Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 1208 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3088/3089 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Stachowska | ||||||||||||
Literatura: |
1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Wstęp do zajęć. 2. Jak dobrze pomagać? Analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym. Zawody pomocowe. Zawody zaufania publicznego. 3. Deontologia zawodu. Krytyczna analiza istniejących kodeksów zawodowych i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla pedagoga przedszkolnego i wczesnoszkolnego. 4. Próba wypracowania wzoru osobowego pedagoga przedszkolnego i wczesnoszkolnego. 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych. 6. Wartości w procesie wychowawczym. Aksjologiczny model zawodowy. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań; pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.