Etyka zawodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-ETZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodu |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 3 sem. SC, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 4 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (LO) logopedii, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zapoznanie studentów z podejściami metodologicznymi do tworzenia etyk zawodowych. Etyka zawodowa: podstawowe zasady etyki zawodowej, wybrane problemy tworzenia etyk zawodowych. Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania kodeksów etycznych: kodeksy etyki zawodowej, kodeksy a wartości/ aksjologiczne podstawy kodeksów, rola i funkcje kodeksów etyki zawodowej, przykłady kodeksów etyki zawodowej. Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa we współczesnych dyskusjach na temat etyki zawodowej. Etos, wzór osobowy i łączenie różnych wartości: godność, odpowiedzialność, tolerancja, prywatność, sprawiedliwość, solidarność międzyludzka, miłość bliźniego, ład społeczny, skuteczność działania, sumienność, uczciwość, samodoskonalenie i rozwój zawodowy, lojalność, hierarchia wartości. Rozwijanie poczucia moralnych zobowiązań, jakie stawia praktyka zawodowa w różnych zawodach. Specyficzne zagadnienia związane z etyką danego zawodu. Przykłady dylematów etycznych i konfliktów wartości charakterystycznych dla danego zawodu. Nadużycia i naganne praktyki, które podważają zaufanie i naruszają etos zawodowy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna istotę etyki zawodowej/etyki zawodu i podstawową terminologię z zakresu etyki zawodu. Umiejętności Student/ka dostrzega związki pomiędzy wartościami etycznymi a zachowaniami w praktyce zawodowej. Potrafi analizować sytuacje profesjonalne pod kątem wyszukiwania ich aspektów etycznych. Potrafi podjąć głębszy namysł nad szerszym kontekstem i konsekwencjami badań naukowych oraz odpowiedzialnością nauki/ odpowiedzialnością naukowca–badacza. Kompetencje społeczne Student/ka potrafi przyjąć aktywną postawę w sytuacjach dylematu etycznego w działalności profesjonalnej. Zachowuje otwartość na krytyczny namysł nad własnymi oraz obecnymi w środowisku zawodowym standardami etycznymi. Jest świadomy zobowiązań etycznych na etapie badań do pracy dyplomowej i na dalszych etapach pracy badawczej/ zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia (edukacja zdalna, zajęcia odbywają się na platformie MS Teams): - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - przeprowadzone za pośrednictwem platformy MS Forms pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia (edukacja zdalna): - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem platformy MS Teams (zadania) materiałów wraz z zagadnieniami, pytaniami przygotowanymi pod kątem dyskusji prowadzonej na zajęciach; - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach za pośrednictwem platformy MS Teams; - udostępnianie w trakcie zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams przygotowanych przez prowadzącego prezentacji multimedialnych uzupełniających wiedzę z zakresu tematycznego poruszanego na zajęciach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia (edukacja zdalna, zajęcia odbywają się na platformie MS Teams): - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - przeprowadzone za pośrednictwem platformy MS Forms pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.) 2. Społeczny wizerunek artysty, animatora kultury, arteterapeuty – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym i zawodowym (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Problematyka odpowiedzialności zawodowej, czyli w stronę etosu twórczości artystycznej i działalności kulturowej (2 godz.) 7. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Po co etyka zawodowa? Podsumowanie (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, terapeuty, arteterapeuty). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia (edukacja zdalna): - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem platformy MS Teams (zadania) materiałów wraz z zagadnieniami, pytaniami przygotowanymi pod kątem dyskusji prowadzonej na zajęciach; - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach za pośrednictwem platformy MS Teams; - udostępnianie w trakcie zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams przygotowanych przez prowadzącego prezentacji multimedialnych uzupełniających wiedzę z zakresu tematycznego poruszanego na zajęciach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.) 2. Społeczny wizerunek artysty, animatora kultury, arteterapeuty – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 3. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej (2 godz.) 7. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym, nowe media (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. opis metod kształcenia na czas edukacji on-line: - przesyłanie studentom na adres emailowy lub przez pocztę USOS materiałów w postaci plików .pdf wraz z zagadnieniami i pytaniami do samodzielnego opracowania w formie pisemnej. Prowadzący po przeczytaniu prac konsultuje się mailowo z każdym studentem, jak również wysyła do całej grupy informację podsumowującą i uzupełniającą całość materiału (możliwość zgłaszania pytań, uwag i komentarzy przez pocztę APS; - przesyłanie studentom na adres poczty elektronicznej do niektórych zajęć prezentacji Power Point z komentarzem (z możliwością zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS). nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka w zawodzie; etyka zawodowa a deontologia zawodu; czym jest zawód zaufania publicznego; zobowiązania etyczne w zawodzie 2. Wychowanie do wartości – analiza wybranych teorii pedagogicznych pod kątem ich aksjologicznych preferencji 3. Próba wypracowania wzoru osobowego przedstawiciela konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza – wartości i cnoty budujące etos zawodu ; przywary niszczące etos zawodowy 4. „Dobre praktyki” w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu konkretnej specjalności 5. Specyfika dylematów etycznych w pracy w konkretnej specjalności (studia przypadków) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). |
