Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-PRD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W pracy psychologa kluczową umiejętnością jest zbieranie i interpretowanie informacji dotyczących człowieka z którym pracuje. Kurs ten ma przygotować studentów do zintegrowanego i pogłębionego korzystania z wcześniej poznanych technik diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu psychologicznego, w tworzeniu profilu psychologicznego konkretnej osoby. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: efekty wytworów grup ćwiczeniowych podczas ćwiczeń w małych grupach, prace domowe, praca zaliczeniowa |
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia – rola i znaczenie, pytania i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Założenia metodologiczne. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem różnych technik psychologicznych, tworzenie hipotez, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz adekwatność planu wywiadu. Omówienie przykładów na forum w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawiska w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Literatura uzupełniająca: Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych dotyczących postępowania diagnostycznego; Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot: ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, również w kontekście różnych teorii osobowości; posiada na poziomie podstawowym umiejętności aktywnego słuchania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu psychologicznego; posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w zakresie podstawowych właściwości osobowościowych; Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu procesu diagnostycznego; przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji wywiadu diagnostycznego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu stanowi jakość studium przypadku osoby badanej opracowane przez każdego uczestnika kursu, jakość analizy informacji uzyskanych z użyciem technik diagnostycznych i analizy danych zebranych w przebiegu wywiadu ukierunkowanego na weryfikacje postawionych hipotez. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Kamila Dobrenko, Magdalena Gawrych, Marcin Sękowski, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W pracy psychologa kluczową umiejętnością jest zbieranie i interpretowanie informacji dotyczących człowieka z którym pracuje. Kurs ten ma przygotować studentów do zintegrowanego i pogłębionego korzystania z wcześniej poznanych technik diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu psychologicznego, w tworzeniu diagnozy psychologicznej konkretnej osoby. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
LINKI do zespołów w TEAMS: "20/21 ST gr 1 Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku" https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f71192755d04a39a711d57a346fdf50%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ba0caaf9-d300-4341-9caf-bc3c395e1b4b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 "20/21 ST gr 4 Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku" https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad2b60ac535be437d84421178b08bb8d4%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a0ed272f-fb6c-424f-97ee-57cb7a22d5ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody i kryteria oceniania w trybie pracy zdalnej Zajęcia będą realizowane za pośrednictwem TEAMs. Treści merytoryczne będą miały formę mini wykładów oraz dyskusji ze studentami, na forum grupy, za pośrednictwem TEAMs. Niektóre z zadań studenci będą realizowali w małych grupach (3-5 osobowych) używając wybranego przez siebie komunikatora – efekty tej pracy będą monitorowane przez prowadzącego za pośrednictwem pisemnych prac oraz omawiania na forum w czasie zajęć zdalnych z cała grupą ćwiczeniową. Część zajęć będzie miała formę konsultacji z małą grupą lub indywidualnie z prowadzącym zajęcia (np. sprawdzanie planów wywiadów). Analiza informacji uzyskanych z użyciem technik diagnostycznych, analiza danych zebranych w przebiegu wywiadu ukierunkowanego na weryfikacje postawionych hipotez. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć: prace domowe 2x10 godz.; czytanie lektur 40 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku: 5+5+5+5+20= 40 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gawrych | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych, Marta Jarmakowicz, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W pracy psychologa kluczową umiejętnością jest zbieranie i interpretowanie informacji dotyczących człowieka z którym pracuje. Kurs ten ma przygotować studentów do zintegrowanego i pogłębionego korzystania z wcześniej poznanych technik diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu psychologicznego, w tworzeniu profilu psychologicznego konkretnej osoby. Sposoby pomiaru efektów kształcenia: efekty wytworów grup ćwiczeniowych podczas ćwiczeń w małych grupach, prace domowe, praca zaliczeniowa |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia – rola i znaczenie, pytania i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Założenia metodologiczne. