Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego [PE-3F-MPS]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego [PE-3F-MPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
E. Babbie, „Podstawy badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 M.Ciechowska, M.Szymańska "Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych", Wydawnictwo WAM, Kraków 2017 A.Góralski (red.), „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2009 A.Góralski, „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987 M.Łobocki, „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2004 S.Palka, "Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna", Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 T.Pilch, T.Bauman, „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001 K.Rubacha, „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Zapoznanie z metodami badawczymi w naukach społecznych: - główne paradygmaty w badaniach społecznych - metody badań w naukach społecznych - szczegółowa charakterystyka metod i technik stosowanych w pedagogice (strategie ilościowe i jakościowe) 2.Aspekty etyczne w badaniach. 3.Procedura postępowania badawczego: - formułowanie hipotez i pytań badawczych - określenie schematu badawczego - konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych - dobór próby i metody badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 4.Podstawowe metody opisu i wnioskowania statystycznego: - kryteria doboru metod opisu danych - miary tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności - rozkład normalny, błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne - testy statystyczne i ich założenia - wprowadzenie do pracy z programem SPSS 5.Podstawowy analizy w badaniach jakościowych: - narzędzia badawcze stosowane w procedurach jakościowych - kodowanie i wnioskowanie w metodach jakościowych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład przy zastosowaniu prezentacji multimedialnej 2. Ćwiczenia 3. Praca w grupach 4. Prezentacja krótkich form filmowych 5. Dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie jest na ocenę. Składa się na nie ocena z testu końcowego oraz oceny uzyskane z ćwiczeń. Test: Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) Ocena końcowa jest średnią uzyskaną z ćwiczeń i testu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZPE - 3 Warunkiem przystąpienia do testu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.