Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-OSE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku przedszkolnym jak i grupy. Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania w przedszkolu; organizację środowiska wychowawczego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.

Umiejętności

Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju i uczenia się dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka w wieku przedszkolnym, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.

Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i rozwoju – w sali, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.

Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój i proces uczenia się dzieci i podejmowane działania pedagogiczne.

Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.

Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej, na rzecz organizacji procesu uczenia się dzieci i zapewnienia jakości pracy przedszkola.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat

i prezentacja pracy na zajęciach

- obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena z kolokwium

Pełny opis:

I Blok

Rozwój, a proces uczenia się dziecka

Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci.

Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty.

Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka

Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka

II Blok

Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków:

Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się

Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci

Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci

Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci

III Blok

Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog

Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie.

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola

Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7

Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ

Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia

Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne.

Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa

https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 30 h

Przygotowanie do kolokwium: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat i prezentacja pracy na zajęciach

- obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena z kolokwium

Pełny opis:

I Blok

Rozwój, a proces uczenia się dziecka

Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci.

Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty.

Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka

Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka

II Blok

Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków:

Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się

Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci

Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci

Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci

III Blok

Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog

Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie.

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola

Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7

Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ

Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia

Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne.

Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa

https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godzin

Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 33 h

Przygotowanie do kolokwium: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu będzie wymagało od uczestników i uczestniczek aktywnego udziału w zajęciach, przygotowania prezentacji na wyznaczony temat oraz zaliczenia kolokwium.

Pełny opis:

1. Środowisko edukacyjne jako  przestrzeń, w której uczestnicy dokonuje wszelkich aktywności edukacyjnych (realizacja treści, metody pracy , zasoby materialne, relacje, itp.)

2. Budowanie zespołu - kultura i praktyka partycypacyjna.

3. Zamierzone i niezamierzone uczenie się. Korzyści i straty.

4. Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się.

5. Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci

5. Samoregulacja, podmiotowość i odpowiedzialność w pracy dydaktyczno - wychowawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog

Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie.

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola

Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7

Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ

Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia

Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne.

Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa

https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach.

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 20 h

Przygotowanie do kolokwium: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Aneta Głuszniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat i prezentacja pracy na zajęciach

- obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena z kolokwium

Pełny opis:

I Blok

Rozwój, a proces uczenia się dziecka

Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci.

Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty.

Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka

Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka

II Blok

Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków:

Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się

Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci

Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci

Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci

Wykorzystanie TIK w organizacji środowiska uczenia się w przedszkolu. Wybrane programy komputerowe i aplikacje wykorzystywane w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym.

III Blok

Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog

Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie.

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola

Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7

Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ

Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia

Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne.

Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka.

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP

Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola

Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa

https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/

Książki do bezpłatnego pobrania:

1. Małgorzata Makiewicz, Środek do celu (o środkach dydaktycznych):

https://www.mbank.pl/lp2/2022/m1/wizerunek/mjakmatematyka/dla-nauczycieli.html

2. Maja Krämer, Matematyka na zielono

https://www.mbank.pl/mbank-news/co-nowego/matematyka-na-zielono-to-juz-trzecia-bezplatna-ksiazka-od-mfundacji-ktora-mozecie-zamowic.html

2. Maja Krämer, Matematyka jest wszędzie

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf

3. Dziecinnie prosta matematyka:

https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/ksiazka2020nkl/

4. scenariusz na sukces: https://www.mbank.pl/lp2/2022/m1/wizerunek/mjakmatematyka/dla-nauczycieli.html

„Wielcy polscy matematycy znani i nieznani” to książka, która podpowiada, jak uczyć w sposób nieszablonowy, by zaciekawić uczniów matematyką i pozwolić im na poszukiwanie własnych rozwiązań. Znajdziesz tu gotowe scenariusze – nie tylko matematyki, ale też języka polskiego, historii czy godziny wychowawczej.

5. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godzin

Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 33 h

Przygotowanie do kolokwium: 30 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)