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem różnych technik psychologicznych, tworzenie hipotez, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz adekwatność planu wywiadu. Omówienie przykładów na forum w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawiska w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Literatura uzupełniająca: Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody i kryteria oceniania w trybie pracy zdalnej Zajęcia będą realizowane za pośrednictwem TEAMs. Treści merytoryczne będą przekazywane w formie mini wykładów oraz dyskusji ze studentami na forum grupy, za pośrednictwem TEAMs. Niektóre z zadań studenci będą realizowali w małych grupach (3-5 osobowych) używając wybranego przez siebie komunikatora – efekty tej pracy będą monitorowane przez prowadzącego za pośrednictwem pisemnych prac oraz omawiania na forum w czasie zajęć zdalnych z całą grupą ćwiczeniową. Część zajęć będzie miała formę konsultacji z małą grupą lub indywidualnie z prowadzącym zajęcia (np. sprawdzanie planów wywiadów). Stosowane metody kształcenia: podczas zajęć wykorzystane zostają aktywizujące metody problemowe; podczas zajęć korzysta się z następujących form pracy: praca samodzielna (zadania indywidualne), praca zespołowa pod kierunkiem nauczyciela, praca w podgrupach, praca poza godzinami kontaktowymi, w tym przygotowanie do zajęć, praca z wykorzystaniem kontaktu elektronicznego (praca z materiałem multimedialnym) Kryteria oceniania: jakość wykonania poszczególnych zadań, jakość pracy zaliczeniowej, terminowość przesyłania poszczególnych zadań terminowość pracy zaliczeniowej Nakład pracy studenta (w godzinach dydaktycznych): Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć 15 Inne zadania - w tym praca z osobą badaną 15 Przygotowanie pracy zaliczeniowej 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Linki do Teams: gr.1 - prowadzący: dr Zaborek https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad3967cd4059b4b1b86d5abf77d22640b%40thread.tacv2/conversations?groupId=0dbb5812-93aa-4fc5-a872-f2296afd729a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr2 - prowadząca dr Gawrych https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a79b7bfdc890a46fbb2a7f0b85b6d8669%40thread.tacv2/conversations?groupId=c3c2b8c0-b8b7-4641-b60e-adcac02ae366&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 3- prowadząca mgr Jarmakowicz https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afe6a0df7d31a450daf91479bfc4f805b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a54ac77f-273a-4503-83b9-6fe5a6816a93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr.4- prowadząca dr Gawrych https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1a89ee875f00497d8504dbfd644d696a%40thread.tacv2/conversations?groupId=c9b840ad-da92-4c68-ba0e-cb46bee09c2c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Kamila Dobrenko, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W pracy psychologa kluczową umiejętnością jest zbieranie i interpretowanie informacji dotyczących człowieka z którym pracuje. Kurs ten ma przygotować studentów do zintegrowanego i pogłębionego korzystania z wcześniej poznanych technik diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu psychologicznego, w tworzeniu diagnozy psychologicznej konkretnej osoby. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia praca w grupach analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku Nakład pracy studenta 4 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 20 godz. studiowanie literatury 10 godz. wykonanie prac domowych 10 godz. przeprowadzenie trzy stopniowej procedury diagnostycznej 30 godz. przygotowanie i analiza studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Marta Jarmakowicz, Joanna Rogala-Floryan, Filip Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W pracy psychologa kluczową umiejętnością jest zbieranie i interpretowanie informacji dotyczących człowieka z którym pracuje. Kurs ten ma przygotować studentów do zintegrowanego i pogłębionego korzystania z wcześniej poznanych technik diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wywiadu psychologicznego, w tworzeniu diagnozy psychologicznej konkretnej osoby. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia praca w grupach analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku Nakład pracy studenta 4 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 20 godz. studiowanie literatury 10 godz. wykonanie prac domowych 10 godz. przeprowadzenie trzy stopniowej procedury diagnostycznej 30 godz. przygotowanie i analiza studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bartoszak, Kamila Dobrenko, Małgorzata Najderska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych dotyczących postępowania diagnostycznego; Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot: ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, również w kontekście różnych teorii osobowości; posiada na poziomie podstawowym umiejętności aktywnego słuchania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu psychologicznego; posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w zakresie podstawowych właściwości osobowościowych; Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu procesu diagnostycznego; przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji wywiadu diagnostycznego; |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe (fragmenty wybrane przez prowadzącego grupę): Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Stemplewska-Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz K. (red.) (1998). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Lektury uzupełniające: Bellack, A. S., Hersen, M.. (2010). Diagnoza behawioralna. Podręcznik. Warszawa: ME-KOM. Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii (Ilustracja przypadku: podejście integracyjne w pracy ze Stanisławem, s. 642-675). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Fronczyk, K. (2009). Kwestionariusze osobowości i temperamentu. W: K. Fronczyk (red.), Psychometria – podstawowe zagadnienia (s. 39-53). Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. Jaworowska, A., Matczak, A. (1998). Test Niedokończonych zdań Rottera (RISB). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Wybrany jeden rozdział – historia pracy z jednym pacjentem. Persons, J. B. (2007). Terapia poznawcza w praktyce. Podejście oparte na sformułowaniu przypadku. Gdynia: Alliance Press. Stewart, J. (red.) . (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Integracyjne przykłady pracy wybitnych psychoterapeutów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, PTP. Stemplewska-Żakowicz, K, Paluchowski, Wł. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 25-94). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia praca w grupach analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku Nakład pracy studenta 4 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 20 godz. studiowanie literatury 10 godz. wykonanie prac domowych 10 godz. przeprowadzenie trzy stopniowej procedury diagnostycznej 30 godz. przygotowanie i analiza studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Małgorzata Najderska, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WERYFIKACJA efektów kształcenia: przeprowadzenie trzy stopniowej procedury diagnostycznej wykonanie prac domowych napisanie studium przypadku Wiedza Student, który zaliczył przedmiot: rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych dotyczących postępowania diagnostycznego; Umiejętności Student, który zaliczył przedmiot: ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, również w kontekście różnych teorii osobowości; posiada na poziomie podstawowym umiejętności aktywnego słuchania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu psychologicznego; posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w zakresie podstawowych właściwości osobowościowych; Kompetencje społeczne Student, który zaliczył przedmiot: odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu procesu diagnostycznego; przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji wywiadu diagnostycznego; |
|
Pełny opis: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach. Sposoby postępowania z oporem. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia - rola i znaczenie, pytanie i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych. Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania. Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości. Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej. Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, zaczynamy tworzyć hipotezy, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym. Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem. Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz czy przygotowany plan wywiadu spełnia interesujące nas kryteria. Omawiamy przykłady na forum, w celu weryfikacji poprawności metodologicznej. Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia. Zjawisk w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami. Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omawiamy doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów. Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe (fragmenty wybrane przez prowadzącego grupę): Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Stemplewska-Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz K. (red.) (1998). Nowe spojrzenia na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Lektury uzupełniające: Bellack, A. S., Hersen, M.. (2010). Diagnoza behawioralna. Podręcznik. Warszawa: ME-KOM. Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii (Ilustracja przypadku: podejście integracyjne w pracy ze Stanisławem, s. 642-675). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. Fronczyk, K. (2009). Kwestionariusze osobowości i temperamentu. W: K. Fronczyk (red.), Psychometria – podstawowe zagadnienia (s. 39-53). Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. Jaworowska, A., Matczak, A. (1998). Test Niedokończonych zdań Rottera (RISB). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Kuberska-Kędzierska M. (2018). Ile ważą emocje? Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Wybrany jeden rozdział – historia pracy z jednym pacjentem. Persons, J. B. (2007). Terapia poznawcza w praktyce. Podejście oparte na sformułowaniu przypadku. Gdynia: Alliance Press. Stewart, J. (red.) . (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Integracyjne przykłady pracy wybitnych psychoterapeutów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, PTP. Stemplewska-Żakowicz, K, Paluchowski, Wł. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 25-94). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zawadzki, B., Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu (FCZ-KT). Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady ćwiczenia praca w grupach analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku Nakład pracy studenta 4 ECTS: 30 godz. pracy w trakcie zajęć 20 godz. studiowanie literatury 10 godz. wykonanie prac domowych 10 godz. przeprowadzenie trzy stopniowej procedury diagnostycznej 30 godz. przygotowanie i analiza studium przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.