Wybrane zagadnienia pedeutologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-WZP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia pedeutologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów. Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna genezę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki. Ma wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela, form pozaszkolnych, wyznaczników profesjonalnego rozwoju, problematyki podmiotowości i dialogu edukacyjnego. Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat prawidłowości pracy pedagogicznej; zna charakterystyczne cechy edukacyjnej organizacji uczącej się i podejmującej badania własnej praktyki. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych, w tym – projektować złożone działania pedagogiczne o różnych profilach (m. in. artystycznym, sportowym, rekreacyjnym); wykazuje orientację w zakresie wykorzystywania nowych technologii w realizacji tych i innych zadań zawodowych. Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole; uczestniczy w tworzeniu zespołów samokształceniowych. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy w obszarze pedeutologii oraz umiejętności pedagogicznych, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie. Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywność, zaliczenie sprawdzianu pisemnego. Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena z egzaminu pisemnego (test) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Nauczyciel dzieci i młodzieży a nauczyciel osób dorosłych 4. Kształcenie nauczycieli- realia a oczekiwania 5. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 6. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 7. Wypalenie zawodowe nauczycieli 8. Test na zaliczenie przedmiotu- Egzamin |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004. Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016. Jakimiuk B., Profesjonalizacja nauczycieli dorosłych, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4/2019. Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, Colloquium, 1/2009. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000. Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Nowosad I.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Zając D., Praca zawodowa nauczyciela andragoga w kontekście etycznym, Problemy Profesjologii, 2/2016. Literatura uzupełniająca Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Malcolm S. Knowles, Holton Elwood F., Swanson Richard, Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009. Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz., (ćwiczenia) 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 50 godz. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (egzamin): 50 godz. Przygotowanie prac pisemnych: 25 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski, Beata Szurowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów. Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody pracy obejmują wykład problemowy, konwersatoryjny i konwencjonalny. |
|
Pełny opis: |
Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
godziny kontaktowe - 30 godzin Przygotowanie do zajęć 30 godzin Przygotowanie do egzaminu 30 godzin ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów. Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Brana będzie pod uwagę aktywność na zajęciach i obecność. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów. Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie do zajęć - 30 Przygotowanie do egzaminu - 30 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje przedstawienie nowych tendencji w pedeutologii, jak też zadań nauczyciela w odniesieniu do współczesnych wyzwań współczesności. Omawiane będą też zagadnienia taktu pedagogicznego nauczyciela w szkole cyfrowej, współpracy nauczycielskich zespołów samokształceniowych i doskonalenia zawodowego, jak też przywództwa edukacyjnego. Ważnym kierunkiem zajęć jest ukierunkowanie na rozumienie nauczycielskiej skuteczności. |
|
Pełny opis: |
Skuteczny nauczyciel w szkole. Nowe kierunki pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny nauczyciela. Współpraca nauczycieli i jej możliwości. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Rada pedagogiczna, jej zadania i wyzwania. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów i ze środowiskiem lokalnym. |
|
Literatura: |
Szempruch J.. Pedeutologia (2013) Kraków. Michalski J. Horyzonty Pedeutologii (2021) Warszawa. Gawroński K., Kwiatkowski Stefan M., (redakcja naukowa) (2024). Literatura uzupełniająca: Dutka-Mucha M., Gawroński K. Rada pedagogiczna (2020) Warszawa. Hurst B., Reding G. Profesjonalizm w uczeniu (2011) Warszawa Madalińska-Michalak J. (redakcja naukowa) Przywództwo nauczycieli. (2018) Warszawa. |
|
Uwagi: |
wykład problemowy, konwersatoryjny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
- obecność na wszystkich wykładach jest warunkiem oceny bardzo dobrej z przedmiotu - aktywny udział w dyskursie (minimum na 2 wykładach) podwyższa o pół noty ogólną ocenę z przedmiotu - ocena z egzaminu pisemnego (test) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykładów: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 4. Wizerunek nauczyciela a godność zawodowa 5. Wypalenie zawodowe nauczycieli 6. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela 7. Test na zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004. Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016. Jakimiuk B., Profesjonalizacja nauczycieli dorosłych, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4/2019. Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K., Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Uniwersytet w Białymstoku, 2021. Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, Colloquium, 1/2009. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000. Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Nowosad I.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. Zając D., Praca zawodowa nauczyciela andragoga w kontekście etycznym, Problemy Profesjologii, 2/2016. Literatura uzupełniająca Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Malcolm S. Knowles, Holton Elwood F., Swanson Richard, Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009. Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz., (ćwiczenia) 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 50 godz. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (egzamin): 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 METODY DYDAKTYCZNE wykład podający, wykład konwersatoryjny |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.