Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-OSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja środowiska uczenia się na etapie wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci w wieku przedszkolnym jak i grupy. Wykorzystywanie w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania w przedszkolu; organizację środowiska wychowawczego, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów. Umiejętności Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju i uczenia się dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka w wieku przedszkolnym, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i rozwoju – w sali, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się. Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się, w tym różnych treści oraz wiedzy osobistej dziecka i wiedzy nowej oraz ich rekonstrukcji. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój i proces uczenia się dzieci i podejmowane działania pedagogiczne. Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej, na rzecz organizacji procesu uczenia się dzieci i zapewnienia jakości pracy przedszkola. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat i prezentacja pracy na zajęciach - obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
I Blok Rozwój, a proces uczenia się dziecka Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci. Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty. Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka II Blok Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków: Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci III Blok Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 30 h Przygotowanie do kolokwium: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat i prezentacja pracy na zajęciach - obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
I Blok Rozwój, a proces uczenia się dziecka Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci. Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty. Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka II Blok Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków: Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci III Blok Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 12 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 33 h Przygotowanie do kolokwium: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu będzie wymagało od uczestników i uczestniczek aktywnego udziału w zajęciach, przygotowania prezentacji na wyznaczony temat oraz zaliczenia kolokwium. |
|
Pełny opis: |
1. Środowisko edukacyjne jako przestrzeń, w której uczestnicy dokonuje wszelkich aktywności edukacyjnych (realizacja treści, metody pracy , zasoby materialne, relacje, itp.) 2. Budowanie zespołu - kultura i praktyka partycypacyjna. 3. Zamierzone i niezamierzone uczenie się. Korzyści i straty. 4. Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się. 5. Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci 5. Samoregulacja, podmiotowość i odpowiedzialność w pracy dydaktyczno - wychowawczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach. Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 20 h Przygotowanie do kolokwium: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Aneta Głuszniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji multimedialnej) na wskazany temat i prezentacja pracy na zajęciach - obecność i aktywne uczestnictwo w pracy i dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena z kolokwium |
|
Pełny opis: |
I Blok Rozwój, a proces uczenia się dziecka Wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie, a proces uczenia się dzieci. Zamierzone i niezamierzone uczenie się dzieci. Korzyści i straty. Strefa najbliższego rozwoju, a proces uczenia się dziecka Pedagogika pytań, a proces uczenia się dziecka II Blok Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków: Zabawy spontaniczne i dydaktyczne jako intensywny proces uczenia się Czynności samoobsługowe a proces uczenia się dzieci Uroczystości i inne ważne wydarzenia w przedszkolu a proces uczenia się dzieci Zajęcia dydaktyczne a proces uczenia się dzieci Wykorzystanie TIK w organizacji środowiska uczenia się w przedszkolu. Wybrane programy komputerowe i aplikacje wykorzystywane w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. III Blok Organizacja procesu uczenia się w przedszkolach rodzinkowych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Florek, A (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo Pedagog Largo, R.H (2001). Wiek dziecięcy. Warszawa: Wydawnictwo wiedza i życie. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (red.). (2014). Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Kraków: Bliżej przedszkola Schaffer, H.R (2014). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN, roz. 7 Schaffer, H.R (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: WUJ Szuman, S. (1939). Rozwój pytań dziecka : badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań. Warszawa: Nasza księgarnia Szuman, S. (1985). Dzieło wybrane. Tom 1. Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Warszawa: Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne. Wygotski, L.S (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydwnictwo Zysk i S-ka. Literatura uzupełniająca: Gruszczyk – Kolczyńska E. i Zielińska, E . (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Warszawa: WSiP Gruszczyk – Kolczyńska, E. (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: Bliżej przedszkola Ośrodek Rozwoju Edukacji (2016). Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców. Warszawa https://www.ore.edu.pl/2016/07/jak-kochac-i-wymagac-nowe-wydanie-poradnika-dla-rodzicow-2/ Książki do bezpłatnego pobrania: 1. Małgorzata Makiewicz, Środek do celu (o środkach dydaktycznych): https://www.mbank.pl/lp2/2022/m1/wizerunek/mjakmatematyka/dla-nauczycieli.html 2. Maja Krämer, Matematyka na zielono https://www.mbank.pl/mbank-news/co-nowego/matematyka-na-zielono-to-juz-trzecia-bezplatna-ksiazka-od-mfundacji-ktora-mozecie-zamowic.html 2. Maja Krämer, Matematyka jest wszędzie https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/dobrze_wykorzystaj_ten_czas/matematyka_jest_wszedzie.pdf 3. Dziecinnie prosta matematyka: https://www.mbank.pl/lp2/2020/m1/wizerunek/mfundacja/ksiazka2020nkl/ 4. scenariusz na sukces: https://www.mbank.pl/lp2/2022/m1/wizerunek/mjakmatematyka/dla-nauczycieli.html „Wielcy polscy matematycy znani i nieznani” to książka, która podpowiada, jak uczyć w sposób nieszablonowy, by zaciekawić uczniów matematyką i pozwolić im na poszukiwanie własnych rozwiązań. Znajdziesz tu gotowe scenariusze – nie tylko matematyki, ale też języka polskiego, historii czy godziny wychowawczej. 5. Makiewicz, M. (2023). Math&Art. Patrz, to matematyka. Katowice: Wydawnictwo Naukowe STUDIO NOA. https://math-art.pl/mathart/ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 12 godzin Przygotowanie studenta do zajęć, opracowanie prezentacji: 33 h Przygotowanie do kolokwium: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.