|
Uwagi: |
- przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (2 godz.) 2. Społeczny wizerunek artysty, animatora kultury, arteterapeuty – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 3. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej (2 godz.) 7. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym, nowe media (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. opis metod kształcenia na czas edukacji on-line: - przesyłanie studentom na adres emailowy lub przez pocztę USOS materiałów w postaci plików .pdf wraz z zagadnieniami i pytaniami do samodzielnego opracowania w formie pisemnej. Prowadzący po przeczytaniu prac konsultuje się mailowo z każdym studentem, jak również wysyła do całej grupy informację podsumowującą i uzupełniającą całość materiału (możliwość zgłaszania pytań, uwag i komentarzy przez pocztę APS; - przesyłanie studentom na adres poczty elektronicznej do niektórych zajęć prezentacji Power Point z komentarzem (z możliwością zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS). nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. opis metod kształcenia na czas edukacji on-line: - przesyłanie studentom na adres emailowy lub przez pocztę USOS materiałów w postaci plików .pdf wraz z zagadnieniami i pytaniami do samodzielnego opracowania w formie pisemnej. Prowadzący po przeczytaniu prac konsultuje się mailowo z każdym studentem, jak również wysyła do całej grupy informację podsumowującą i uzupełniającą całość materiału (możliwość zgłaszania pytań, uwag i komentarzy przez pocztę APS; - przesyłanie studentom na adres poczty elektronicznej do niektórych zajęć prezentacji Power Point z komentarzem (z możliwością zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS). nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Mateusz Kucz, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela, Mateusz Kucz, Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia - ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, znajomość literatury przedmiotu, realizację zadań w grupach; - aktywność na zajęciach wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów z zakresu etyki zawodowej i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane (1 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (2 godz.) 3. Społeczny wizerunek grupy zawodowej – opinie, wiedza, stereotypy, uprzedzenia (2 godz.) 4. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej grupy zawodowej (2 godz.) 5. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego i jego krytyczna analiza (2 godz.) 6. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 7. Zakres i problematyka odpowiedzialności zawodowej; wartości w pracy wychowawczej (2 godz.) 8. Wyzwania, trudności, pokusy i pułapki w działaniach profesjonalnych - relatywizm etyczny, pluralizm wartości i postaw, utylitaryzm w życiu społecznym (2 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams: 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 8. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 9. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 10. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: - cotygodniowe przesyłanie za pośrednictwem USOS Mail materiały wraz z zagadnieniami. - w trakcie zajęć: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 10 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Mateusz Kucz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Piotr Rosół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska, Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska, Piotr Rosół, Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jasser-Borowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line: - przygotowanie pisemnej pracy na temat: "Czy i dlaczego etyka zawodowa jest potrzebna w obszarze mediów cyfrowych/arteterapii? Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do 3 argumentów"; - cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu (3 godz.) 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym (3 godz.) 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności (3 godz.) 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza (3 godz.) 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków) (2 godz.) 8. Podsumowanie. Wartości w procesie wychowawczym (1 godz.) |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu przesyłana studentom drogą elektroniczną w formie plików .pdf. 1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. Tadeusz Kotarbiński, "Traktat o dobrej robocie", różne wydania. 5. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 6. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 7. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupach, praca z tekstem, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, prezentacja multimedialna. nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 5 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 5 godz. inne zadania: 5 godz. sumaryczna liczba godzin: 30 godz. = 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łukaszewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łukaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.