Wybrane zagadnienia pedeutologii [PE-2F-WZP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia pedeutologii [PE-2F-WZP] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Zn]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Patrycja Jurkiewicz | ||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Michalski J., Takt pedagogiczny w sztuce nauczycielskiego działania. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013 Ustawa z 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. 2022 poz. 935). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz.1914). Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz. U. z 2022 r. poz. 1822). Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP, Sopot 2018. Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K., Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży, GWP, Sopot 2018. Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych Impuls, Kraków 2011. Gajdzica Z., Rottemund J., Klinik A., (red). Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły. Problemy edukacji rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych tom 5, Impuls, Kraków 2008 Jurkiewicz P., Czy nauczyciele szkół specjalnych i ogólnodostępnych identyfikują się z wykonywanym zawodem? (w:) J. Baran, T. Cierpiałowska, D. Kornaś (red.), Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno- wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013 Greene R.W., Trudne emocje u dzieci, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2014. Rapee R.M. i in., Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017. Turno M., One są wśród nas. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, ORE, Warszawa 2010 (publikacja dostępna bezpłatnie online) Kijak R., Podgórska- Jachnik D., Stec K. Niepełnosprawność. Wyzwania. Praca socjalna. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020 Literatura uzupełniająca: Szmidt K. J., Dydaktyka twórczości: koncepcje, problemy, rozwiązania, Impuls, Kraków 2005. Kendall P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. Świerszcz J. (red.), Lekcja równości. Materiały dla nauczycieli i nauczycielek. Jak rozmawiać o orientacji seksualnej w szkole i wspierać młodzież, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa 2013. Mash E. J., Barkley R. A., Child Psychopathology, Guilford Publications, New York 2003. Faber A., Mazlish E., Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały, Media Rodzina, Poznań 2016. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby, dzieci do nas mówiły, Media Rodzina, Poznań 2013. Jurkiewicz P., Normalizacja po polsku, czyli historia Kuby- niepełnosprawnego pracownika przedszkola, o którym pisano w gazetach, (w:) Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwój zawodowy nauczyciela. 2. Nauczyciel w obliczu specyficznych uwarunkowań funkcjonowania dzieci i młodzieży (uczeń z depresją, niepełnosprawnością intelektualną, chorobą przewlekłą lub niedostosowaniem społecznym). 3. Współpraca nauczyciela z dyrekcją, opiekunem stażu i innymi członkami grona pedagogicznego. 4. Kształtowanie pozytywnych relacji z rodzicami dzieci i młodzieży. 5. Rozwiązywanie sytuacji trudnych w przedszkolu, szkole, internacie, ośrodku szkolno- wychowawczym, poradni psychologiczno- pedagogicznej. 6. Wskazanie najczęstszych błędów nauczycieli i sposobów ich naprawy. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody oparte na: słowie, obserwacji, działalności praktycznej |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - wykonanie prac zespołowych w trakcie zajęć, - przygotowanie pracy indywidualnej na podstawie filmu, - aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). |
||||||||||
Uwagi: |
I ZU/PE OPW1 Metody pracy służace realizacji przedmiotu: oparte na słowie, oparte na obserwacji, oparte na działalności praktycznej. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 12 godzin Przygotowanie do zajęć, lektury 8 godzin Przygotowanie do zaliczenia na ocenę 10 godzin Liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.