Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DIA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży EFEKTY UCZENIA SIĘ Lp. Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza 1 E.1K.W1. Zna i rozumie obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie nieprawidłowego funkcjonowania społecznego 2 E.2K.W2. Zna wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej funkcjonowania emocjonalno-społecznego ucznia, przeprowadzanej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej Umiejętności 3 E.2K.W1 Potrafi przeprowadzić pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie funkcjonowania emocjonalno-społecznego Kompetencje społeczne 4 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy TREŚCI PROGRAMOWE ‒ Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego. ‒ Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych. ‒ Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych. ‒ Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. ‒ Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów. ‒ Tworzenie opisu funkcjonowania dziecka skoncentrowanego na rozwoju i umiejętnościach społeczno-emocjonalnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obecność i aktywność, - test (pytania lub zadania zamknięte). |
|
Pełny opis: |
Rozwój umiejętności społecznych człowieka. Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych. Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego. Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych. Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Mikler-Chwastek A. (red.) ( 2017). Trudności w uczeniu się i zaburzeni a zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 2. Cousins L. (2014). Jak kształtować zachowania małych dzieci. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Gąstoł A., Jegier A. (2018). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 4. Piszczek M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Legionowo: Wydawnicwto ES. 5. Mikler-Chwastek A. (2014). Obszary wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwo APS. 6. McGinnis E., Goldenstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja Karan. 7. McGinnis E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut Amity. 8. Reddy L. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. 10. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h. Przygotowanie się do testu: 10 h. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.