Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pedeutologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-WZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia pedeutologii
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów.

Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna genezę pedeutologii jako subdyscypliny pedagogiki.

Ma wiedzę na temat specyfiki pracy nauczyciela, form pozaszkolnych, wyznaczników profesjonalnego rozwoju, problematyki podmiotowości i dialogu edukacyjnego.

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat prawidłowości pracy pedagogicznej; zna charakterystyczne cechy edukacyjnej organizacji uczącej się i podejmującej badania własnej praktyki.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych, w tym – projektować złożone działania pedagogiczne o różnych profilach (m. in. artystycznym, sportowym, rekreacyjnym); wykazuje orientację w zakresie wykorzystywania nowych technologii w realizacji tych i innych zadań zawodowych.

Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole; uczestniczy w tworzeniu zespołów samokształceniowych.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy w obszarze pedeutologii oraz umiejętności pedagogicznych, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.

Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga oraz gotowością do rozwijania dorobku zawodu i podtrzymywania jego etosu, żywiąc przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywność, zaliczenie sprawdzianu pisemnego. Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć

- ocena z egzaminu pisemnego (test)

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu

2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela

3. Nauczyciel dzieci i młodzieży a nauczyciel osób dorosłych

4. Kształcenie nauczycieli- realia a oczekiwania

5. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać?

6. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania

7. Wypalenie zawodowe nauczycieli

8. Test na zaliczenie przedmiotu- Egzamin

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004.

Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.

Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016.

Jakimiuk B., Profesjonalizacja nauczycieli dorosłych, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4/2019.

Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, Colloquium, 1/2009.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000.

Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.

Nowosad I.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001.

Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Zając D., Praca zawodowa nauczyciela andragoga w kontekście etycznym, Problemy Profesjologii, 2/2016.

Literatura uzupełniająca

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.

Malcolm S. Knowles, Holton Elwood F., Swanson Richard, Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.

Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz., (ćwiczenia) 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 50 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (egzamin): 50 godz.

Przygotowanie prac pisemnych: 25 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski, Beata Szurowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów.

Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody pracy obejmują wykład problemowy, konwersatoryjny i konwencjonalny.

Pełny opis:

Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.

Uwagi:

godziny kontaktowe - 30 godzin

Przygotowanie do zajęć 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu 30 godzin

ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów.

Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.

Uwagi:

Brana będzie pod uwagę aktywność na zajęciach i obecność.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu ukierunkowana jest na zdobycie orientacji w zakresie genezy i rozwoju pedeutologii, znaczenia tej subdyscypliny w pracy nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem jakości rozwoju zawodowego, działalności nauczycielskich zespołów samokształceniowych, podejmowania zadań wychowawczych w szkole i współpracy z rodzicami uczniów.

Efekty kształcenia będą obejmowały wypowiedzi studentów na zajęciach, prezentowaną aktywność, samodzielne prace, jeśli studenci indywidualnie je podejmą oraz zaliczenie sprawdzianu pisemnego uwzględniającego treści podstawowe i dopełniające. Metody realizacji obejmują wykład konwersatoryjny, problemowy i konwencjonalny.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Omówienie genezy, przedmiotu pedeutologii i jej związków z innymi dyscyplinami nauki. Horyzonty pedeutologii. Wybrane ujęcia sylwetki zawodowej nauczyciela. Nauka a działania praktyczne pedagoga. Swoistość profesjonalizmu pedagoga i wybrane jej koncepcje. Czynniki podmiotowe, sytuacyjne i pozamerytoryczne w rozwoju zawodowym pedagoga. Projektowanie rozwiązań problemów społecznych, docenianie rangi samokształcenia, refleksyjna praktyka, współpraca. Samorealizacja i wyobraźnia moralna w pracy pedagoga. Metoda dialogu motywującego w praktyce. Komponenty kompetencji zawodowych. Stres i wypalenie zawodowe. Nowe wyzwania dla nauczyciela w środowiskach pozaszkolnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008. J.Michalski, Horyzonty Pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca: J.M. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (redakcja naukowa) Szkoła i Nauczyciel, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. A. Jegier, S.T. Kwiatkowski, B. Szurowska, Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Difin, Warszawa 2021.

Uwagi:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie do zajęć - 30

Przygotowanie do egzaminu - 30

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski, Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Problematyka przedmiotu obejmuje przedstawienie nowych tendencji w pedeutologii, jak też zadań nauczyciela w odniesieniu do współczesnych wyzwań współczesności. Omawiane będą też zagadnienia taktu pedagogicznego nauczyciela w szkole cyfrowej, współpracy nauczycielskich zespołów samokształceniowych i doskonalenia zawodowego, jak też przywództwa edukacyjnego. Ważnym kierunkiem zajęć jest ukierunkowanie na rozumienie nauczycielskiej skuteczności.

Pełny opis:

Skuteczny nauczyciel w szkole. Nowe kierunki pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny nauczyciela. Współpraca nauczycieli i jej możliwości. Przywództwo edukacyjne nauczycieli. Rada pedagogiczna, jej zadania i wyzwania. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów i ze środowiskiem lokalnym.

Literatura:

Szempruch J.. Pedeutologia (2013) Kraków.

Michalski J. Horyzonty Pedeutologii (2021) Warszawa.

Gawroński K., Kwiatkowski Stefan M., (redakcja naukowa) (2024).

Literatura uzupełniająca: Dutka-Mucha M., Gawroński K. Rada pedagogiczna (2020) Warszawa.

Hurst B., Reding G. Profesjonalizm w uczeniu (2011) Warszawa

Madalińska-Michalak J. (redakcja naukowa) Przywództwo nauczycieli. (2018) Warszawa.

Uwagi:

wykład problemowy, konwersatoryjny.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Patrycja Jurkiewicz, Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

- obecność na wszystkich wykładach jest warunkiem oceny bardzo dobrej z przedmiotu

- aktywny udział w dyskursie (minimum na 2 wykładach) podwyższa o pół noty ogólną ocenę z przedmiotu

- ocena z egzaminu pisemnego (test)

Pełny opis:

Treści programowe wykładów:

1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu

2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela

3. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać?

4. Wizerunek nauczyciela a godność zawodowa

5. Wypalenie zawodowe nauczycieli

6. Współczesne dylematy zawodu nauczyciela

7. Test na zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008.

Dylak S., Nauczyciel-kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. III, Warszawa 2004.

Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.

Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016.

Jakimiuk B., Profesjonalizacja nauczycieli dorosłych, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4/2019.

Karpińska A., Zińczuk M., Kowalczuk K., Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Uniwersytet w Białymstoku, 2021.

Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, Colloquium, 1/2009.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008.

Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000.

Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021.

Nowosad I.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001.

Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.

Zając D., Praca zawodowa nauczyciela andragoga w kontekście etycznym, Problemy Profesjologii, 2/2016.

Literatura uzupełniająca

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.

Malcolm S. Knowles, Holton Elwood F., Swanson Richard, Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.

Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz., (ćwiczenia) 12 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 50 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (egzamin): 30 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

METODY DYDAKTYCZNE

wykład podający, wykład konwersatoryjny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)