Etyka [AK-0F-ETY]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Etyka [AK-0F-ETY] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3634 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Karolina Jasser-Borowska | ||||||||||||
Literatura: |
1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, tłum. Daniela Gromska, Kraków 1956. 2. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49. 3. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35. 4. Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak Kraków 2007. 5. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 6. J. Hołówka, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981. 7. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 1998. 8. A. Jodłowska, Pedagogika sokratejska, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 9. T. Kotarbiński, Zasady etyki niezależnej, w: Kierunki filozofii współczesnej, część IV, Filozofia polska, red. J. Pawlak, UMK Toruń 1989. 10. M. Ossowska, Motywy postępowania, Książka i Wiedza, Warszawa 1949. 11. M. Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 1985. 12. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003. 13. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 14. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. 15. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Toruń 1995. 16. Wartości i antywartości w kontekście przeobrażeń kultury współczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 1999. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe zagadnienia etyczne. Odpowiedzialność i internalizacja wartości jako fundament kształtowania świadomości moralnej. 2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki. Etyka cnót (Arystoteles). 2. Etyka zasad i pryncypializm (Immanuel Kant) czy etyka utylitaryzmu ( J. S. Mill)? 4. Problematyka egoizmu i altruizmu. 5. Etyka środowiskowa. Ekoetyka. Problematyka bioetyczna. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza materiału źródłowego. Dyskusja. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji na zajęciach. Metodą wspomagającą jest pisemny komentarz oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PY 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.