Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DDW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychopedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna teoretyczne podstawy psychopedagogicznej diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym

- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w psychopedagogicznej diagnozie dziecka

- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

- Zna zasady przeprowadzania wywiadu.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu

- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

- Potrafi interpretować dane diagnostyczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Katarzyna Kruś, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

Rozwój poznawczy prawidłowy i zaburzony w świetle badań.

Teoretyczny model oceny rozwoju poznawczego i jego weryfikacja.

Charakterystyka zdolności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym – zestaw zadań i narzędzia diagnostyczne.

Ocena zadań, interpretacja wykonania (film).

Arkusz diagnozy rozwoju poznawczego.

Etapy i warunki diagnozy dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju.

Algorytm postępowania diagnostycznego (dzieci o normatywnym i zaburzonym rozwoju - film).

Diagnozowanie rozwoju poznawczego dzieci w wieku 2 lata 6 miesięcy- 6 lat – symulacja diagnozy.

Prezentacja procedury diagnostycznej przygotowanej według algorytmu.

Literatura:

1. Kulesza, E.M. (2013). Dynamiczna diagnoza rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym. (maszynopis).

2. Kulesza, E. M. (2012). Szkoła Specjalna, 1. Warszawa: Wyd. APS.

3. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. APS.

4. Kulesza, E. M. (2011). Szkoła Specjalna, 1, 2, 3,4,5. Warszawa: Wyd. APS.

5. Kulesza, E.M. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego: Diagnoza i wspomaganie. Warszawa: Wyd. APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Punkty ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Anna Skwarka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kolokwium (test)

Pełny opis:

Rozwój poznawczy prawidłowy i zaburzony w świetle badań.

Teoretyczny model oceny rozwoju poznawczego i jego weryfikacja.

Charakterystyka zdolności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym – zestaw zadań i narzędzia diagnostyczne.

Ocena zadań, interpretacja wykonania (film).

Arkusz diagnozy rozwoju poznawczego.

Etapy i warunki diagnozy dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju.

Algorytm postępowania diagnostycznego (dzieci o normatywnym i zaburzonym rozwoju - film).

Diagnozowanie rozwoju poznawczego dzieci w wieku 2 lata 6 miesięcy- 6 lat – symulacja diagnozy.

Prezentacja procedury diagnostycznej przygotowanej według algorytmu.

Literatura:

1. Kulesza, E.M. (2013). Dynamiczna diagnoza rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym. (maszynopis).

2. Kulesza, E. M. (2012). Szkoła Specjalna, 1. Warszawa: Wyd. APS.

3. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. APS.

4. Kulesza, E. M. (2011). Szkoła Specjalna, 1, 2, 3,4,5. Warszawa: Wyd. APS.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Punkty ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Anna Skwarka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: Anna Skwarka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)