Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-MPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Odróżnienie procedury ilościowej i jakościowej. Ilościowa procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania i wykonania badań do pracy dyplomowej (formułowanie problemów badawczych; formułowanie hipotez; wybór metod weryfikacji; wykonanie badań i opracowanie wyników). Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego. Obliczanie i interpretacja wskaźników położenia, rozproszenia i siły związku cech nominalnych, porządkowych i ilościowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych, a także na temat kryteriów naukowości stosowanych w ramach ilościowego paradygmatu badań tych nauk.

Ma podstawową wiedzę na temat ogólnej procedury postępowania badawczego w ramach ilościowego paradygmatu badań; zna podstawowe pojęcia w badaniach jakościowych i statystyce; zna podstawowe metody planowania i przeprowadzania badań, kończące się statystycznym opracowaniem wyników; zna sposoby prezentacji danych surowych i ich opracowania za pomocą podstawowych wskaźników opisu statystycznego; zna podstawowe sposoby korzystania z programu SPSS do opisu statystycznego.

Umiejętności

Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego w ramach ilościowego paradygmatu badań; potrafi sformułować problemy badawcze i hipotezy, dobrać adekwatne metody badań i metody opracowania wyników; potrafi dobrać podstawowe wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki; potrafi liczyć wartości podstawowych wskaźników opisu statystycznego za pomocą programu SPSS.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań pedagogicznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Chróścicka-Wnętrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Chróścicka-Wnętrzak
Prowadzący grup: Monika Chróścicka-Wnętrzak, Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunek zaliczenia na ocenę: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z testu i projektu badawczego na koniec semestru).

Waga poszczególnych komponentów:

• Test (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej

• Projekt badawczy (praca w zespołach 4-osobowych) - 50% oceny końcowej

Skala ocen:

• 51% – 60% – dostateczny (3)

• 61% – 70% – dostateczny plus (3+)

• 71% – 80% – dobry (4)

• 81% – 90% – dobry plus (4+)

• 91% – 100% – bardzo dobry (5)

Pełny opis:

Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań naukowych w naukach społecznych. Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne, umożliwiające prowadzenie rzetelnych i kompleksowych badań ilościowych oraz jakościowych.

Metody badawcze w naukach społecznych

Przedmiot wprowadza studentów do metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, obejmując zarówno podejście ilościowe, jak i jakościowe, oraz główne paradygmaty i strategie badawcze stosowane w pedagogice.

Aspekty etyczne badań

Omawiane są kluczowe kwestie etyczne związane z prowadzeniem badań, takie jak odpowiedzialność badacza, poufność danych oraz zasady uzyskiwania zgody na udział w badaniach.

Proces badawczy

Studenci uczą się kroków prowadzenia badań, od formułowania pytań badawczych i hipotez, przez konceptualizację i operacjonalizację zmiennych, określanie schematu badawczego, dobór próby i metod badawczych, aż po opis i prezentację wyników.

Podstawy statystyki

Kurs wprowadza podstawowe metody statystyczne, w tym miary tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności, rozkład normalny, testy statystyczne oraz pracę z programem do analizy danych SPSS.

Analiza jakościowa

Obejmuje narzędzia i techniki stosowane w badaniach jakościowych, kodowanie danych oraz sposoby interpretacji wyników.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

T.Pilch, T.Bauman, „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001

M.Łobocki, „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2004

Literatura uzupełniająca:

E. Babbie, „Podstawy badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

M.Ciechowska, M.Szymańska "Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych", Wydawnictwo WAM, Kraków 2017

A.Góralski (red.), „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2009

A.Góralski, „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987

S.Palka, "Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna", Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

K.Rubacha, „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

Metody kształcenia:

Elementy wykładowe

Dyskusje tematyczne

Analiza przypadków badawczych

Filmy edukacyjne

Praca zespołowa nad projektem badawczym

Nakład pracy osoby studiującej:

• Godziny kontaktowe: 30 h

• Zapoznanie się z literaturą: 15 h

• Przygotowanie do zajęć: 10 h

• Przygotowanie projektu badawczego: 25 h

• Przygotowanie do testu: 10 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)