Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego [PW-5F-OSE]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego [PW-5F-OSE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Rola | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Środowisko edukacyjne jako przestrzeń, w której uczestnicy dokonuje wszelkich aktywności edukacyjnych (realizacja treści, metody pracy , zasoby materialne, relacje, itp.) 2. Budowanie zespołu - kultura i praktyka partycypacyjna. 3. Zamierzone i niezamierzone uczenie się. Korzyści i straty. 4. Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się. 5. Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci 5. Samoregulacja, podmiotowość i odpowiedzialność w pracy dydaktyczno - wychowawczej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu będzie wymagało od uczestników i uczestniczek aktywnego udziału w zajęciach, przygotowania prezentacji na wyznaczony temat oraz zaliczenia kolokwium. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DMPW 3 Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 20 h Przygotowanie do kolokwium: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.