bray, K. (2018). Biologiczne podstawy logopedii. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

4. Nerło, M. (2017). Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci. W: A. Mikler-Chwastek (red.) Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania u małych dzieci. Warszawa: Difin.

5. Domagała, A., Mirecka, U. (2025). Postępowanie logopedyczne w przypadku dysleksji rozwojowej. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład: 25h

Przygotowanie się do zajęć: 20h

Lektura materiałów źródłowych: 15h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)