Metodologia badań pedagogicznych ilościowych [PC-5F-MBI]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych ilościowych [PC-5F-MBI] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Małgorzata Korko |
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Editions Spotkania Spółka z o.o. S.K.A. |
Zakres tematów: |
- Metoda naukowa w edukacji - Etapy procesu badawczego - Gdzie szukać inspiracji do badań? - Gdzie i jak szukać literatury przedmiotu? - Typy i wiarygodność prac naukowych; - Formułowanie pytań i hipotez badawczych - Czym jest zmienna i jakie są jej rodzaje? - Schematy badawcze; - Operacjonalizacja zmiennych i tworzenia wskaźników zmiennych; - Skale pomiarowe; - Rzetelność i trafność pomiaru; - Narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych - zasady konstruowania ankiet; gdzie szukać gotowych narzędzi pomiarowych, takich jak skale i kwestionariusze; - Próba i populacja; - Wielkość i reprezentatywność próby; - Techniki doboru próby; - Raportowanie badań ilościowych; - Struktura i charakterystyka artykułu naukowego; - Zasady etyczne w prowadzeniu badań; |
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody kształcenia: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie badania ilościowego i anonimowa ocena rówieśnicza -konstruowanie kwestionariusza ankiety -Zaplanowanie, przeprowadzenie i opis mini-badania ilościowego w postaci postera naukowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - test typu "open book" sprawdzający wiadomości i umiejętności praktyczne zdobyte podczas ćwiczeń (waga 50%) - mini-projekt badawczy w parach lub grupach 3-osobowych (waga 50%); Ocena końcowa będzie średnią wyników uzyskanych z testu i mini-projektu badawczego. Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla III DMPC-PRE 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.