Podstawy edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wczesnej edukacji [PW-5F-PZW]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wczesnej edukacji [PW-5F-PZW] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Anna Falkowska | ||||||||||
Literatura: |
B. Wolny, Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE, Warszawa 2019. B. Woynarowska (red.), Orgnizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. ORE, Warszaw 2011. K. Pujer (red.) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy, Wyd. Exante, Wrocław 2016. Lektury uzupełniające: Borzucka-Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków: Impuls. 5 Woynarowska, B., (1995). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. W: Lider. nr 1. Woynarowska, B., Sokołowska, M. (2001). Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Warszawa: KOWEZ. Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN. Woynarowska Barbara (red.): „Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011 A. Rogacka, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej, ORE, Warszawa 2019. (https://www.ore.edu.pl/2020/02/edukacja-zdrowotna-w-podstawie-programowej/) A. Rogacka, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej. Przedszkole. Szkoła podstawowa: klasy: 1-3. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Szkoła podstawowa: klasy IV–VIII Literatura uzupełniająca: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-zdrowotna http://www.kuratorium.opole.pl/wp-content/uploads/2018/04/promocja-zdrowego-stylu-zycia-w-swietle-przepisow-prawa.pdf https://padlet.com/wianami/z3cdxrnixhwl4g0x |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Edukacja zdrowotna w świetle aktów prawnych obowiązujących nauczyciela wczesnej edukacji. 2. Poznanie modelu zdrowia wg M. Demela, promującego działania prozdrowotne 3. Zagrożenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas 1-3 na przykładzie chorób cywilizacyjnych i czynników występujących w jego otoczeniu. 4. Zagadnienie profilaktyki i krzewienie umiejętności życiowych (life skills) niezbędnych do zachowania zdrowia psychicznego, społecznego i rozwoju biologicznego człowieka. 5. Sposoby wspomagania dziecka i ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu z wykorzystaniem mnemotchnik w ramach procesów uczenia się mózgu. 6. Rozwój biologiczny człowieka 7. Zachowania profilaktyczne na podstawie stylu życia i otoczenia dziecka 8. Autorefleksja Studentów dotycząca wsparcia dzieci, uczniów , rodziców |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody aktywizujące: burza mózgów, praca grupowa, praca indywidualna Metoda podająca: wprowadzenie – część uzupełniająca wykład, niezbędna do realizowania ćwiczeń, które utrwalają wiedzę w postaci zdobytych umiejętności i kompetencji pedagoga. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 1 nieobecności • Aktywny udział w zajęciach w czasie grupowych i indywidualnych prac. • Przygotowanie projektu edukacji zdrowotnej w przedszkolu • Przygotowanie projektu edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym wykonanie projektu z zakresu edukacji zdrowotnej dla uczniów klas 1-3 promujący rozwój biologiczny człowieka. Każdy projekt powinien zawierać: cel ogólny, 3 cele szczegółowe, opis 3 ćwiczeń aktywizujących. Forma: prezentacja multimedialna przekazana do Wykładowcy przez Starostę grupy. Ćwiczenia będzie trzeba zaprezentować na zajęciach w APS. Ocena będzie indywidualna i uzależniona od poziomu kreatywności pomysłów Studentów oraz spełnienia poszczególnych wytycznych. Sposób realizacji: wykonanie projektu z zakresu edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym, wskazujący zależność zdrowia od przyrody. Każdy projekt powinien zawierać: cel ogólny, 3 cele szczegółowe, opis 3 ćwiczeń aktywizujących wraz z przygotowaniem środków dydaktycznych. Forma: prezentacja multimedialna przekazana do Wykładowcy przez Starostę grupy. Kryteria oceniania: Forma zaprezentowania ćwiczeń na zajęciach w APS w ramach angażującej symulacji wszystkich Studentów w grupie. Ocena z 2 projektów będzie indywidualna i uzależniona od poziomu diagnozy przeprowadzonej w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz spełnienia wytycznych wskazanych w konspekcie scenariusza, zapisanych na kanale Ms. Teams |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczenia III ZM/PW 2 Sposób pomiarów efektów kształcenia: Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 1 nieobecności Aktywny udział w zajęciach w czasie grupowych i indywidualnych prac. Przygotowanie projektu edukacji zdrowotnej w przedszkolu Przygotowanie projektu edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym Metody aktywizujące: burza mózgów, praca grupowa, praca indywidualna Metoda podająca: wprowadzenie – część uzupełniająca wykład, niezbędna do realizowania ćwiczeń, które utrwalają wiedzę w postaci zdobytych umiejętności i kompetencji pedagoga. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.