Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DIA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Diagnoza umiejętności społecznych dzieci i młodzieży

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Lp. Odniesienie do

efektów kierunkowych

(symbol efektu) Wiedza

1 E.1K.W1. Zna i rozumie obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie nieprawidłowego funkcjonowania społecznego

2 E.2K.W2. Zna wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej funkcjonowania emocjonalno-społecznego ucznia, przeprowadzanej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej

Umiejętności

3 E.2K.W1 Potrafi przeprowadzić pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w aspekcie funkcjonowania emocjonalno-społecznego

Kompetencje społeczne

4 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy

TREŚCI PROGRAMOWE

‒ Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.

‒ Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.

‒ Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.

‒ Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

‒ Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.

‒ Tworzenie opisu funkcjonowania dziecka skoncentrowanego na rozwoju i umiejętnościach społeczno-emocjonalnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność i aktywność,

- test (pytania lub zadania zamknięte).

Pełny opis:

Rozwój umiejętności społecznych człowieka.

Aspekty rozwoju społeczno-emocjonalnego będące przedmiotem diagnozy umiejętności społecznych.

Określanie możliwości umysłowych dzieci i młodzieży stanowiących bazę dla wychowania społecznego.

Niepokojące zachowania dzieci i młodzieży będące wskazaniem do rozpoczęcia procesu diagnostycznego umiejętności społecznych.

Sposoby oceny rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Narzędzia diagnostyczne sfery społeczno-emocjonalnej uczniów.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Mikler-Chwastek A. (red.) ( 2017). Trudności w uczeniu się i zaburzeni a zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

2. Cousins L. (2014). Jak kształtować zachowania małych dzieci. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Gąstoł A., Jegier A. (2018). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydanie 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

4. Piszczek M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Legionowo: Wydawnicwto ES.

5. Mikler-Chwastek A. (2014). Obszary wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwo APS.

6. McGinnis E., Goldenstein A.P. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja Karan.

7. McGinnis E. (2014). Kształtowanie umiejętności małego dziecka. Przewodnik nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Instytut Amity.

8. Reddy L. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

9. Jegier A., Szurowska B. (2017). Kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

10. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pogadanka, burza mózgów, prezentacja, film, symulacja.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 10 h.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h.

Przygotowanie się do testu: 10 h.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)