Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2S-DFU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) niestac. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełn. intelektualną, (2-l) stac. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot, zakres diagnozy funkcjonalnej.

- Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna– analiza porównawcza.

- Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej.

- Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

- Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

- Rola zespołu specjalistów, rodziców w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością.

- Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

- Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką, umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej

Zna cechy dobrej diagnozy

Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej

Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

Zna zasady przeprowadzania rozmowy

Zna zasady interpretacji orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego

Umiejętności

Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu

Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

Potrafi interpretować dane diagnostyczne

Kompetencje społeczne

Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Ewelina Młynarczyk-Karabin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

(5) Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

Wykład - 15

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac695194fe5e64c0d87e4a25b54932a34%40thread.tacv2/conversations?groupId=fdc19bc4-4b2b-45f1-b849-0e91460c9839&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Ćwiczenia - 30

Link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a007c30de459c47e0bc63f5d38f161302%40thread.tacv2/conversations?groupId=abd1154e-8cf3-4226-9015-fb48c420f1cb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Klaudia Majewska-Bielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

(5) Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

Kod zespołu w aplikacji Microsoft Teams

ufldjfz

LINK: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1fe34708a6364fe8a80d82592fca8449%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=333300ed-1481-44c0-8c37-f89538bfa370&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ćwiczenia - 15

LINK ZESPOŁU:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-ERIw1

Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a44fee91fc6b44783af38d900c287b072%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0a54fada-21ac-4046-8828-04783cf09a25&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15

gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-ERIw2

Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acea4b56d5bc54ddaa19698856268768d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9ba990db-c605-4cbf-9b26-a834aa735901&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

(5) serii zadań diagnostycznych do oceny funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

(5) Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

Ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.00

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby mierzenia uzyskanych efektów kształcenia:

I. Egzamin pisemny - test.

II. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny samodzielnie przygotowanych prac:

(1) scenariusza rozmowy/wywiadu,

(2) planu obserwacji;

(3) projektu oceny funkcjonalnej oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie wyników diagnozy nozologicznej;

(4) arkusza obserwacji /oceny postępów w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

(1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.

(2) Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.

(3) Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa.

(4) Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

(5) Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.

(6) Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością. (7) Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.

Tematyka ćwiczeń:

(1) Planowanie obserwacji, wywiadu/ rozmowy. Zaplanowanie rozmowy z rodzicami (scenariusz rozmowy temat: „Zachowanie problemowe dziecka”). Zaplanowanie obserwacji (cel i przedmiot obserwacji zindywidualizowany).

(2) Ocena poziomu funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga (ustalenie kryteriów analizy). Opracowanie arkusza do oceny wrażliwości zmysłowej. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(3) Ocena poziomu funkcjonowania osób

z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Krytyczna analiza PAC 1 Gunzburga. Zaprojektowanie arkusza monitorowania postępów ucznia z umiarkowaną lub znaczą niepełnosprawnością intelektualną z wykorzystaniem odpowiedniej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z umiarkowany lub znacznym upośledzeniem umysłowym.

Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

(4) Ocena poziomu funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Krytyczna analiza: PAC 2 Gunzburga i Arkusza poznania ucznia szkoły specjalnej Głodkowskiej. Zaprojektowanie przeprowadzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

(5) Opracowanie arkusza do oceny postępów ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaprojektowanie serii zadań diagnostycznych do oceny poziomu funkcjonowania ucznia w wybranej sferze. Interpretacja wyników rozpoznania i formułowanie wniosków do edukacji i rehabilitacji/terapii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Międzynarodowa klasyfikacja ICF

1. Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.(Rozdział I, II, IV)

2. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

3. Schopler E .i inni Profil psychoedukacyjny

4. Kielin J.(2008) Profil osiągnięć ucznia

5. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-1 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

6. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PAC-2 H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

7. Witkowski T. (1996) Podręcznik do INWENTARZA PPAC H.C. GUNZBURGA DO OCENY POSTĘPU W ROZWOJU SPOŁECZNYM OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM. Lublin.

  Literatura uzupełniająca:

1. Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

2. Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

3. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja.

4. Marcinkowska B. (2013). Model kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną - w poszukiwaniu wzajemności i współpracy Warszawa: APS.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

wykład

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

Ćwiczenia - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15

Liczba punktów ETCS - 6.00

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMQwEb2Xp5ik4d4zYYlK-qa7gT5j4ReKjKDRHz3xMg8U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=263fe192-297c-47ee-90b0-1c9e3de0df10&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak, Sylwia Żebrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Mariusz Maciątek, Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie wykładu z diagnozy funkcjonalnej na podstawie wyników pisemnego egzaminu

Pełny opis:

• Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej

• Cechy diagnozy funkcjonalnej i czynniki ją warunkujące

• Miejsce /rola diagnozy funkcjonalnej w procesie wspomagania rozwoju

• Rola ICF w procesie diagnozy funkcjonalnej

• Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.

• Rola zespołu specjalistów, rodziców w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoy z niepełnosprawnością.

• Etyczne aspekty diagnozy funkcjonalnej

-

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna Planowanie pomocy psychologiczno -pedagogicznej Działania postdiagnostyczne . Warszawa ORE

Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS, (Rozdział II, IV)

Walczak, G. ( 2010) Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 20- 36.

Literatura uzupełniająca

Domagała-Zyśk,E., Knopik,T., Oszwa,U. (2017 ). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat

Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej

Marcinkowska B. (2004). Diagnoza umiejętności funkcjonalnych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. (w:) Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia; teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Red.: J. Głodkowska, A. Giryński, APS, Warszawa

Obuchowska I. (2002). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju.[W:] D. Lotz, K. Wenta, W. Zeidler (red.), Diagnoza dla osób niepełnoprawnych. Szczecin: Agencja Wydawnicza „Kwadra”.

Uwagi:

Metody - wykład, prezentacje multimedialne, ilustracje filmowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

liczba godzin przygotowania się do egzaminu – 15

LINK do zespołu w aplikacji TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDnDtR4QqK8M1eEzN6oKDIJJ1KeWNnLkwJOWOM5CaNSk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a7537893-a164-4366-a444-4da4ed477439&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)