Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-MPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych z elementami opisu statystycznego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Odróżnienie procedury ilościowej i jakościowej. Ilościowa procedura badawcza pedagogiki w zastosowaniu do planowania i wykonania badań do pracy dyplomowej (formułowanie problemów badawczych; formułowanie hipotez; wybór metod weryfikacji; wykonanie badań i opracowanie wyników). Przegląd podstawowych informacji o stosowanych metodach i technikach badawczych (definicja, rodzaje, wady i zalety, sposób planowania, sposób przeprowadzania badań, sposób opracowywania wyników). Wprowadzenie do statystyki i opisu statystycznego. Obliczanie i interpretacja wskaźników położenia, rozproszenia i siły związku cech nominalnych, porządkowych i ilościowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych, a także na temat kryteriów naukowości stosowanych w ramach ilościowego paradygmatu badań tych nauk. Ma podstawową wiedzę na temat ogólnej procedury postępowania badawczego w ramach ilościowego paradygmatu badań; zna podstawowe pojęcia w badaniach jakościowych i statystyce; zna podstawowe metody planowania i przeprowadzania badań, kończące się statystycznym opracowaniem wyników; zna sposoby prezentacji danych surowych i ich opracowania za pomocą podstawowych wskaźników opisu statystycznego; zna podstawowe sposoby korzystania z programu SPSS do opisu statystycznego. Umiejętności Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego w ramach ilościowego paradygmatu badań; potrafi sformułować problemy badawcze i hipotezy, dobrać adekwatne metody badań i metody opracowania wyników; potrafi dobrać podstawowe wskaźniki opisu statystycznego do opracowania badań, policzyć i zinterpretować wyniki; potrafi liczyć wartości podstawowych wskaźników opisu statystycznego za pomocą programu SPSS. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań pedagogicznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak, Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunek zaliczenia na ocenę: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z testu i projektu badawczego na koniec semestru). Waga poszczególnych komponentów: • Test (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej • Projekt badawczy (praca w zespołach 4-osobowych) - 50% oceny końcowej Skala ocen: • 51% – 60% – dostateczny (3) • 61% – 70% – dostateczny plus (3+) • 71% – 80% – dobry (4) • 81% – 90% – dobry plus (4+) • 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań naukowych w naukach społecznych. Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne, umożliwiające prowadzenie rzetelnych i kompleksowych badań ilościowych oraz jakościowych. Metody badawcze w naukach społecznych Przedmiot wprowadza studentów do metod badawczych stosowanych w naukach społecznych, obejmując zarówno podejście ilościowe, jak i jakościowe, oraz główne paradygmaty i strategie badawcze stosowane w pedagogice. Aspekty etyczne badań Omawiane są kluczowe kwestie etyczne związane z prowadzeniem badań, takie jak odpowiedzialność badacza, poufność danych oraz zasady uzyskiwania zgody na udział w badaniach. Proces badawczy Studenci uczą się kroków prowadzenia badań, od formułowania pytań badawczych i hipotez, przez konceptualizację i operacjonalizację zmiennych, określanie schematu badawczego, dobór próby i metod badawczych, aż po opis i prezentację wyników. Podstawy statystyki Kurs wprowadza podstawowe metody statystyczne, w tym miary tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności, rozkład normalny, testy statystyczne oraz pracę z programem do analizy danych SPSS. Analiza jakościowa Obejmuje narzędzia i techniki stosowane w badaniach jakościowych, kodowanie danych oraz sposoby interpretacji wyników. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: T.Pilch, T.Bauman, „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001 M.Łobocki, „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: E. Babbie, „Podstawy badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 M.Ciechowska, M.Szymańska "Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych", Wydawnictwo WAM, Kraków 2017 A.Góralski (red.), „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2009 A.Góralski, „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987 S.Palka, "Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna", Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 K.Rubacha, „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Elementy wykładowe Dyskusje tematyczne Analiza przypadków badawczych Filmy edukacyjne Praca zespołowa nad projektem badawczym Nakład pracy osoby studiującej: • Godziny kontaktowe: 30 h • Zapoznanie się z literaturą: 15 h • Przygotowanie do zajęć: 10 h • Przygotowanie projektu badawczego: 25 h • Przygotowanie do testu: 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.